سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 239867

اضافه کردن وزن باید ساده باشد. بیش از نیاز روزانه کالری مصرف کن و در پایانT وزنت باید اضافه شود. درست است؟ اما اضافه کردن وزن از راه سالم، کمی چالش برانگیز است.

نکاتی برای اضافه کردن وزن در سال جدید

سلامت نیوز: اضافه کردن وزن باید ساده باشد. بیش از نیاز روزانه کالری مصرف کن و در پایانT وزنت باید اضافه شود. درست است؟ اما اضافه کردن وزن از راه سالم، کمی چالش برانگیز است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، برای شروع سال جدید می خواهیم توصیه هایی به شما بکنیم تا بتوانید با دیدی بازتر در این راه گام بردارید.


1- اهداف در دسترس انتخاب کنید.

بیایید با خودمان رو راست باشیم، بسیاری از مردم هدف خود را تبدیل شدن به یک آقا یا خانم خوش اندام که عکسش را روی مجله دیده اند تعیین می کنند. شکل و سایز بدنمان ابتدا بستگی به ژنتیک و در مرحله دوم بستگی به سبک زندگی مان دارد. افزایش وزن فرآیندی کند است و نیاز به صبر و تعیین اهدافی در دسترس دارد.


2- صبحانه میل کنید.

هر روز صبحانه میل کنید، یک صبحانه سالم و مقوی راهی عالی برای به کار انداختن سوخت و ساز و اشتها است. برای صبحانه و شروع روز مطمئن شوید مقداری غلات، پروتئین، و میوه مصرف کنید. مثلا می توانید یک ساندویچ تخم مرغ و پنیر به همراه یک لیوان آب میوه استفاده کنید.
اگر صبح ها عجله دارید، می توانید همه اینها را از شب پیش آماده کنید و با خود به محل کار یا هر جای دیگری که می خواهید ببرید. فراموش نکنید که می خواهید سبک زندگی خود را تغییر دهید، پس همه این کارها باید تبدیل به فعالیت هایی عادی شود.


3- توصیه های تغذیه اساسی را دنبال کنید.

بر خلاف باور رایج، استفاده از فست فودها، پیتزا و شیک ها بهترین راه برای افزایش وزن نیست. اگرچه می توان این گونه غذاها را داخل برنامه غذایی گنجاند، ولی باید مطمئن شوید که داخل برنامه، سبزیجات، میوه، غلات کامل و انواع منابع پروتئین مانند گوشت، آجیل ها، لوبیاها و لبنیات نیز باشد تا تعادل برنامه غذایی حفظ شود.


4- برنامه ریزی کنید تا روزی 5-6 وعده غذا میل کنید.

با پخش کردن وعده های غذایی در سراسر روز از سیری بیش از حد جلوگیری کنید. برنامه ریزی کنید که روزانه 3 تا 4 وعده غذا بخورید و بین این وعده ها چندین میان وعده نیز داشته باشید. با این کار در پایان روز انرژی که دریافت کرده اید از انرژی که مصرف کرده اید باید بیشتر باشد  که با صبر و حوصله و با گذشت زمان تبدیل به افزایش وزن قابل توجهی می شود.


5- به برنامه خود تنوع ببخشید، مخصوص پروتئین ها

هر روز استفاده از یک نوع غذا می تواند خسته کننده باشد.خلاق باشید و چیزی جدید را امتحان کنید. با تنوع دادن به منابع پروتئین شروع کنید: پنیر، آجیل ها، گوشت قرمز، ماهی، ماست، لوبیاها، گوشت مرغ، گوشت بوقلمون، تخم مرغ ها، گوشت بره و غیره.


6- میان وعده هایی برای خود آماده کنید که در حال حرکت هم بشود استفاده کرد

با این کار می توانید کالری اضافی به برنامه خود بیفزایید. میوه و کره بادام زمینی، آجیل ها، میوه های خشک، کراکر، چوب شور، دانه های آفتابگردان و کوکی ها گزینه هایی هستند که می توانید در حال حرکت نیز میل کنید و مقدار کالری دریافتی خود در روز را افزایش دهید. غلات و شیر، بستنی و هات چاکلت میان وعده هایی مناسب برای به پایان رساندن روز هستند.


7- نوشیدنی های کالری دار انتخاب کنید

می خواهید چیزی بنوشید، پس سعی کنید نوشیدنی انتخاب کنید که کالری داشته باشد. آب میوه ها، شیر و حتی گاهی نوشابه می تواند کمکتان کند. البته نوشابه زیاد توصیه نمی شود چون تنها چیزی که دارد کالری است! اما آب میوه و شیر، علاوه بر کالری مواد مغذی نیز دارند.


8- تمرینات هوازی، انعطاف پذیری و قدرتی را به صورت متعادل انجام دهید

ورزش کردن، به ویژه ورزش هوازی، کالری می سوزاند و باید این مقدار کالری را با بیشتر خوردن جبران کنید. شاید با خود بگویید چرا ورزش کنم؟ ورزش کردن خود باعث بالا رفتن اشتها به غذا خوردن می شود ( مشکل بسیاری از کسانی که کمبود وزن دارند همین است ) و همچنین مطمئن می شوید با بالا رفتن وزن، تناسب اندامتان نیز حفظ می شود.
هفته ای 3 تا 5 روز فعالیت فیزیکی می تواند نتایجی مطلوب داشته باشد ( نکته: اگر از ضعف شدید رنج می برید بهتر است یک دوره را بدون فعالیت بدنی بگذرانید تا بهبود پیدا کنید و سپس با مشورت پزشک خود، ورزش را شروع کنید ).


9- خواب منظم داشته باشید

بدن انسان برای ادامه فعالیت به خواب کافی نیاز دارد. به صورت متوسط، اکثر مردم به هشت ساعت خواب هنگام شب نیاز دارند. با این برخی تنها به 6 ساعت خواب احتیاج دارند و بعضی نیز 10 ساعت تا کاملا استراحت کنند. بهترین کار این است که به بدن خود گوش دهید تا متوجه شوید چه مقدار خواب نیاز دارید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha