جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 240080

متخصص قلب و عروق اظهار داشت: استرس‌ها علاوه بر افرادی که از قبل مستعد سکته قلبی بوده‌اند بر افرادی که زمینه این بیماری را نداشتند نیز سکته قلبی و حتی مرگ ناگهانی ایجاد می‌کند.

عوامل ایجاد و پیشگیری از سکته قلبی

سلامت نیوز: متخصص قلب و عروق اظهار داشت: استرس‌ها علاوه بر افرادی که از قبل مستعد سکته قلبی بوده‌اند بر افرادی که زمینه این بیماری را نداشتند نیز سکته قلبی و حتی مرگ ناگهانی ایجاد می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، مرتضی آبدار اصفهانی متخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با فارس، استرس‌های روحی و روانی را زمینه‌ساز بروز سکته قلبی دانست و گفت: فردی که به سکته قلبی مبتلا می‌شود، عروق کرونر آن (عروقی که خون را به قلب می‌رساند)،‌ از ماه‌ها یا سال‌ها قبل تنگ شده است و روی آن لخته خون تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: در ایجاد این لخته خون عواملی نظیر استرس، فشارهای  عصبی، سرما، بی‌خوابی، سیگار و قلیان مؤثر هستند که درصد ایجاد آن را بالا می‌برند.

استادتمام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: در مواقعی که افراد مستعد سکته قلبی به استرس دچار می‌شوند،‌ تنگی موجود از قبل در اثر آزاد شدن آدرنالین و نوآدرنالین در خون باعث شکاف رگ و تجمع لخته و در نتیجه انسداد کامل رگ خواهد شد؛ همچنین عضله زیر رگ مسدود شده، می‌میرد که به آن آنفارکتوس قلبی می‌گویند.

متخصص قلب و عروق بیان داشت: استرس‌های قلبی حتی در مواردی که رگ قلب تنگ نباشد، ممکن است با اسپاسم جداره عروقی رگ مورد نظر را سفت و مسیر جریان خون را قطع کند که در این صورت فرد به سکته قلبی دچار خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد: استرس‌ها علاوه بر افرادی که از قبل مستعد سکته قلبی بوده‌اند بر افرادی که زمینه این بیماری را نداشتند نیز سکته قلبی و حتی مرگ ناگهانی ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha