محققان سرگرم ساخت دندانی هستند كه می‌تواند در دهان دارو پخش كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از نیویورك، محققان در اروپا و اسراییل سرگرم فعالیت روی یك سیستم كوچك توزیع دارو به نام "اینتلی دراگ" (‪ (IntelliDrug‬یا "داروی هوشمند" هستند كه در دهان تعبیه می‌شود. این سیستم نهایتا آنقدر كوچك می‌شود تا بتواند در یك دندان مصنوعی كه مانند دندان آسیاب در ناحیه انتهای فك قرار می‌گیرد، نصب شود.

این دستگاه در فواصل معین مقدار مشخصی دارو آزاد می‌كند و بدین ترتیب می‌توان مطمئن بود كه بیمار در زمان‌های مناسب دوز كافی دارو را دریافت می‌كند.

"اندی ولف" كه یك دندانپزشك پژوهشگر است گفت، بطور میانگین فقط نیمی از بیماران، حتی آنانی كه زندگیشان وابسته به مصرف داروست، از دستورالعمل مصرف دارو به دقت پیروی می‌كنند.

وی گفت، بیماران اغلب مصرف دارو را به ویژه در نیمه شب فراموش می‌كنند و یا آنرا را بسیار دشوار می‌دانند.

وی معتقد است كه این وسیله با انجام خودكار این روند این مشكل را برطرف خواهد كرد.

با گذاشتن این وسیله در دهان دارو از طریق جدار گونه‌ها و اطراف دهان، سطحی كه برای جذب دارو به اندازه كافی متخلخل و نفوذ پذیر است، مستقیما وارد جریان خون می‌شود.

درمان دیابت موردی است كه در آن استفاده از داروی هوشمند، می‌توان بسیار مفید و موثر باشد.

افراد مبتلا به دیابت كه برای پایین نگاه داشتن سطح گلوكز خون خود مرتب باید انسولین تزریق كنند، می‌توانند به جای فرو كردن سوزن به بدن خود، "اینتلی دراگ" را مدتی در دهان نگاه دارند.

این وسیله شامل یك مخزن پولادی ضد زنگ، یك پمپ و دریچه‌های مخصوص برای تنظیم جریان دارو، یك ریز پردازنده، چند باطری و یك مخزن برای قرص دارو است.

این سیستم در حال حاضر قطعه‌ای به اندازه دو دندان است كه با تسمه‌ای به اطراف دندان بسته می‌شود.

محققان امیدوارند كه این وسیله نهایتا به یك دندان جایگزین تبدیل شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha