یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 240214

آموزش‌وپرورش، سال ٩٦ را با زمزمه استیضاح دانش‌آشتیانی، وزیر سابق آموزش‌وپرورش، آغاز کرد. او ١١ آبان ١٣٩٥ با ١٥٧ رأی، جانشین فانی در وزارت آموزش‌وپرورش شد.

سلامت نیوز:در ماه بهمن، وزیر آموزش‌وپرورش در صفحه شخصی توییترش از حذف آزمون‌های بی‌ثمر در دوره ابتدایی خبر داد. در نهایت با انتشار خبر حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی در پایه هفتم و حذف این مدارس در دوره اول متوسطه تا سه سال آینده از سوی وزیر آموزش‌وپرورش، بحث و جنجال‌های بسیاری میان مخالفان و موافقان این طرح شکل گرفت؛ موافقان حذف آزمون مدارس سمپاد این طرح را شجاعانه‌ترین تصمیم وزیر آموزش‌وپرورش عنوان کردند.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: یکی از موافقان اصلی این طرح، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، است. او معتقد است کسانی می‌توانند هزینه کنند تا فرزندانشان در این ماراتن نفس‌گیر برنده شوند که جزء خانواده‌های متمکن هستند. وی معتقد است این مخالف «عدالت آموزشی» است؛ اما مخالفان حذف آزمون مدارس سمپاد با اعلام این موضوع که موافق حذف آزمون و اصلاح نحوه پذیرش دانش‌آموزان در این نوع مدارس هستند، مخالفت خود را با حذف مدارس سمپاد در آینده اعلام کردند. یکی از مخالفان جدی این طرح، فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان است. او با طرح این مسئله که در سند تحول نظام آموزشی صحبت از «عدالت آموزشی» است و نه «مساوات آموزشی»، معتقد است تعدد این مدارس در گذشته و تغییر روند برگزاری آزمون سمپاد منجر به این شد که امروز در هر کوچه و برزنی مدرسه «سمپاد» وجود داشته باشد.

البته هنوز طرحی تصویب نشده و این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است. برخی از کارشناسان حوزه آموزش‌وپرورش مهدی نوید‌ادهم، دبیر شورای عالی آموزش‌وپرورش، را به‌عنوان یکی از حامیان جدی و پیگیر طرح حذف آزمون مدارس خاص نام می‌برند و می‌گویند این طرح به اصرار و  به‌دست ایشان به جای اینکه برای تصویب به مجلس شورای اسلامی برود، به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده شده است. او درحالی از این طرح حمایت می‌کند که در زمان حاج‌بابایی که مدارس سمپاد به‌صورت قارچ‌گونه رشد سه برابری داشتند و حتی نحوه برگزاری آزمون تغییرات زیادی داشت، در سمت دبیر شورای عالی آموزش‌وپرورش بود و در مخالفت با این روند عکس‌العملی نداشته است. کارشناسان آموزش‌وپرورش لقب «مردی برای تمام فصول» را به ایشان داده‌اند.

دردسرهای وزیر سابق

آموزش‌وپرورش، سال ٩٦ را با زمزمه استیضاح دانش‌آشتیانی، وزیر سابق آموزش‌وپرورش، آغاز کرد. او ١١ آبان ١٣٩٥ با ١٥٧ رأی، جانشین فانی در وزارت آموزش‌وپرورش شد. حضور فخرالدین احمدی‌‌دانش‌آشتیانی در کسوت وزارت آموزش‌وپرورش در شرایطی انجام شد که وزارتخانه نه‌تنها با مشکلات قبلی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، بلکه حواشی تخلف در صندوق ذخیره فرهنگیان نیز بار روانی دیگری را بر فضای آموزشی و پرورشی کشور تحمیل کرده بود. او از معدود کسانی بود که در زمان گرفتن رأی اعتماد، برنامه کوتاه‌مدت و برنامه بلندمدت مشخص و تفکیک‌شده‌ای را به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند و در عمر کوتاه وزارتش، در مسیر همان برنامه ارائه‌شده پیش می‌رود. دانش‌آشتیانی با شعار«رهبری معلمان در مدارس»، برای اولین‌بار فارغ از عنوان «سفرهای استانی» با دیدارهای سرزده از مدارس مختلف کشور، باب تعامل ستادی‌ها با مدیران مدرسه را باز کرد.

او بارها اعلام کرد: «سفت و سخت سهام معلمان را نمایندگی خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد روی تخلفات مالی سرپوش گذاشته شود» و در نهایت مقاومت‌هایش برای تن‌ندادن به خواسته‌های پشت‌پرده‌نشینان و پافشاری‌ او برای اجرای برنامه‌ها و شعارهایش، باعث شد در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری با حرف‌وحدیث‌های بسیاری روبه‌رو شود. انتشار خبر کشف محموله پوشاکی مربوط به شرکتی متعلق به وی و دخترش، در نهایت منجر به پیاده‌شدن او از کابینه روحانی در دولت دوازدهم شد. دانش‌آشتیانی این مسئله را بداخلاقی‌های انتخاباتی و سناریوهای تبلیغاتی عنوان کرد که در آستانه روز معلم دامن وی را گرفته بود. «انتشار اخبار جعلی و دروغ که متأسفانه ازجمله شگردها و تاکتیک‌های این روزهای کشور است، در این مورد خاص به سؤالی از سخنگوی محترم قوه‌قضائیه تبدیل شد و پس از آن دستمایه تبلیغ و اتهام یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری علیه دولت در تلویزیون و برخی رسانه‌های بی‌اخلاق شد. خوشبختانه حکم برائت دخترم از این اتهام و اعلام دروغ‌بودن خبر از سوی وزیر محترم دادگستری، حقیقت ماجرا را روشن کرد. در این سناریو و سناریوهایی از این دست، هیچ ابایی از تضییع حقوق، آبرو و حیثیت افراد وجود ندارد و در عجله برای کسب قدرت، تمسک به هر امر خلاف شرع، اخلاق و قانون، مجاز شناخته می‌شود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha