اگرچه مسافرت های خانوادگی و دوستانه در ایام نوروز باعث آرامش و تفریح است اما امکان دارد برای برخی از بیماران همراه با مخاطره هایی باشد به همین علت توصیه هایی دارویی در این ایام برای این افراد ضرورت دو چندانی پیدا می کند.

توصیه‌های دارویی ایام مسافرت را جدی بگیرید

سلامت نیوز: اگرچه مسافرت های خانوادگی و دوستانه در ایام نوروز باعث آرامش و تفریح است اما امکان دارد برای برخی از بیماران همراه با مخاطره هایی باشد به همین علت توصیه هایی دارویی در این ایام برای این افراد ضرورت دو چندانی پیدا می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، به گفته دکتر فاطمه فاقعی، کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، توجه به تاریخ و شرایط نگهداری داروها در سفر اهمیت ویژه ای دارد؛ داروها باید در جعبه اصلی، دور از نور و رطوبت و گرمای شدید نگهداری شوند و هیچ گاه داروهای مختلف را با هم مخلوط یا در یک ظرف نگهداری نکنیم.

وی گفته است: در هنگام سفر داروها را در یک کیف دستی به همراه داشته باشید و برای مدت طولانی آنها را در ماشین نگذارید و برای داروهایی که نیاز به نگهداری در یخچال دارند از کیف دارویی که حاوی یخ خشک هستند، استفاده کنید. همچنین افرادی که درگیر بیماری های مزمن مانند دیابت یا پرفشاری خون هستند باید قبل از مسافرت، داروها و وسایل موردنیاز مانند دستگاه های کنترل قند خون، کیف نگهداری انسولین، منابع خوراکی قندی و داروهای مصرفی را به حد نیاز به همراه داشته باشند.

این دکتر داروساز افزوده است: بسیاری از داروها مانند داروهای ضد تشنج، داروهای بیماری های قلبی عروقی، ضد افسردگی، ضد دیابت و چربی خون و همچنین آنتی بیوتیک ها باید مرتب مصرف شوند و قطع ناگهانی این داروها بیمار را دچار مشکل خواهد کرد. بانوان باردار نیز باید در سه ماه پایان بارداری از سفر کردن پرهیز کنند. همچنین در صورت لزوم، نشانی و شماره تلفن مراکز اورژانس را به همراه داشته باشند.

دکتر فاقعی ادامه داده است: به همراه داشتن جعبه کوچک کمک های اولیه شامل درجه تب، شربت تب بر، شربت سرما خوردگی و پماد سوختگی، به ویژه در خانواده هایی که فرزند خردسال دارند ضروری است.

وی اضافه کرده است: اگر ویال های باز نشده انسولین به همراه دارید، باید در دمای دو تا هشت درجه نگهداری کنید اما اگر ویال هایی را که به همراه دارید، قبلا باز شده اند به مدت 28 روز در دمای اتاق می توانید نگهداری کنید؛ با این وجود دمای زیاد و نور سرعت تخریب این دارو را افزایش می دهد و به یاد داشته باشید که در طول سفر، انسولین ها را در پک های ژلی سرد قرار بدهید.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شده است: توجه به این نکته ضروری است که بعضی داروها عارضه گیجی و خواب آلودگی ایجاد می کنند، پس قبل از رانندگی از این عارضه دارویی مطمئن شوید.

چه داروهایی همراه خود داشته باشیم؟

کارشناسان علم پزشکی اعتقاد دارند همراه داشتن برخی دارو‌ها البته با نظارت پزشک و تایید او می‌تواند در مسافرت‌ها مانع از بروز برخی بیماری‌ها و انجام درمان‌های اولیه تا رسیدن به مراکز درمانی شود.

- خطر بروز بیماری عفونی اسهال یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در جریان سفر است، به ویژه سفر به کشور‌های خارجی و پس از مصرف مواد غذایی ناآشنا یا تهیه شدن به شیوه غیربهداشتی است. همراه داشتن برخی دارو‌های درمان کننده اسهال در زمان سفر می‌تواند از آسیب بیشتر به افراد تا رسیدن به مراکز درمانی کمک کند؛ به ویژه اگر زمانی که برای یک پرواز ده ساعته در هواپیما به سر می‌برید بروز اسهال می‌تواند یک مشکل جدی برای شما، سایر مسافران و حتی خدمه پرواز باشد. البته کارشناسان هشدار می‌دهند، استفاده بی رویه از داروی اسهال هم می‌تواند خطرناک باشد و به همین دلیل فرد باید در اولین زمان ممکن علت ابتلا به بیماری عفونی و گوارشی که سبب اسهال شده است را پیدا کند.

- چنانچه قصد سفر به کشوری خارجی دارند قبل از حرکت از سفارت خانه ها، آژانس‌های مسافرتی و افرادی که به کشور مذکور چندین بار سفر داشته اند، درباره چگونگی حمل دارو و نوع‌های مجاز آن اطلاع لازم را کسب کنند.

- مالاریا نیز یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک است و افرادی که می‌خواهند به قاره آفریقا مسافرت کنند باید حتما دارو، پشه بند، اسپری ضد حشره، انواع آنتی بیوتیک‌ها به ویژه داکسی سایکلین را به همراه داشته باشند و درصورت ابتلا به تب و سایر علامت‌های این بیماری به پزشک مراجعه کنند.

- در صورتی که به دیابت مبتلا بوده و انسولین تزریق میکنید، دارو و سرنگ مورد نیاز برای تمام مدت سفر را فراهم کنید؛ توصیه میشود که دستگاه یا نوار کنترل قند خون، قند حبه ای، نبات، بیسکوئیت و آب میوه برای درمان کاهش احتمالی قند خون ومیان وعده مناسب (مانند میوه و ساندویچ کوچک) را در سفر همراه خود داشته باشید.

- چنانچه ضمن حرکت اتومبیل، قطار، کشتی یا هواپیما، دچار سرگیجه و حالت تهوع می شوید، به خاطرداشته باشید با مصرف 1 یا 2 قرص "دیمن هیدرینات"، نیم ساعت قبل از شروع سفر و تکرار یک قرص هر 4 تا 6 ساعت یکبار در طی سفر، می توان عوارض ناشی از حرکت، تهوع و سرگیجه را برطرف کرد البته باید توجه داشت که در طول 24 ساعت نباید بیشتر از 8عدد قرص مصرف شود و همچنین در صورت بارداری یا شیردهی، با داروساز یا پزشک جهت مصرف قرص "دیمن هیدرینات" مشورت کنید.

- فراوردههای زنجبیل نیز در کنترل تهوع و استفراغ موثر است، برای این منظور میتوان یک ساعت قبل از مسافرت 1گرم پودر زنجبیل مصرف کرد یا برای استفاده راحت تر و مطمئن نیم تا یک ساعت قبل از مسافرت از شکل دارویی ساخته شده از این گیاه که در داروخانهها بدون نسخه به فروش میرسد طبق راهنمای همراه دارو استفاده کرد.

کدام داروها را هنگام سفر مصرف نکنیم؟

اما هنگام سفر از مصرف این داروها باید خودداری کنید مگر طبق نظر پزشک باشد:

- از مصرف دارو‌های خواب آور در طول سفر‌های هوایی خودداری کنند، زیرا این کار می‌تواند سبب تجمع خون در رگ‌های پا و بروز مشکل هایی همچون ایجاد لخته و بروز سکته قلبی و مغزی در آن‌ها شود.

- داروی آنتی هیستامین یکی از دارو‌های بسیار متداول است که افراد در زمان سفر‌های هوایی از آن استفاده می‌کنند، اما کارشناسان هشدار می‌دهند استفاده از این گونه دارویی برای کودکان در سفر‌هایی هوایی بسیار مضر است و نباید کودک در جریان سفر هوایی، داروی آنتی هیستامین دریافت کند به جز درمواقع اورژانسی که جان او در خطر است.

- مصرف داروی‌های مسکن به ویژه نوع کدئین دار آن در بسیاری از کشور‌های جهان با محدودیت و ممنوعیت مواجه است به همین دلیل باید قبل از مسافرت داروی خود را دگرگون کنید یا از همراه داشتن آن خودداری کنید.

دیگر باید ها و نبایدهای دارویی سفر

رعایت این بایدها و نبایدهای دارویی را هنگام سفر به یاد داشته باشید:

- همیشه دارو را طبق دستور در زمان تعیین‌شده و به همان مقداری که پزشکتان توصیه کرده، مصرف کنید.

-  اگر از داروهای بدون نسخه استفاده می‌کنید، طبق دستور مصرفی که در بروشور دارو نوشته شده از آن استفاده کنید.

- چنانچه شما یا بستگانتان، دارویی را به صورت مرتب مصرف می کنید، مطمئن شوید دارو را به حد نیاز تا پایان سفر در اختیار دارید.

- هنگام سفر حتما نسخه ای معتبر از پزشک (هر چند قبلاپیچیده شده باشد) را به همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید دارو را از داروخانه تهیه کنید.

- فقط از طریق داروخانه‌ها، داروی مورد نیاز خود را تهیه کنید و به هیچ عنوان نباید آن را از افراد، اماکن یا مراکز غیر رسمی خریداری کنید.

- بهتر است دارو پیش خودتان( نه داخل چمدان) باشد.

- حتی الامکان دارو را در بسته بندی اصلی خود حمل کنید.

- از مصرف داروهای آرام بخش، کدئین دار، آنتی هیستامین وخواب آور قبل و هنگام رانندگی خودداری کنید.

- جعبه کمکهای اولیه را همراه خود داشته باشید، علاوه بر داروها، لوازم مصرفی مثل چسب زخم، پنبه گاز استریل و بتادین را در آن قرار دهید.

- چنانچه فرزند خردسال دارید، شیرخشک شیرخوار، درجه تب، داروهای بدون نسخه مانند شربت تب بر، شربت سرماخوردگی، قطره و یا شربت مولتی ویتامین و آهن و پماد سوختگی را در سفرهمراه خود داشته باشید.

- به شرایط نگهداری داروها که معمولا روی جعبه داروها نوشته شده، دقت کرده و آنها را رعایت کنید به عنوان مثال داروهای خود را در اتومبیلی که زیر نور آفتاب پارک شده یا در شیشه عقب اتومبیل (حتی در زمستان) قرار ندهید، زیرا گرمای محیط باعث می‌شود ترکیبات موجود در دارو به ویژه شربت‌ها و قطرههای خوراکی تغییر ماهیت پیدا کند و باعث بروز مسمومیت‌ دربیمار شود.

- داروهای یخچالی را در ظروف مخصوص و همراه با یخ و یا ظروف خنک کننده حمل نمایید.

- به تاریخ انقضاء مصرف دارو توجه کنید، تاریخ انقضاء معمولا به تاریخ شمسی یا میلادی روی جعبه مقوایی داروها، همچنین در انتهای ورقههای آلومینیومی بسته بندی قرصها و کپسولها، بر روی شیشه آمپول و ویالهای تزریقی و درخصوص پمادها و کرمهای موضعی بر روی انتهای تیوب پماد و کرم حک شده است.

- با توجه به وجود برخی از ممنوعیتهای دارویی در بعضی از کشورها توصیه می شود قبل از انجام سفر، از قوانین دارویی این کشورها اطلاع حاصل شود تا مشکل یا مجازاتی در این زمینه به وجود نیاید یا چنانچه فرد مجبور به استفاده از دارویی خاص است، نسخه معتبر پزشک را در فرودگاه به همراه داشته باشد تا در صورت نیاز آن را به ماموران نشان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha