سلامت نیوز :مدیر گروه پژوهشی سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: بارداری و شیردهی از فاکتورهای موثری هستند که با تغییر در آناتومی بافت ریسک ابتلا به سرطان پستان را در زنان کاهش می دهند.

دکتر آسیه الفت بخش در گفت‌وگو با ن ایسنا  درباره نقش شیردهی در کاهش ابتلا به این بیماری، بیان داشت: عوامل خطر سرطان پستان به دو دسته کلی قابل تغییر و غیر قابل تغییر تقسیم می شوند که سن و جنس از مهمترین فاکتورهای غیر قابل تغییر در این بیماری است و زن بودن عاملی است که شانس ابتلا را نسبت به مردان 100 برابر افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه سن شروع قاعدگی، زمان اولین بارداری و نیز یائسگی از عوامل مهم و تأثیر گذار در وقوع سرطان پستان است، گفت: بالا رفتن سن و مواجه بیشتر با هورمون‌های تخمدان و همچنین سن زودرس قاعدگی و یائسگی دیر رس به دلیل عوامل ژنتیکی از جمله مواردی هستند که ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

عضوهیات علمی مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در ادامه با تاکید بر این مسئله که تغییر در سبک زندگی تا حدودی می تواند ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهد، تصریح کرد: تغییرات آناتومیكی و فیزیولوژی پستان در طول مدت حاملگی، زایمان و مدت زمان شیردهی بطور چشمگیری می تواند در کاهش ابتلا به این نوع سرطان موثر باشد.

دکتر الفت بخش در تشریح روند شیردهی در کاهش ابتلا به این بیماری به آناتومی بافت پستان اشاره کرد و افزود: ساختمان اصلی بافت پستان از لوبهایی تشکیل شده که به 10 تا 12 قسمت تقسیم می شوند در هر لوب کیسه ها و مجراهای شیری قرار دارد که به آن لوبول گفته می شود، لوبول ها به یک مجرای شیری ختم می شوند که در نهایت داکت را تشکیل داده و بعد داکتها به نوک پستان یا نیپل ختم می شوند.

مدیر گروه پژوهشی سرطان پستان جهاد دانشگاهی ادامه داد: سطح پوشاننده داکت‌ها از یک لایه سلول تشکیل شده که به آن اپی تلیال گفته می شود. اپی تلیال ها زمانی به بلوغ کامل می رسند که حاملگی و شیردهی رخ دهد، با شروع حاملگی این سلول‌ها شروع به تکامل می کنند و اگر این روند زیر 35 سال اتفاق بیافتد به دلیل تکامل بافت پستان، احتمال سرطانی شدن سلول ها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

وی عدم قاعدگی را در دوران شیردهی یکی دیگر از عوامل محافظتی در این دوران دانست و بیان كرد: در مدت شیردهی به دلیل هورمون هایی که از هیپوفیز ترشح می شود، تخمدان ها غیر فعال شده و ترشحات آن کم و یا متوقف می شود و قاعدگی اتفاق نمی افتد، که عدم بروز آن نقش حفاظتی موثری را مقابل سرطان پستان ایجاد می کند.

دکتر الفت بخش با اشاره به نتایج چندین پروژه تحقیقاتی که در خصوص نقش شیردهی در سرطان پستان انجام شده، بیان كرد: مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده که نتایج بدست آمده از جامعترین آن ها بیانگر نقش حمایتی این فاکتور در ابتلا به سرطان پستان بود به طوری که در این مطالعه با حذف فاکتور زمان اثبات شد افرادی که شیردهی داشته اند نسبت به افرادی که این دوران را تجربه نکرده بودند کمتر به این بیماری مبتلا می شوند.

مدیر گروه پژوهشی سرطان پستان جهاد دانشگاهی ادامه داد: پژوهش های دیگر با بررسی بر روی فاکتور زمان نشان دادند در صورتی شیردهی می تواند در کاهش ریسک ابتلا به این بیماری موثر باشد که کمتر از 12 ماه نباشد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج بررسی های بسیاری که در این زمینه انجام شده مشخص شده بارداری بطور چشمگیری ریسك ابتلا به سرطان پستان را كاهش می دهد و شیردهی جز عوامل موثری است که در پیشگیری از این بیماری نقش دارد.

دکتر الفت بخش گفت: به ازای هر 12 ماه شیردهی 4 درصد احتمال ابتلا کاهش می یابد و به ازای هر حاملگی 7 درصد به طوری که می توان گفت به طور میانگین هر خانم در طول زندگی خود با دوبار حاملگی و برای هر کودک با یکسال شیردهی می تواند 22 درصد ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

مدیر گروه پژوهشی سرطان پستان خاطر نشان کرد: هر چقدر تراکم بافت پستان بیشتر باشد شانس ابتلا به این نوع سرطان افزایش می یابد که حاملگی با روند تغییر در سطح هورمون های استروژن و پروژسترون و افزایش تعداد و حجم سلول های لایه های اپی تلیال (هیپرتروفی و هیپرپلازی) تراکم بافت پستان را کاهش داده و ریسک ابتلا را کم می کند.ولی اگر حاملگی اتفاق نیافتد احتمال موتاسیون ژنی و رشد غیر طبیعی سلولهای اپی تلیال افزایش می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha