سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 24013

تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که زمان زیادی از وقت خود را در پشت کامپیوتر یا جلوی تلویزیون صرف می‌کنند در آینده دچار مشکلات ارتباطی خواهند شد.

سلامت نیوز :تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که زمان زیادی از وقت خود را در پشت کامپیوتر یا جلوی تلویزیون صرف می‌کنند در آینده دچار مشکلات ارتباطی خواهند شد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد یک ششم والدین معتقدند تماشای زیاد تلویزیون یکی از عوامل مهم در بروز مشکلات ارتباطی در کودکان است. این معضل در حال حاضر نزدیک به یک میلیون کودک را در سراسر انگلستان به خود دچار کرده است.

تقریبا 51 درصد از والدین تصور می‌کنند در صورتی که با فرزند خود صحبت نکنند، بخش قابل توجهی از آن‌ها در آینده توانایی کافی برای صحبت کردن با دیگران و برقراری ارتباط نخواهند داشت یا در این بین با مشکلات زیادی روبه رو خواهند شد.
در آخرین مطالعات در این زمینه بیش از 6 هزار نفر شرکت داشتند که نزدیک به نیمی از آن‌ها را والدین تشکیل می‌دهند. این تحقیقات توسط Communication Trust انجام شده بود تا اثر فن‌آوری‌های مدرن را روی کودکان بررسی کرده و میزان آگاهی والدین را در این میان بسنجد.
در این بررسی‌ها مشخص شد 16 درصد از بزرگسالان و 17 درصد از والدین معتقدند کودکانی که زمان زیادی را در مقابل تلویزیون سپری کنند در آینده برای برقراری ارتباط و تکامل مهارت‌های گفتاری خود نیاز به کمک خواهند داشت. تقریبا یک سوم والدین در مورد مهارت‌های ارتباطی کودکانشان نگران هستند و تلویزیون را مهم‌ترین مانع در تکامل این مهارت‌ها می‌دانند.
متاسفانه بسیاری از والدین در مورد زمان رسیدن فرزندانشان به یک مهارت گفتاری خاص اطلاع کافی ندارند و نمی‌دانند در چه زمانی فرزند آن‌ها باید در چه مرحله‌ای از تکامل گفتاری باشد.
تقریبا 25 درصد از والدین می‌دانند که یک نوزاد در بین 12 تا 18 ماهگی اولین کلمه زندگی خود را می‌گوید، در حالی که نزدیک به 31 درصد انتظار دارند یک نوزاد اولین کلمه زندگی خود را بین 6 تا 8 ماهگی به زبان بیاورد.
هم‌چنین فقط یک پنجم والدین می‌دانستند که کودکان اولین جملات 3 تا 5 کلمه‌ای خود را حدود سه سالگی می‌گویند.
مشکلات ارتباطی و گفتاری یکی از مهم‌ترین اختلالاتی است که کودکان در سنین پایین با آن روبه رو می‌شوند و مهم‌ترین عامل به وجود آورنده آن نیز عوامل ژنتیکی و بیولوژیکی است.
در هر کلاس درس 2 یا 3 کودک وجود دارند که به نوع بلندمدتی از مشکلات ارتباطی دچار هستند که معمولا دلایل بیولوژیکی از مهم‌ترین عوامل به وجود آورنده آن است.
مغز این کودکان معمولا زبان را مشابه با کودکان سالم پردازش نمی‌کند و همین عامل می‌تواند باعث بروز ناهنجاری‌های ارتباطی شود.
چندی پیش مطالعات دیگری انجام شد که نشان می‌داد کودکانی که در خواندن و یادگیری مشکل دارند به همان اندازه در صحبت کردن یا شنیدن هم با دشواری‌هایی روبه رو هستند. اما متاسفانه درصد زیادی از والدین به اندازه کافی از این موارد آگاهی ندارند.
تاخیر در رشد مهارت‌های گفتاری و زبانی یکی از مهم‌ترین موانع در روند یادگیری کودکان است و حتی می‌تواند منجر به افت تحصیلی شدید و ترک تحصیل شود.
در مطالعه دیگری که توسط Ofsted انجام شده بود مشخص شد بسیاری از کودکانی که نمی‌تواند خواندن را یاد بگیرند در دوران پیش دبستانی در صبحت کردن و شنیدن مشکل داشته‌اند. محققان متوجه شدند در خانه‌هایی که دائما تلویزیون روشن است احتمال ابتلا به مشکلات ارتباطی به بالاترین حد ممکن می‌رسد. سرو صدای محیط خانه هم در این بین نقش زیادی دارد، برای مثال کودکانی که دارای خواهر و برادرهای پر سرو صدا هستند بیش‌تر از کودکان دیگر در این مورد به مشکل برمی‌خورند.
منبع :خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha