سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 24007
سلامت نیوز :مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشكی كرمان گفت: بررسی روند پیشگیری از مالاریا از سال 72 تاكنون سبب كاهش 98 درصدی این بیماری در كرمان شده است.

به گزارش فارس، روح‌الله زحمتكش صبح امروز در حاشیه نشست كشوری حذف مالاریا از استان كرمان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مالاریا در استان كرمان عمدتاً در شش شهرستان جنوبی مشاهده شده و از ابتدای سال جاری زیرپوشش دانشگاه علوم پزشكی جیرفت قرار دارد.
وی بیان داشت: بررسی روند پیشگیری از مالاریا از سال 72 تا كنون با انجام اقدامات زیربنایی و كارشناسی موجب كاهش 98 درصدی این بیماری در كرمان شده است.
زحمتكش با بیان اینكه روند كاهش موارد بیماری در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز دیده شده، افزود: مجموع این اتفاقات منجر شد تا كلید حذف مالاریا در افق 1404 به عنوان برنامه ملی مطرح شود.
این مسئول تصریح كرد: همچنان كه شهرستان‌های جنوبی استان كرمان دارای قابلیت انتقال محلی مالاریا هستند و كانون خطر به حساب می‌آیند، جمهوری اسلامی به دلیل همجواری با افغانستان و پاكستان در معرض خطر زیادی قرار دارد.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشكی كرمان خاطرنشان كرد: بر این اساس همه افرادی كه در حیطه بهداشت و درمان فعالیت دارند، باید به نوعی درگیر اجرای برنامه حذف مالاریا باشند.
وی گفت: در استان‌های جنوب شرقی كشور افرادی با ‌تجربه حضور دارند كه می‌توانند این بیماری را سریع تشخیص دهند و این امر باید به سایر استان‌هایی كه در ظاهر مشكل مالاریا را ندارد، تعمیم یابد.
این مسئول بیان داشت: مالاریا مبحثی است كه از سال‌های قبل در سه استان كرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان وجود داشته، اما پیشگیری و كاهش قابل توجه این بیماری به حد حذف این بیماری رسیده‌ است.
زحمتكش عنوان كرد: در محدوده فعالیت دانشگاه علوم پزشكی كرمان، اگر زیرساخت‌ها مناطقی از شهرستان ریگان كه قبلاً انتقال محلی داشتند تقویت نشود، احتمال تبدیل شدن منطقه به مالاریا وجود دارد.
وی یادآور شد: در دیگر شهرستان‌ها از جمله كرمان موارد متعددی از مالاریا را داریم، اما وارده هستند یعنی از خارج‌ مرزها و یا استان‌های مجاور آمده و تشخیص داده می‌شود.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشكی كرمان اذعان داشت: انتقال محلی در كرمان نداریم و در مجموع روند ابتلا به مالاریا كاهنده و امیدوار كننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha