دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۰
کد خبر: 24001

هم اکنون در درمان برخی از انواع ناباروری ها ،‌ با استفاده از امکانات آزمایشگاهی و زیر میکروسکوپ، لقاح مصنوعی تخمک انجام می شود که انتظار موفقیت در این مرحله بین80 تا90درصد و در مرحله کاشت در رحم مادر30درصد است.

سلامت نیوز :پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر به فناوری ساخت دستگاه لقاح مصنوعی با نام "سینا 101" دست یافتند و مرحله آزمون این دستگاه با سلول انسانی سال آینده با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز می شود.


به گزارش واحد مرکزی خبر هم اکنون در درمان برخی از انواع ناباروری ها ،‌ با استفاده از امکانات آزمایشگاهی و زیر میکروسکوپ، لقاح مصنوعی تخمک انجام می شود که انتظار موفقیت در این مرحله بین80 تا90درصد و در مرحله کاشت در رحم مادر30درصد است.

محققان دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر در طرحی پژوهشی‌ به سرپرستی دکتر سید مهدی رضایی موفق شدند با استفاده از ایجاد حس حرکت در مقیاس میکروسکوپی و کنترل از راه دور علاوه بر افزایش موفقیت در مرحله نخست، احتمال کاشت موفقیت آمیز جنین در رحم مادر را نیز به علت جلوگیری از تغییر شکل سلول در هنگام بارورسازی بالا ببرند.

دکتر سید مهدی رضایی، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رییس پژوهشکده فناوری های نو این دانشگاه، در مصاحبه با خبرنگار ما با اشاره به سابقه این طرح از جمله پایان نامه مقطع دکتری آقای زارعی نژاد به مدت 4 سال ، کارشناسی ارشد حامد غفاری و نیز مقالات متعدد بین المللی از این تحقیق گفت: این برای نخستین بار در جهان بود که موفق شدیم عملیات تزریق داخل سلولی را با پسخوراند (فیدبک) نیرو را در مرحله نیمه صنعتی انجام دهیم؛ این در حالی است که در دیگر مراکز تحقیقاتی جهان، این فرآیند هنوز وارد مرحله نیمه صنعتی نشده است.

وی افزود: خوشبختانه طرح "سینا 101" هم اکنون در مرحله نیمه صنعتی به صورت مشترک با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال پیشرفت و قرار است سه دستگاه برای مراکز ناباروری این دانشگاه ساخته و پس از کارآزمایی ساخت دستگاه وارد مرحله صنعتی شود.

دکتر رضایی مهمترین ویژگی این دستگاه را احساس برخورد سوزن با سلول در دست کاربر بیان و اضافه کرد: ما نیروی برخورد را که بسیار جزیی (چند میلی نیوتن) است بزرگ نمایی می کنیم (در حد چند نیوتن) به این ترتیب کاربر می تواند کاملا لحظه برخورد سوزن با جدار تخمک را احساس کند و کنترل بیشتری داشته باشد.

وی افزود: آزمایش های انجام شده روی خاویار ماهی بسیار موفقیت آمیز بوده است و ما امیدواریم با کمک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و به کار گیری سینا 101 در سه مرکز ناباروری، موفقیت عملیات آی وی اف را افزایش دهیم.

حامد غفاری، پژوهشگر طرح نیز در مصاحبه با خبرنگار ما با اشاره به آمار30درصدی موفقیت بارداری پس از کاشت جنین در رحم مادر گفت: علت این که70درصد جنین کاشته شده رشد نمی کند معلوم نیست اما از آنجا که هنگام بارورسازی تخمک به روش متداول،‌ تخمک با فشار سوزن تغییر شکل پیدا می کند،‌ این می تواند توجیهی برای این ناکامی این روش باشد.

وی افزود: با استفاده از این دستگاه و ایجاد حس لامسه میکروسکوپی، کاربر می تواند با دقت بیشتری عمل لقاح مصنوعی را انجام دهد.

براساس این گزارش، امکان بررسی کیفیت سلول از نظر مقاومت غشای سلولی نیز فراهم می شود که می تواند برای تحقیقات آینده در زمینه افزایش میزان موفقیت لقاح مصنوعی موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha