داشتن حس خوشبختی در گرو رسیدن به تک تک آرزوها و خواسته‌هایمان نیست. شاید با پی بردن به نکات هر چند کوچک، بتوانیم حس خوشبختی را در وجودمان زنده کنیم اما چگونه؟

راه هایی برای احساس خوشبختی در زندگی

سلامت نیوز: داشتن حس خوشبختی در گرو رسیدن به تک تک آرزوها و خواسته‌هایمان نیست. شاید با پی بردن به نکات هر چند کوچک، بتوانیم حس خوشبختی را در وجودمان زنده کنیم اما چگونه؟
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، حس خوشبختی، زندگی، مهربانی،غر زدن، منفی نگر،موفقیت، خانواده ایرانی،مهارت های زندگی، تفکر
روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه، ساعت به 11 شب که می رسد، شبکه نسیم یکی از پربیننده ترین برنامه های صدا و سیما را پخش می کند. «مهران مدیری» با برنامه «دورهمی»، مهمان خانواده های ایرانی می شود و یک سوال تامل برانگیز از همه مهمان های برنامه اش می پرسد: «آیا واقعا احساس خوشبختی می کنید؟» تصور کنید یک نفر این سوال را از خودتان بپرسد، پاسخ تان چیست؟ احساس خوشبختی و شادمانی، واژه هایی پر از مفاهیم و حس های دوست داشتنی هستند که در هیاهوی زندگی های امروزی کم رنگ شده اندو شاید کلا به دست فراموشی سپرده شده باشند. با این حال، هر فردی برای خوشبختی و شادی، تعریف خاص خودش را دارد ولی واقعا خوشبختی و احساس شادمانی چیست؟

رابطه خوشبختی و ارزیابی زندگی
گاهی وجود ما لبریز از خوشبختی ها و بدبختی هایی است که خودمان در ذهن مان ردیف کرده ایم و در واقع خیلی وقت ها، حاشیه ها هستند که زندگی و تعاریف ما را می سازند. ﺑﺮﺧﯽ از اﻓﺮاد اﯾﺪه آل ﺧﻮد را در ﺛﺮوت، ﺑﻌﻀﯽ در داﺷﺘﻦ رواﺑﻂ ﭘﺮﻣﻌﻨﺎ و ﮔﺮوﻫﯽ در ﮐﻤﮏ ﺑﻪ اﻓﺮاد ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﻨﺪ. ﻫﻤﻪ اﯾﻦ اﻓﺮاد از ﻟﺤﺎظ ﺷﺮاﯾﻂ و ﻇﻮاﻫﺮ ﺑﯿﺮوﻧﯽ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻣﺘﻔﺎوت اﻧﺪ وﻟﯽ به دنبال اﺣﺴﺎس تندرستی ذهنی هستند. اﺻﻄﻼح ﺗﻨﺪرﺳﺘﯽ ذﻫﻨﯽ ﺑﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻫﺎی اﻓﺮاد از زﻧﺪگی شان اﺷﺎره دارد. اﯾﻦ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻫﺎ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺟﻨﺒﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻗﻀﺎوت ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ درباره ﺧﺸﻨﻮدی از زﻧﺪﮔﯽ ﺻﻮرت می گیرد ﯾﺎ ﺟﻨﺒﻪ ﻋﺎﻃﻔﯽ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺧﻠﻖ و خو و ﻫﯿﺠﺎﻧﺎﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در واﮐﻨﺶ ﺑﻪ روﯾﺪادﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﯽ ﺷﻮد. اﺻﻄﻼح ﺗﻨﺪرﺳﺘﯽ ذﻫﻨﯽ، اﺻﻄﻼحی روان ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻣﻌﺎدل ﺷﺎدی و احساس خوشبختی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﺑﺴﯿﺎری ﮐﻪ در ﺧﻮد ﻧﻬﻔﺘﻪ دارد، ﺑﻪ ﺷﺎدی ارﺟﺢ اﺳﺖ اﮔﺮﭼﻪ در ادﺑﯿﺎت مربوط به جای یکدیگر به کار می روند.

داشتن حس خوشبختی در گرو رسیدن به تک تک آرزوها و خواسته‌هایمان نیست. شاید با پی بردن به نکات هر چند کوچک، بتوانیم حس خوشبختی را در وجودمان زنده کنیم اما چگونه؟

 با خودتان مهربان باشید

داشتن حس خوشبختی در زندگی، ابتدا با داشتن احساس خوب نسبت به خودتان شروع می‌شود؛ اگرچه تمرکز کردن روی جنبه‌های منفی به جای ویژگی‌های مثبت، بسیار آسان‌تر است. به طور آزمایشی ۲۴ ساعت رفتارتان با خودتان را تحت نظر بگیرید. در طول روز فهرستی از زمان‌هایی که با خودتان حرف زده‌اید، تهیه کنید. در پایان روز به حرف‌های منفی که به خودتان زده‌اید، نگاهی بیندازید. فهرست دیگری تهیه کنید و آن عبارت‌های منفی را به روشی مثبت و صادقانه بنویسید.

برای مثال صبح کلیدهای خود را فراموش کرده‌اید و ذهن‌تان به طور خودکار به شما می‌گوید: «ای ابله! کلیداتو جا گذاشتی»؛ این مورد را در فهرست خود یادداشت کنید. در فهرست بعدی، می‌توانید این تفکر را این‌گونه تغییر دهید: «من ابله نیستم. من کسی هستم که گاهی اشتباه می‌کنم...»

در مورد مسائل جزئی غر نزنید
به قطار نرسیدید؟ لیوان از دستتان به زمین افتاده و فرش خانه کثیف شده است؟ اصلاً مهم نیست.

تمرکز بر روی مسائل مهم و وسواس نداشتن در مورد مشکلات ناچیز و پیش پا افتاده مختص افراد خوشبخت است.

افراد شاد هیچگاه این واقعیت را کتمان نمی کنند که فراز و نشیب های زندگی عواملی هستند برای انعطاف پذیری و پیشرفت در آینده.

 همه‌ی تلاش‌تان را بکنید و در نهایت نتیجه را بپذیرید
در هر موقعیتی، سعی کنید تمام تلاش‌تان را انجام دهید. ولی به این مورد هم دقت کنید که همیشه قرار نیست تلاش شما منجر به بهترین نتیجه شود. پس مسئله‌ای که مهم است این است که بدانید شما همه‌ی تلاش‌تان را انجام داده‌اید و دیگر مهم نیست که این تلاش بهترین نتیجه‌ی ممکن را در پی داشته است یا خیر. برای مثال فرض کنید که شما قرار بود در محل کارتان در مورد یک موضوعی سخنرانی کنید ولی همان روز به شدت سرما خوردید و سخنرانی آن‌طور که باید خوب پیش نرفت. در این حالت باید از خودتان سؤال کنید که آیا با وجود سرماخوردگی و مشکلات پیش آمده، همه‌ی تلاش‌تان را برای ارائه‌ی یک سخنرانی خوب کرده‌اید؟ اگر جواب‌تان به این سؤال مثبت باشد پس دیگر خودتان را بابت این موضوع سرزنش نکنید.

البته صحبت کردن در مورد این کار بسیار راحت‌تر از انجام دادن آن است. ولی اگر واقع‌گرایانه به موضوع نگاه کردید و با خودتان در مورد میزان تلاش‌تان صادق بودید، پس دیگر نباید نگران نتیجه باشید. مثلا در مورد شرایط قبلی که به آن اشاره کردیم، باید قبول کنید که ارتقای شغلی شما فقط وابسته به یک سخنرانی نیست و به عملکرد کلی‌تان در تمامی جنبه‌ها بستگی دارد. پس نباید به خاطر اینکه در یک سخنرانی خوب نبوده‌اید، خودتان را سرزنش کنید.

 از افراد منفی‌نگر دوری کنید
بهتر است از افراد و رابطه‌هایی که سودی برای‌تان ندارند، دوری کنید. در عوض سعی کنید افرادی کنارتان باشند که شما را باور دارند، اعتماد به نفس را در شما بیشتر می‌کنند و حتی می‌توانند در مواقع ناراحتی دوباره به شما انگیزه و امید بدهند. اگر افرادی در اطراف‌تان دارید که منفی‌نگر هستند، بهتر است از آنها فاصله بگیرید. حتی می‌توانید با افراد در مورد برخوردی که با شما دارند، صحبت کنید. در نهایت هم خودتان تصمیم‌گیرنده هستید که چه افرادی باید در کنارتان بمانند و کدام‌ها باید حذف شوند. داشتن افرادی که به شما انرژی مثبت می‌دهند و حمایت‌تان می‌کنند، بسیار عالی است و باعث می‌شود تا احساس رضایت بیشتری از خودتان داشته باشید.

به موفقیت مردم افتخار کنید
فرقی نمی کند موفقیت منحصر به آنان باشد یا دیگران؛ افراد خوشبخت در هر صورت از این اتفاقات به وجد می آیند.

جشن گرفتن موفقیت های دیگران شما را به آنان نزدیک تر می کند. با این کار زمانی که اتفاق خوبی برای شما می افتد، آنان نیز خوشحال شده و شما را در لحظات خوشتان همراهی می کنند.

در لحظه زندگی کنید
افراد شاد به خوبی می دانند زندگی در لحظه کلیدی برای تثبیت کردن روحیه مثبت است. در یکی از جلسات برنامه آموزشی "تد تاک" (TED talk)، محققی نشان داد که چگونه گم شدن در لحظات زندگی باعث تقویت حس شادی و خوشبختی می شود.

همواره قسمت پر لیوان را ببینید
افراد خوشبخت می توانند حس خوشبختی را به خود القا کنند. آنان اتفاقات بد را به لحظات خوش بدل می کنند. شاید بتوان گفت واقع بینی باعث تقویت حس مثبت اندیشی در این افراد می شود.

فرد خوشبخت هنگام اتفاقات ناخوشایند تنها به اتفاقات خوش می اندیشد و مسائل را به صورت کلی به نفع خود می بیند.
منابع : خراسان / نمناک / چطور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha