یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 240216

بر اساس آمارها، سال‌جاری 15میلیون سفر نوروزی داشتیم که پیش‌بینی می‌شود در نوروز 97 شاهد افزایش 10 تا 15درصدی آمارهای موجود ( 17و نیم میلیون سفر نوروزی ) باشیم.» او می‌گوید:«با اقداماتی که انجام شده، پیش‌بینی می‌شود سفرهای داخلی بسیار افزایش یافته و شاهد کاهش سفرهای خروجی باشیم.»

سلامت نیوز:«عمو نوروز»‌ها به خیابان آمدند. اهالی روستای «ساتیاری» کرمانشاه نوروز را جشن گرفتند. تخم مرغ‌های رنگی شکل دیگری به شهر داده‌اند. همدانی‌ها آیین سنتی «کوسه گلین» و «چمچه گلین» در روستای آبشینه برگزار کردند.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: مردم «جم» بوشهر با عروسی سنتی به پیشواز نوروز رفته‌اند. اردبیلی‌ها نیز با آیین «نو اوستی» که روی یکی از نهرهای شهر انجام می‌شود با در دست داشتن قیچی، جارو و کوزه سفالی، آرزوها‌یشان در سال جدید را زمزمه و دعاگویان آب را جارو و قیچی کردند.علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به آغاز سفرهای نوروزی در کشور می‌گوید بر اساس آمارها، سال‌جاری 15میلیون سفر نوروزی داشتیم که پیش‌بینی می‌شود در نوروز 97 شاهد افزایش 10 تا 15درصدی آمارهای موجود ( 17و نیم میلیون سفر نوروزی ) باشیم.» او می‌گوید:«با اقداماتی که انجام شده، پیش‌بینی می‌شود سفرهای داخلی بسیار افزایش یافته و شاهد کاهش سفرهای خروجی باشیم.»

مونسان اقامتگاه‌های بوم گردی را پاشنه آشیل سفرهای ارزان قیمت می‌داند و می‌گوید: روحانی به او گفته بسته‌های سفر ارزان قیمت ایجاد کند. سازمان تعزیرات حکومتی هم اعلام کرده است: روی عرضه خدمات و قیمت‌گذاری مراکز گردشگری و هتل‌ها نظارت خواهد داشت.معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه خدمات سفر تا پایان فروردین گران نمی‌شود می افزاید: «با توجه به تأکیدات رئیس‌جمهور تا پایان فروردین‌ماه هیچگونه افزایش قیمتی در حمل و نقل و خدمات سفر در بخش‌های دولتی غیردولتی نخواهیم داشت.»فریدون الله‌یاری مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان نیز با اشاره به برنامه‌های این شهر در ایام نوروز می‌گوید: این شهر 320 هزار نفر ظرفیت اقامت دارد. اصفهانی‌ها برای گردشگران نوروزی در میدان اصفهان امام، چوگان بازی می‌کنند و با جشنواره غذا از آنها پذیرایی می‌کنند.‌ الله یاری همچنین می‌افزاید: 300 رویداد فرهنگی برای گردشگران نصف جهان دارند.سیستان و بلوچستانی ها نیز 15 خانه بوم گردی جدید را به روی گردشگران سال جدید باز کرده‌اند. مردم شناسی و طوایف و قبایل این استان به گفته «سیدمحمدرضا واعظی مقدم» مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان مهم‌ترین جاذبه برای توریست‌هایی است که مقصد آنها جنوب شرق ایران در دو هفته تعطیلی است. خراسان رضوی هم 21 خانه بوم گردی را به اقامتگاه‌های سنتی خود اضافه کرده است. خراسان شمالی‌ها هم با جشنواره «سمنوپزان» و کارناوال گل از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند.«سیدامین قاسمی» مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان هم پل‌های تاریخی این استان را بهانه خوبی برای سفر به دیار مفرغ می‌داند. همچنین امسال چراغ گردشگری شب در چهار شهر رشت، لاهیجان، بندرانزلی و آستارا روشن شده است.

 

به گفته مونسان شب‌های گردشگری به خلق و آفرینش فرصت‌های شغلی جدید در زندگی شبانه و رونق کسب و کار استان گیلان منجر می‌شود. او بکارگیری بخشی از نیروی کار بدون کمترین هزینه سرمایه‌گذاری توسط دولت و شهرداری‌ها، احیای قلب تاریخی شهرها و سواحل گیلان را با نورپردازی از ویژگی‌های این طرح می‌داند. او در ادامه می‌افزاید: افزایش تردد امنیت خاطر مردم، کاهش عوامل ایجاد ناامنی، کاهش سرقت‌های شبانه و توسعه امنیت برای شهروندان، مسافران و گردشگران از دیگر مزایای این برنامه است. گیلانی‌ها با مراسم سنتی «عروس گوله» به استقبال نوروز گردشگری رفتند. مسعود نصرتی شهردار رشت تعداد گردشگران سالانه گیلان را 36 میلیون نفر می‌داند اما به گفته او سهم کمی از این گردشگران به شهرهای گیلان می‌رسد. شهر رشت با 170 نوع غذای محلی به «شهر خلاق غذا» در یونسکو شناخته شده که شهرداری رشت قصد دارد از این پتانسیل برای توسعه صنعت گردشگری استان سود ببرد. براساس اعلام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در نخستین روز از پروازهای نوروزی (24 اسفندماه) 122 هزار مسافر از طریق 6 فرودگاه بزرگ کشور جابه‌جا شدند.

«محمدرضا کارگر» مدیرکل موزه‌ها و اموال فرهنگی تاریخی کشور هم می‌گوید: «موزه‌ها در ایام نوروز از ساعت 9 صبح تا 7 شب پذیرای بازدیدکنندگان هستند.»
 او درباره هزینه بلیت موزه‌های زیر پوشش سازمان میراث فرهنگی هم یاد‌آوری می‌کند: «هزینه ورودی موزه‌ها و اماکن تاریخی فرهنگی زیر پوشش در ایام نوروز تغییر نخواهد داشت و این اماکن موظفند نسبت به نصب هزینه ورودی در محل مناسب و در معرض دید بازدیدکنندگان اقدام کنند.»موزه‌ها 13 بدر هم پذیرای مسافران هستند و آنطور که ابلاغ شده باید شرایط را برای برگزاری مراسم سنتی سیزدهم فروردین در مجموعه‌های دارای باغ تاریخی و محوطه‌های سبز بوجود بیاورند.
همچنین مسافران ایرانی از اول نوروز به مدت دو هفته می‌توانند بدون عوارض به اقلیم کردستان مسافرت کنند. این خبری است که «درسیم تحسین» مسئول روابط گمرک مرز حاج عمران (تمرچین) به رسانه‌ها می‌دهد. اقلیم کردستان برای هر ورود مبلغ ۲۵ هزار دینار اخذ می‌کند که این مبلغ در ایام نوروز به منظور تشویق گردشگران برای سفر به اقلیم اخذ نخواهد شد.

حاج عمران، شمالی‌ترین گذرگاه مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق، در نزدیکی شهر کردنشین پیرانشهر در استان آذربایجان غربی قرار دارد و یکی از مرزهای فعال بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان است. کارکرد این مرز بیشتر در عرصه‌های تجاری و گردشگری است.

ممنوعیت تازه‌ای برای سفر به خارج در کار نیست

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری هم در واکنش به برخی خبرها درباره ممنوعیت اجرای تور به مقصد «قبرس» می‌گوید:«ممنوعیت جدیدی در مسیرهای خارجی برای تورهای نوروزی اعمال نشده است.»ولی تیموری این خبر را یک سوءتفاهم می‌داند و می‌گوید:«تأکید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فقط پرهیز از تقسیم‌بندی‌های سیاسی در معرفی مقاصد سفر (به صورت قبرس شمالی یا اروپایی و قبرس ترک نشین) بویژه در مناطقی که گاه محل مناقشه هستند، بوده است. او می‌افزاید: « درحال حاضر در تمام مسیرهای خارجی که قبلاً به آنها سفر انجام می‌شد، تور برگزار می‌شود و محدودیت و ممنوعیتی اعمال نشده است.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha