رئیس انجمن مددکاری ایران می‌گوید بسیاری از انواع خشونت‌ها از جمله خشونت‌های خانوادگی در مراجع قانونی ثبت نمی‌شود و تحقیر، توهین و تمسخر از مصادیق خشونت روانی است که کمتر گزارش می‌شود اما این نوع خشونت رو به افزایش است.

افزایش موارد خشونت روانی در کشور

سلامت نیوز: رئیس انجمن مددکاری ایران می‌گوید بسیاری از انواع خشونت‌ها از جمله خشونت‌های خانوادگی در مراجع قانونی ثبت نمی‌شود و تحقیر، توهین و تمسخر از مصادیق خشونت روانی است که کمتر گزارش می‌شود اما این نوع خشونت رو به افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز،سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با پانا در خصوص آخرین پژوهش‌های صورت گرفته با موضوع خشونت و راهکارهای آن گفت: معتقدیم خشونت یک بیماری  است که در جامعه وجود دارد و در شکل‌های مختلف همچون فیزیکی، زبانی و در خانه و جامعه بروزمی‌کند.

رئیس انجمن مددکاری ایران با بیان اینکه عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در افزایش میزان خشونت در جامعه نقش دارد، گفت: عوامل مختلفی در افزایش خشونت نقش دارد که برخی از آن نگران‌کننده است زیرا نشان‌دهنده آن است که بسیاری از افراد نسبت به اطرافیان خود بی‌توجه هستند و منافع فردی بر منافع جمعی غالب شده است.

وی عوامل اقتصادی را یکی از مولفه‌های تأثیرگذار بر میزان خشونت افراد عنوان کرد و گفت: فقر سبب می‌شود خشونت در سطح اجتماع افزایش یابد و افرادی که وضع اقتصادی ضعیفی دارند نسبت به دیگران انعطاف‌پذیری کمتری دارند. از طرفی خانواده‌هایی که نابسامان هستند ارتباط مستقیمی با خشونت دارند و در مقابل، در خانواده‌هایی سالم میزان خشونت کمتری دارند.

موسوی چلک با بیان اینکه بسیاری از خشونت‌ها از جمله خشونت‌های خانوادگی در مراجع قضایی ثبت نمی‌شود، گفت: همسرآزاری، سالمندآزاری، کودک‌آزاری را می‌توان به عنوان انواع خشونت خانگی تلقی کرد که بسیاری از آن به دلیل مراجعه نکردن افراد به مراجع قضایی، ثبت نمی‌شود.

وی همچنین با اشاره به خشونت‌های روانی و عاطفی گفت: تحقیر، توهین و تمسخر، خشونت روانی به شمار می‌رود که کمتر گزارش می‌شود اما این نوع خشونت رو به افزایش است.

موسوی چلک درباره راهکارهای کنترل خشونت نیز توضیح داد: برای کنترل خشونت در جامعه راهکارهای مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آن آموزش برای کودکان است تا بتوانند روش‌های مختلف کنترل خشم و نحوه ارتباط گیری با دیگران را فرا بگیرند. علاوه بر این سیاست گذاری‌های صحیح می‌تواند باعث کنترل خشونت شود. در واقع باید روش‌هایی برای ایجاد نشاط در جامعه تدوین شود چرا که این امر باعث کاهش خشونت خواهد شد و هر جامعه‌ای که در آن نشاط اجتماعی بالا باشد، رفتارهای خشونت‌آمیز نیز کمتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha