سلامت نیوز :معاون توسعه وزارت بهداشت گفت: سهمیه پرستاران در آزمون استخدامی 6 اسفند 16 هزار و 500 نفر است و بقیه پزشك عمومی، ماما، كمك بهیار و تكنسین اورژانس هستند، علت تأخیر در انتشار آگهی استخدام در برخی استانها نیز ناهماهنگی و برخی مشكلات در استانداری‌هاست.

به گزارش  فارس، عباس حسنی امروز در حاشیه جلسه شورای معاونان وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار فارس درباره اینكه آیا پرستاران با وجود ممنوعیت استخدام در تهران در این شهر هم استخدام می‌شوند، توضیح داد: استخدام پرستاران برای اجرای قانون ارتقای بهره‌وری و كاهش ساعت كاری پرستاران است و با استخدام‌های معمول دستگاه‌های دولتی فرق می‌كند به همین علت این استخدام در تمام استان‌ها از تهران گرفته تا اقصی نقاط كشور اجرا می‌شود.

* علت تأخیر فراخوان استخدام برخی استانها در استانداری‌هاست

وی درباره علت منتشر نشدن فراخوان و آگهی استخدام پرستاران در استان تهران گفت: مشكل در استانداری‌هاست ما در چند استان غیر از تهران هم این مشكل را داریم كه با همكاری معاونت نظارت راهبردی و نیروی انسانی ریاست جمهوری درصدد حل این مشكل هستیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: یكی از مشكلات پیش رو برای استخدام پرستاران این است كه برخی ارگانها مانند بنیاد شهید درخواست سهمیه استخدامی دارد كه اگر مثلاً 5 هزار نفر به این ارگان اختصاص دهیم. این میزان سهمیه استخدامی بلوكه می‌شود و دیگر نمی‌توانیم قانون ارتقای بهره وری و كاهش ساعت كاری پرستاران را اجرا كنیم.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و معاونت نیروی انسانی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری متفق القول هستند كه این استخدام‌ها باید خارج از روال عادی استخدام‌ها منظور شود زیرا هدف از آن كاهش ساعت كاری و اجرای قانون ارتقای بهره وری خدمات كاركنان بالینی است.

* افزایش 50 درصدی تخت‌های بیمارستانی كشور تا سال 93

حسنی اضافه كرد: برای تأمین نیروهای مورد نیاز برای مراكز بهداشتی و درمانی جدید الاحداث و نوسازی شده باید به طور جداگانه استخدام داشته باشیم. در حال حاضر 12 هزار تخت بیمارستانی در كشور آماده شده و باید راه‌اندازی شود تا سال 93 نیز 44 هزار تخت بیمارستانی جدید ساخته می‌شود.

وی گفت: افزایش 56 هزار تخت بیمارستانی جدید تا سال 93 یعنی افزایش 50 درصدی تختهای بیمارستانی در كشور كه یك انقلاب و تحول بزرگ محسوب می‌شود و باید برای راه‌اندازی آنها حدود 55 هزار نیروی جدید اعم از پرستار و غیر پرستار به غیر از 23 هزار نیروی استخدامی در آزمون 6 اسفند جذب كنیم.

*1250 خانه بهداشت در حال ساخت

معاون وزیر بهداشت اضافه كرد: امسال همچنین جشن تكمیل شبكه را داریم و هزار و 250 خانه بهداشت جدید را در حال ساخت داریم كه این مراكز نیز نیروی جدید می‌خواهند.

*80 درصد ظرفیت استخدام برای پرستاران است

حسنی در پاسخ به این پرسش فارس كه آیا همه 23 هزار نفر پرستار خواهند بود، گفت: 80 درصد آنها پرستار هستند یعنی حدود 16 هزار و 500 پرستار جدید در آزمون 6 اسفند امسال استخدام می‌شوند و بقیه پزشك عمومی، تكنسین اورژانس، كمك بهیار و ماما خواهند بود.

* زمان كاهش ساعت كاری معلوم نیست

وی در پاسخ به این پرسش فارس كه كاهش ساعت كاری پرستاران عملاً از كی عملی می‌شود، توضیح داد: به طور معمول بعد از آزمون و اعلام نتایج 3 ماه برای اعمال روال گزینش و تأیید صلاحیت طول می‌كشد البته بیشتر این نیروهای پرستار از پرستاران قراردادی ما هستند و شناخته شده هستند اما به هر حال تلاش می‌كنیم كه بهترین و با صلاحیت ترین نیروها را وارد بخش دولتی كنیم.

وی افزود: این افراد به صورت پیمانی به استخدام دولت در می‌آیند و بعد از ورود آنها به مجموعه و حضور آنها در شیفت‌های بالینی به تدریج ساعت كاری كم می‌شود و اكنون نمی‌توانم به طور دقیق زمان كاهش ساعت كاری پرستاران را اعلام كنم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینكه معوقه اضافه كار پرستاران آیا پرداخت می‌شود و از كی نیز گفت: به محض اینكه اعتباران آن از سوی دولت به ما پرداخت شود و به هر میزان كه باشد معوقه اضه كار پرستاران را پرداخت می‌كنیم.

* ابهام در پرداخت معوقه اضافه كار پرستاران

حسنی در پاسخ یه این نكته كه بین پرستاران شایع شده كه معوقه اضافه كار قرار نیست پرداخت شود، گفت: ما نباید به شایعات توجه كنیم اما به هر حال دولت در سال جاری به علت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با مشكلاتی مواجه است كه باید ما هم با دولت همكاری كنیم.

وی افزود: اكنون در ماه بهمن هستیم اعتبارات مصوب وزارت بهداشت مطابق معمول و طبق زمان بندی همیشگی پرداخت نشده و با تأخیر مواجه است حدود 550 میلیارد تومان كسری بودجه داریم و در بخش عمرانی هم حدود 300 میلیارد تومان كسری بودجه داریم اگر این اعتبارات پرداخت شود و هر چه قدر بیشتر به ما اعتبار بدهند آن را برای پرداخت معوقه اضافه كار پرستاران هزینه می كنیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: امیدوارم این مطالبات هم وصول شود اما نمی‌توانم زمان پرداخت این معوقات و مبنای محاسبه آن را اعلام كنم ولی از زمان ابلاغ قانون ارتقای بهره وری به دانشگاههای علوم پزشكی در دی امسال همزمان از معاونت نظارت راهبردی درخواست تأمین اعتبار معوقه اضافه كار پرستاران را ارائه كرده‌ایم.

حسنی در پاسخ به این پرسش كه پس معوقه پرستاران از دی امسال محاسبه می‌شود، اضافه كرد: من نگفتم از برج 10 محاسبه می‌شود، گفتم هر چقدر بودجه به ما بدهند بر مبنای آن اقدام می‌كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha