معاون حقوقی و امور مجلس وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با اجرای قانون افزایش عوارض سیگار از سال آینده حدود 800 میلیارد تومان درآمد ایجاد می شود که برای درمان بیماران،ارتقای سلامت مردم و توسعه ورزش همگانی هزینه می شود.

ایران، پاکستان و مصر، بیشترین مصرف کنندگان سیگار

سلامت نیوز: معاون حقوقی و امور مجلس وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با اجرای قانون افزایش عوارض سیگار از سال آینده حدود 800 میلیارد تومان درآمد ایجاد می شود که برای درمان بیماران،ارتقای سلامت مردم و توسعه ورزش همگانی هزینه می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،ابراهیم گلمکانی روز شنبه با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره افزایش عوارض سیگار، افزود: پیشنهاد افزایش عوارض سیگار سرانجام اسفند ماه همزمان با قانون بودجه سال 97 با موافقت نمایندگان مجلس به تصویب رسید بر اساس این مصوبه در بودجه سال 97 به هر نخ سیگار بر اساس قیمت خرده فروشی عوارضی تعلق می گیرد که مبلغ حاصله از عوارض به منظور کاهش مصرف٬ پیشگیری و درمان مصرف دخانیات، توسعه آموزش و پرورش و ارتقای ورزش صرف می‌شود.


معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت با بیان اینکه قیمت سیگار در کشور ما یکی از ارزانترین قیمت ها در جهان است، گفت: تحقیقات ثابت شده در جهان نشان می دهد که یکی از انگیزه های افزایش مصرف سیگار، قیمت پایین آن است به همین علت سازمان بهداشت جهانی این موضوع را تایید کرده است که هر چه قیمت سیگار بیشتر شود مصرف آن کاهش پیدا می کند.


وی افزود: یکی از مهمترین روش های کاهش مصرف سیگار، افزایش قیمت، وضع مالیات و عوارض بر محصولات دخانی است. همچنین سیگار عاملی آسیب رسان به سلامت جامعه به خصوص جوانان محسوب می شود و به همین دلیل باید مصرف آن را در کشور کاهش دهیم.
گلمکانی با بیان اینکه برخی افراد به بهانه افزایش قاچاق با بالارفتن قیمت سیگار مخالفت می کنند، افزود: باید توجه داشت که نباید به بهانه افزایش قاچاق مانع بیشتر شدن قیمت سیگار شویم و سلامت مردم را خدشه دار کنیم زیرا سلامت اولویت نخست مردم است و به هیچ وجه نباید تحت الشعاع قرار بگیرد. ضمن آنکه راهکارهای مقابله با قاچاق سیگار نیز طی سال های اخیر تدوین و در حال اجراست.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت یکی از نقدها به افزایش قیمت سیگار را کاهش اشتغال عنوان کرد و افزود: برخی منتقدان عنوان می کنند که افزایش قیمت سیگار به کارخانه های تولید سیگار آسیب وارد می کند و اشتغال شاغلان در این کارخانه ها را تحت تاثیر قرار می دهد اما این نظر قابل انتقاد است، چرا که کارخانه های صنعتی بزرگ در کشور ما به اندازه سیگار کافی سرمایه گذاری نمی کنند و بیشتر به فکر فروش محصول هستند البته در بند تصویبی به کارخانه های تولید سیگار توجه شده است و عوارض بر سیگارهای تولیدی ایرانی کمتر از برند و وارداتی است.
گلمکانی تصریح کرد: امیدواریم این بند از قانون بودجه سال آینده برای اخذ مالیات بر محصولات دخانی، گام کوچکی در ارتقای سلامت مردم باشد و در آینده شاهد گام های بزرگتری برای مبارزه با مصرف سیگار و محصولات دخانی باشیم.
وی تاکید کرد: در کشور طی سال های اخیر برای کاهش بیماری های غیرواگیر پیشرفت خوبی داشت ایم اما در کاهش مصرف سیگار پیشرفتی نداشته ایم و در زمره کشورهایی هستیم که سیگار را با ارزانترین قیمت در دنیا به دست مردم می رساند.

*ایران، پاکستان و مصر، بیشترین مصرف کننده سیگار
وی گفت: پیش بینی های سازمان بهداشت جهانی این است که تا چند سال آینده ایران، پاکستان و مصر بیشترین مصرف سیگار در جهان را خواهند داشت و این زنگ خطری برای ما محسوب می شود.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت درباره رقم پایین عوارض مصوب شده به سیگار اشاره کرد و گفت: مصوبه ابتدایی کمیسیون تلفیق درباره عوارض سیگار، مبلغ بالاتری بود اما پس از ارجاع مجدد موضوع به کمیسیون تلفیق از طرف صحن مجلس، موضوع مجددا در کمیسیون تلفیق مطرح شد و در نهایت کمیسیون تلفیق در جمع حمایت از سلامت و صنعت به این اعداد رسید.
وی گفت: امیدواریم در گام های بعدی این اعداد اصلاح شود و با نزدیک شدن ارقام به میزان مالیات و عوارض دخانیات در سطح جهانی، قیمت سیگار عامل بازدارنده از مصرف شود.
بر اساس مصوبه مجلس از ابتدای سال 97 حدود 20 درصد به قیمت خرده فروشی سیگار اضافه می شود و به این ترتیب به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخلی با نشان ایرانی 75 ریال، تولید مشترک 150 ریال، تولید داخلی با نشان بین‌المللی 250 ریال و وارداتی 600 ریال به عنوان عوارض اضافه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha