سلامت نیوز :مددكاری اجتماعی مجموعه اقدامات مؤثری است كه با كمك عوامل متعدد دیگر، در هنگام بروز بحران‌ها و بلایای طبیعی به كمك افراد می‌آید.

دكتر انور صمدی راد، رئیس كمیته علمی سمپوزیوم نقش مددكاری اجتماعی در بلایای طبیعی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: مددكاران اجتماعی در كاستن آثار و شواهد آسیب‌ها و التیام دردها و زخم‌های آسیب‌دیدگان و بازماندگان از بحران نقش مهمی را ایفا می‌كنند و به طور عمده به سه بخش تعریف می‌شود.
وی افزود: مرحله اول مربوط به دوره بحران است كه بین یك تا 8 هفته ادامه دارد و مرحله دوم مربوط به فروكش بحران و به دنبال آن مرحله بازتوانی بازماندگان است كه این اقدامات می‌تواند از نظر اقتصادی، روانی، اجتماعی و فیزیكی صورت گیرد.
دكتر صمدی راد با اشاره به این كه بخشی از خدمات مربوط به ترمیم آثار روانی یا شوك و عواقب سوگ در افراد است، ادامه داد: مددكار بعد از بروز بلایای طبیعی می‌تواند نقش مؤثر و فعالی داشته باشد و مددكاران لزوماً به درمان روانی افراد نمی‌پردازند بلكه آنها به نوعی تسهیل‌گر دستیابی بازماندگان به امكانات روان درمانی و روانپزشكی خواهند بود.
وی تصریح كرد: وظیفه دیگری كه مددكاران در حوادث و بلایای طبیعی ایفا می‌كنند مربوط به ترمیم عوارض جسمانی بازماندگان مانند ارجاعات به مراكز درمانی و خدماتی، همچنین ثبت ضبط مدارك، گزارش‌نویسی و پیگیری روند كار خواهد بود.
رئیس كمیته علمی سمپوزیوم نقش مددكاری اجتماعی در بلایای طبیعی گفت: بخش دیگر از اقدامات مددكاری، كمك به ترمیم مسائل اقتصادی و اجتماعی بازماندگان است كه می‌توان با كمك سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط و با نظارت و پیگیری مددكار به ترمیم آنچه كه از دست رفته تلاش كرد.
به گفته وی، پیگیری گمشدگان ناشی از سیل، زلزله و آتش‌سوزی و جستجو برای یافتن افراد گمشده‌ای كه هنوز امیدی برای یافتن آنان وجود دارد، از دیگر خدماتی است كه مددكاران اجتماعی انجام می‌دهند.
دكتر صمدی راد با بیان این كه بخش عمده فعالیت‌های مددكاری اجتماعی در هماهنگی‌های لازم برای جبران خسارات و مشكلات اجتماعی و اقتصادی پس از فروكش كردن بحران‌های روانی و آسیب‌های جسمانی است، ابراز داشت: مددكاران باید شرایط زیست را برای بازماندگان از حوادث و ساكنان آن مناطق به حالت مطلوب و نزدیك به گذشته و یا بهتر از آن باز گردانند به گونه‌ای كه زندگی آنان به روال عادی خود باز گردد.
وی نقش رسانه‌ها و همكاری آنان با مددكاران اجتماعی را ضروری دانست و افزود: با همكاری همه رسانه‌های جمعی و ملی، همگان و به خصوص مسئولان جامعه با ابعاد فاجعه و مجموعه اقدامات انجام یافته و در حال انجام، آگاهی پیدا كرده و همكاری و مساعدت‌های لازم را به عمل می‌آورند.
این مددكار اجتماعی با اشاره به این كه كودكان در حوادث و بلایای طبیعی بیشتر در معرض آسیب‌های جسمانی، روانی و عاطفی از فقدان و از دست دادن عزیزان و خود باشند، تأكید كرد: كودكان جزو گروه آسیب‌پذیری قرار دارند كه برای كمك گرفتن از خدمات مددكاران در اولویت اصلی قرار دارند و پیگیری خدمات روان درمانی، پزشكی و مچنین فراهم كردن شرایط مناسب در مكان‌های مناسب، كنار خانواده‌های پذیرنده و یا سازمان‌هایی نظیر بهزیستی بسیار حساس و ضروری است.
دكتر صمدی راد خاطرنشان كرد: بعد از كودكان، سالمندان مورد توجه هستند و به دلیل این كه نیازهای خاص خودشان را دارند باید به صورت منسجم و فعالانه نسبت به بازتوانی و جبران آسیب‌های وارده به آنان با جدیت تلاش شود.
وی در پاسخ به این سوال كه خدمات مددكاران اجتماعی تا چه زمانی بازماندگان را همراهی می كند، گفت: تا زمانی كه بازماندگان به مرحله توانمندسازی رسیده باشند و بتوانند با كمترین حمایت از بخش‌های خصوصی و دولتی و حتی بدون گرفتن هرنوع حمایتی به زندگی عادی بازگردند، ادامه خواهد داشت.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: افراد نباید وابسته به خدمات شوند و فقط باید با كمك و ظرفیت خودشان از این بحران گذر كرده و به زندگی عادی خود بازگردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha