چهارشنبه ۶ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 240

در سال‌های اخیر با ورود زنان به دنیای كار و تحصیل از یك طرف و شرایط سخت ازدواج برای مردان از طرف دیگر، سن ازدواج افزایش یافته است

هرچه جوان‌تر بهتر

این مسأله به همراه عدم تمایل والدین به بچه‌دار شدن تا فراهم آمدن شرایط مناسب باعث شده دیگر حاملگی در سنین بالا اتفاق عجیب و غریبی نباشد.

شاید شما هم تا به حال در این مورد فكر كرده باشید كه بهترین سن حاملگی، چه سنی است و از چه سنی به بعد یك زن باید نگران بارداری و عوارض آن برای خودش و فرزندش باشد.

امروزه حاملگی پس از 35سالگی را به عنوان حاملگی پرخطر در نظر می‌گیرند. سنی كه پس از آن، خطرات و عوارض بارداری، ناهنجاری‌ها و مرگ و میر مادر و جنین در آن افزایش پیدا می‌كند.

درحالی كه بسیاری از زنان برای ایجاد شرایط زندگی بهتر قبل از تولد نخستین فرزند خود، بارداری را به تأخیر می‌اندازند، تحقیقات تازه نشان می‌دهند به تعویق انداختن حاملگی تا سنین 30سالگی، دوران بارداری را با دشواری‌ها و مخاطراتی همراه می‌كند.

خطراتی مثل افزایش ناباروری و در نتیجه تقاضای بیشتر حاملگی آزمایشگاهی (IVF) و افزایش غم‌انگیز مشكلات مربوط به جنین. سقط، حاملگی خارج رحمی، فشارخون،‌ دیابت حاملگی، اختلالات ژنتیكی، اسكیزوفرنی، حاملگی دوقلویی دوتخمكی، جداشدن زودرس جفت، جفت سرراهی و زایمان سزارین از جمله عوارضی هستند كه در صورت حاملگی در سنین بالا می‌توانند گریبانگیر مادر و یا جنین شوند.

همچنین ثابت شده است كه با افزایش سن مادر بروز
ناهنجاری‌های كروموزومی از نوع آناپلوئیدی(ناهنجاری مربوط به عدم تقسیم كروموزوم‌ها) به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌كند تا جایی كه شانس داشتن فرزند با ژن‌های معیوب (سندرم داون) در سنین بالای 45سال یك مورد در 30مورد تولد زنده است و این در حالی است كه در یك زن 20ساله این احتمال، یك در دو هزار تولد زنده تخمین زده شده است.

نكته دیگر این است كه با افزایش سن مادر بروز حاملگی دوقلویی دوتخمكی افزایش پیدا می‌كند؛ اگرچه در حال حاضر علت اصلی حاملگی چندقلویی در سنین بالای مادر استفاده از روش‌های كمك باروری (لقاح آزمایشگاهی) عنوان شده است.

تحقیقات دیگر نشان داده‌اند برخی از بیماری‌های مادر از جمله فشارخون، در نتیجه اختلال خون‌رسانی می‌توانند منجر به جداشدن زودرس جفت در سنین بالای بارداری شوند.
همچنین افزایش احتمال سقط در مادران سنین بالا نیز به بیماری‌های زمینه‌ای مادر نظیر دیابت و یا ناهنجاری‌های ژنتیكی خود جنین و... نسبت داده می‌شود.

و اما یك سؤال مهم این است كه آیا تمامی زنان بالای 35سال در معرض خطرات ناشی از حاملگی در سن بالا قرار دارند؟ واقعیت این است كه بارداری در سنین بالا همیشه هم ترسناك یا بهتر بگوییم، خطرناك نیست.

بسیاری از تحقیقات ثابت كرده‌اند در زنان دارای فیزیك مناسب و بدون مشكلات طبی، میزان عوارض بارداری و جنینی كمتر است. گفته می‌شود اگرچه مرگ‌ومیر مادران در بالای 35سال و مسن‌تر افزایش پیدا می‌كند، اما بهبود مراقبت‌های طبی و بهداشتی باعث كاهش این خطرات می‌شود.

به عبارت دیگر، كلید به حداقل رساندن خطرات ناشی از سن بالای حاملگی داشتن یك شیوه زندگی سالم است: رژیم غذایی مناسب، تمرینات ورزشی منظم، عدم استعمال دخانیات، استراحت مرتب و خواب شبانه منظم در این راستا به اهمیت ورزش به ویژه ورزش‌های كششی تأكید بسیار شده است، چرا كه تمرینات ورزشی كششی با بهبود خون‌رسانی در لگن از توقف خون جلوگیری می‌كنند.

همچنین مصرف روزانه اسیدفولیك هم به مادران باردار توصیه می‌شود تا از ایجاد ناهنجاری‌های عصبی جنین پیشگیری شود.

در كنار تمام این توصیه‌ها این مادران می‌توانند در دوران بارداری با استفاده از معاینات مرتب و انجام آزمایش‌هایی نظیر آمنیوسنتز و یا كوردوسنتز تكامل طبیعی جنین خود را كنترل كنند.

با پیشرفت‌های جدید به دست آمده در دنیای پزشكی، مناسب نبودن حاملگی در زنان بالای 50سال در حال تبدیل شدن به افسانه است و پزشكان می‌گویند، زنان در این سنین هم می‌توانند برای بچه‌دار شدن آماده شوند.

اگرچه به هر حال، خطرات غیرقابل اجتنابی برای مادر و بچه وجوددارد كه در مادران بالای 40سال افزایش پیدا می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha