رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اعلام اینکه تراز امروز دریاچه به یکهزار و 270 متر و 68 سانتیمتر رسیده، گفت: این سطح نسبت به مهر سال جاری بیش از 40 سانتی متر افزایش یافته است.

سلامت نیوز: رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اعلام اینکه تراز امروز دریاچه به یکهزار و 270 متر و 68 سانتیمتر رسیده، گفت: این سطح نسبت به مهر سال جاری بیش از 40 سانتی متر افزایش یافته است.


به گزارش سلامت نیوز، فرهاد سرخوش روز شنبه در گفت و گو با ایرنا بارش های اخیر را در افزایش ارتفاع آب دریاچه ارومیه موثر دانست و افزود: اگر اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه و توجه دولت به احیای نگین آبی آذربایجان نبود، شاهد افزایش چشمگیر تراز این دریاچه نبودیم.
وی افزود: ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح های متعددی چون لایروبی رودخانه ها، انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب به دریاچه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و 200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی را در دستور کار قرار داده و برخی از این طرح ها در ورود آب به دریاچه مفید بوده است.
سرخوش وسعت کنونی دریاچه ارومیه را 2 هزار و 208 کیلومتر مربع اعلام کرد و ادامه داد: وسعت دریاچه ارومیه نسبت به 6 ماه گذشته بیش از 474 کیلومتر مربع افزایش یافته است.
وی با اعلام اینکه حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسط 21 رودخانه دائمی و 39 رودخانه دوره ای سیراب می شود، گفت: دریاچه ارومیه یک حوزه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه ها و رودخانه ها تامین می شود.
سرخوش گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های 44 گانه نهایی برای احیای این دریاچه در دستور کار قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد.
به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت 10 سال به تراز اکولوژیک خود برسد و یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تا سر مزرعه است.
تراز فعلی دریاچه ارومیه با کمترین تراز ثبت شده برای آن 64 سانتی متر فاصله دارد و به بیشترین ارتفاع خود در سه سال گذشته رسیده است.
دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران ‌است؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی در حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
استاندار آذربایجان غربی نیز ماه های اخیر با اشاره به موافقت رئیس جمهوری با پیشنهاد استفاده از سه میلیارد دلار فاینانس خارجی برای اجرا و تکمیل طرح های احیای دریاچه ارومیه، از آغاز مذاکره با سرمایه گذاران خارجی در این زمینه خبر داده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha