سلامت نیوز : مدیر شبكه بهداشت كهگیلویه گفت: از میان 42 هزار روستانشین شهرستان كهگیلویه 900 بیمار دیابتی شناسایی شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس ، دیابت یك اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن است كه در آن یا انسولین به میزان كافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند بالا می‌رود.
انسولین هورمونی است كه توسط سلول‌های (بتا) واقع در پانكراس ترشح می‌شود و وظیفه اصلی آن كاهش قند خون است.
پانكراس نیز یكی از غدد دستگاه گوارش است كه در پشت معده قرار دارد، بالا بودن قند خون در دراز‌مدت موجب بروز عوارض در سیستم قلب و عروق، كلیه‌ها، چشم و سلسله اعصاب می‌شود.
تمام افراد بالاتر از 40 سال در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند و باید هر 3 سال یكبار تحت آزمایش قند خون قرار گیرند.
افراد دچار اضافه وزن كه حداقل یكی از شرایط وجود سابقه ابتلا به دیابت در بستگان درجه اول، سابقه ابتلای فرد به دیابت پنهان (مرحله پیش از دیابت)، سابقه ابتلا به دیابت حاملگی، سابقه تولد نوزاد با وزن بیشتر از 4 كیلوگرم یا تولد نوزاد با ناهنجاری‌های مادرزادی، بالا بودن فشار خون (فشار ماكزیمم بیشتر از 140 و یا مینیمم بیشتر از 90 میلی‌متر جیوه)، وجود اختلالات چربی خون یعنی تری گلیسرید بالاتر از 250 و یا كلسترول مفید كمتر از 35 میلی‌گرم در دسی‌متر و سابقه ابتلا به كیست‌های متعدد تخمدان و یا بیماری‌های قلبی عروقی (تنگی رگ‌های قلب، انفاركتوس قلبی یا سكته مغزی) را دارند در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.
حالت دیگری از دیابت، دیابت پنهان است كه در آن قند خون بین حد طبیعی و دیابتی قرار دارد، این دیابت از مهم‌ترین عوامل خطر‌ساز ابتلا به دیابت است و اهمیت آن در این است كه با تشخیص به موقع و انجام اقدامات لازم به صورت تغییر در روش زندگی می‌توان به نحو موثری از پیشرفت دیابت پنهان به سمت دیابت آشكار جلوگیری كرد.
مدیر شبكه بهداشت و درمان شهرستان كهگیلویه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در یاسوج اظهار داشت: از 42 هزار روستایی بالای 30 سال شهرستان كهگیلویه، 900 بیمار دیابتی شناسایی شده كه طبق برآورد علمی بایستی تعداد مبتلایان به این بیماری بیشتر از آمار فوق باشد.
منصور تفوی افزود: بر اساس پیش‌بینی جهانی 3 تا 5 درصد افراد هر جامعه بیماران دیابتی هستند كه به دلیل نبود سیستم آمارگیری شهری، آمار دقیقی از تعداد بیماران این شهرستان در دسترس نیست.
وی ابراز داشت: بالا بردن بینش و آگاهی مردم در مورد اصلاح الگوی زندگی و روش تغذیه مناسب می‌تواند از رشد افسار گسیخته بیماری دیابت جلوگیری كند.
وی افزود: دیابت از بیماری‌های شناخته شده و خطرناكی است‌ كه در صورت ناآگاهی و عدم كنترل آن بیماری‌های صعب‌العلاج ‌زیادی را موجب می‌شود.
تقوی دیابت را یكی از مهم‌ترین مشكلات بهداشتی، درمانی، اجتماعی، اقتصادی دنیای امروز ذكر كرد و گفت: بالغ بر 200 میلیون نفر از مردم جهان مبتلا به این بیماری بوده كه بیش از 2 میلیون نفر آنها در كشور ما زندگی می‌كنند.
وی با اعلام این مطلب كه ایران در منطقه‌ای قرار دارد كه شیوع دیابت در آن نسبت به آمار جهانی بسیار بالاتر است، خاطرنشان كرد: در جوامع پیشرفته و توسعه‌یافته جهان آزمایش‌های مداوم دوره‌ای به منظور پایین آوردن هزینه‌های درمانی برای عموم انجام شده و این امر موجب شناخت سریع‌تر موارد ابتلا و پیشگیری‌های بعدی و در نتیجه كاهش آمار مبتلایان می‌شود.
به گفته این مقام ارشد شبكه بهداشت و درمان كهگیلویه، در ایران به دلیل نبود بینش و آگاهی كافی در رابطه با این بیماری و اجباری نبودن آزمایش دوره‌ای، كمتر بیماری در مراحل اولیه ابتلا شناسایی شده و این كم توجهی علاوه بر بالا بردن هزینه‌های بهبود، درمان بیماری را با مشكل مواجه می‌كند.
تقوی با بیان این‌كه دیابت نوع دوم حدود 85 تا 90 درصد موارد ابتلا به دیابت را به خود اختصاص داده است، عنوان داشت: بی‌تحركی، استرس و مصرف غذاهای كارخانه‌ای مهم‌ترین دلایل ابتلا به دیابت است و تا زمانی كه روش زندگی خود را اصلاح نكنیم نمی‌توان جلوی عوارض خطرناك دیابت را گرفت.
وی با اشاره به پنج اصل كنترل دیابت یعنی آموزش، كنترل روزانه وزن، تغذیه صحیح، ورزش و مصرف منظم داروها‌ اضافه كرد: آموزش، شعار پیشگیری از این بیماری است كه اجرای آن در همه نقاط كشور یكسان است تا بیماران دیابتی در هر منطقه‌ای از كشور بتوانند از آن به صورت هماهنگ و یكسان بهره‌مند شوند.
وی خاطر‌نشان كرد: هر چند آموزش در جهان به 100 سال قبل برمی‌گردد ولی در كشور ما از 20 سال گذشته آغاز شده، به طوری‌كه هر فرد دیابتی حداقل 15 ساعت در مراكز تعیین شده از آموزش‌های لازم در مورد بیماری و نحوه مقابله با آن بهره می‌برد.
تقوی عنوان داشت: با آموزش صحیح می‌توان تا 70 درصد از ابتلا به بیماری و عوارض ناشی از آن را كاهش داد.
وی با تقسیم‌بندی افراد دیابتی به سه گروه ناآگاه یا بی‌تفاوت، نیمه‌آگاه و آگاه گفت: افراد بی‌تفاوت معمولاً برای مقابله با دیابت هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند و تنها زمانی كه چشم‌های خود را از دست داده یا كلیه‌هایشان از كار افتاد به فكر چاره می‌افتند.
مدیر شبكه بهداشت كهگیلویه در تشریح گروه دوم بیان داشت: این گروه كه بیشترین تعداد بیماران دیابتی كشور را تشكیل می‌دهند با وجود مراجعه به پزشك، مصرف داروها یا تزریق انسولین در كنترل قند خون خود عاجز هستند.
وی اظهار داشت: گروه سوم بیمارانی هستند كه با افزایش اطلاعات و آگاهی‌های خود در مصرف دارو‌، تغذیه و ورزش، تعادل برقرار كرده‌اند.
تقوی با تأكید بر نقش محوری ورزش در پایین آوردن قند خون تصریح كرد: ورزش همانند انسولین موجب سوخته شدن‌ قند ذخیره شده موجود در ماهیچه‌ها و تولید انرژی می‌شود.
این مقام مسئول خاطرنشان كرد: فعالیت بدنی به مدت حداقل 30 دقیقه در روز و پیاده‌روی در كنار استفاده از غلات، میوه و سبزیجات و حذف موارد استرس‌زا از عوامل پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.
وی استفاده از غذاهای كارخانه‌ای را از دلایل مهم ابتلا به بیماری‌های خطرناك عنوان كرد و گفت: خوشمزگی و كالری بالای غذاهای كارخانه‌ای موجب پرخوری، چاقی و عوارض جانبی دیگری می‌شود.
تقوی افتتاح كلینیك دیابت را گامی مهم برای خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به افراد نیازمند دانست و عنوان داشت: در این كلینیك به طور متمركز برای افراد در معرض خطر یا افراد دیابتی پرونده تشكیل داده شده و تیم پزشكی متشكل از پزشك متخصص داخلی، پرستار آموزش دیده و كارشناس تغذیه ضمن درمان مراجعه‌كنندگان، به آنها اصول و قواعد تغذیه‌ای صحیح را آموزش می‌دهند.
وی با تأكید بر این‌كه هزینه‌های سنگینی برای راه‌اندازی و فعالیت كلینیك بر مجموعه بهداشت و درمان شهرستان تحمیل شده، از عموم مردم خواست با راهنمایی و معرفی افراد مبتلا یا در معرض خطر به سمت كلینیك، در احیای سلامتی این افراد سهیم شوند.
تقوی با ابراز گلایه از شهروندان گفت: با صرف هزینه بالا، كلینیك دندانپزشكی الغدیر دهدشت با تجهیزات مدرن، فضای مناسب و حضور شش دندانپزشك به صورت متمركز راه‌اندازی شده، ولی‌ تاكنون استقبال چندانی از طرف مردم به عمل نیامده است.
وی تصریح كرد: هر خدمتی كه در مطب‌های شخصی به بیماران ارائه می‌شود در این كلینیك با تعرفه دولتی و بسیار پایین‌تر از تعرفه‌ بخش خصوصی ارائه می‌شود ولی با كمال تأسف مردم به جای استفاده از این موقعیت مناسب و استثنایی، با صرف هزینه‌های سرسام‌آور خدمات خود را از بخش خصوصی دریافت می‌كنند.
تقوی تاكید كرد: راه‌اندازی كلینیك دندانپزشكی صرفاً به خاطر خدمت به مردم و شهروندانی است كه از پرداخت هزینه‌های سنگین دندانپزشكی بخش خصوصی ناتوان بوده و از مردم انتظار می‌رود با شناخت بیشتر از موقعیت پیش آمده و مراجعه به كلینیك برای گرفتن خدمات، ضمن كاهش هزینه‌های درمانی، به بهداشت دهان و دندان خود بیشتر اهمیت دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha