700 میلیون آواره در جهان در صوت عدم اجرای "تحول اساسی" در مدیریت آب

سلامت نیوز:هئیت مشترک سازمان ملل متحد و بانک جهانی در گزارشی که چهارشنبه در مقر این سازمان در نیویورک انتشار یافت می گوید 700 میلیون انسان تا سال 2030 در معرض خطر آوارگی به دلیل کمبود شدید آب قرار می گیرند و سرمایه گذاری بر زیرساخت های آب باید حد اقل طی 5 سال آینده دو برابرشود.
این گزارش با عنوان" هر قطره را به حساب آورید: دستور کاری برای اقدام آب" به وسیله هئیتی شامل 11 تن از سران کشورها  و یک نفر مشاور ویژه تهیه شده است. گزارش مذکور خواستار تغییر اساسی در روشی است که جهان آب را مدیریت می نماید تا بتوان به اهداف آرمان های توسعه پایداربه ویژه هدف ششم یعنی "تضمین دسترسی و مدیریت پایدار آب و تأسیسات بهداشتی برای همه" دست یافت.
بر اساس این گزارش 40 درصد مردم جهان تحت تاثیر کمبود آب قرار دارند. اگر مشکل کمبود آب حل نشود 700 میلیون نفر در جهان تا سال 2030 در جستجوی آب آواره و سرگردان خواهند شد. بیش از دو میلیارد انسان در جهان مجبور به نوشیدن آب ناسالم هستند و بیش از چهار میلیارد و 500 میلیون نفر دسترسی به سرویس های بهداشتی و سالم ندارند.   
در این گزارش آمده زنان و دختران به گونه نا متناسبی از کمبود آب سالم و عدم دسترسی به سرویس های بهداشتی رنج  می برند که این امر موجب مشکلات سلامتی و غالبا محدویت شغلی و آموزشی برای آنان می شود. حجمی معادل 80 درصد فاضلآب در جهان بدون اینکه تصفیه شود در محیط زیست رها می گردد. فجایع مرتبط با آب، 90 در صد از هزارمورد از مخرب ترین بلایا  از 1990 را شامل می شود.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در توصیه خود در زمان دریافت نسخه ای از این گزارش گفت این باورعمیق من است که آب موضوع مرگ و زندگی است زیرا 60 درصد از بدن انسان را آب تشکیل می دهد.
 ایشان می گوید بلایای طبیعی مرتبط با آب بیشتر و بیشتر رخ می دهند و بیش از پیش  خطر ناک می شوند و این بدان معنی است که آب در واقع موضوع مرگ و زندگی است. 
جیم یونگ کیم، رییس گروه بانک جهانی تاکید می کند دلیل اینکه سران کشورها و دولت ها درهئیت تهیه این گزارش حضور دارند این است که دیگر جهان نمی تواند آب را موضوعی بدیهی در نظر گیرد. 
ایشان می افزاید زیست بومی که زندگی بر آن استوار است یعنی غذای ما، پایداری انرژی، سلامت عمومی، مشاغل، شهرها همه در معرض خطر قرار دارند که حل این مشکل بستگی به نحوه مدیریت آب در حال حاضر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha