یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 240218

رییس سازمان محیط‌زیست معتقد است كه نباید بحث انتقال آب را به چشم مشكل اساسی كشور بنگریم: «آب‌های انتقالی تنها دو درصد آب‌های موجود را تشكیل می‌دهد و مشكل اساسی كشور بحث انتقال آب نیست بلكه كاهش مصرف آب است.

سلامت نیوز: «سیاست خودكفایی سیاستی تحمیل‌شده به آب، خاك و كشاورزی این كشور است.» رییس سازمان حفاظت محیط زیست در آخرین نشست خبری سال 96 اعلام كرد كه از ۸۸ میلیارد مترمكعب آب تجدیدپذیر ۹۷ میلیارد مترمكعب برداشت می‌شود و این روند كشور را به سمت نابودی پیش می‌برد: «امروز در شرایطی كه ۹۷ میلیارد مترمكعب آب تجدیدپذیر یعنی ۱۱۰ درصد آب مصرف می‌شود برای اجرای برنامه ششم توسعه باید ۳۵ میلیارد مترمكعب آب بیشتری داشته باشیم. به عبارت ساده‌تر به ۱۳۲ میلیارد آب نیاز داریم تا بتوانیم برنامه ششم توسعه را اجرایی كنیم؛ میزان آبی كه اساسا در كشور وجود ندارد.»

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت:  عیسی كلانتری روز گذشته گفت كه ما هنوز نمی‌خواهیم واقعیت‌ها را در مورد كمبود منابع آب كشور بپذیریم و با تاكید بر اشتباه بودن سیاست‌های خودكفایی كه مغایر با پایداری منابع كشور و محیط‌زیست هستند، گفت كه علاوه بر اینها، سیاست‌های غلط باعث درگیری و دودستگی میان مردم در حوزه آب شده است: «متاسفانه سیاست‌های غلط چهار دهه گذشته مردم ایران را به جان هم می‌اندازد. در حال حاضر نیز شاهدیم كه شرق و غرب اصفهان با هم اختلاف دارند و این دلخوری و اختلاف در بین مردم چهارمحال با مردم اصفهان و مردم تهران با مردم قم نیز وجود دارد.» او تاكید كرد كه منابع آب نه موضوع شخصی است و نه سیاسی بلكه باید آن را به عنوان یك مساله جدی ملی دید. كلانتری در نشست خبری روز گذشته تصمیمات مجلس و دولت پیشین را زیر سوال برد: «ما مجلسی داریم كه مجوز استفاده از چاه‌های غیرمجاز را می‌دهد و متاسفانه رییس‌جمهور قبلی مدعی بود هركس در هر جا كه دوست دارد می‌تواند چاه حفر كند.

این رفتارها به علاوه سیاست‌های غلط خودكفایی در محصولات وضعیت منابع آبی كشور را به چنین شرایطی رسانده است. متاسفانه در كشور ما سیاست بر علم غالب است، وقتی سیاستمداران تصمیمی می‌گیرند متخصص نباید حرف بزند.» او از اینكه سیاست‌های غلط در حوزه آبی این حس را در مردم ایجاد كرده كه حق‌شان ضایع شده است، گفت: «در حال حاضر خوزستانی‌ها، اصفهانی‌ها، چهارمحالی‌ها، بلوچستانی‌ها و... این احساس را دارند كه در حق‌شان اجحاف شده است. تمام مشكل كشور سیاست‌هایی غیرعلمی است كه به دستگاه‌های اجرایی تحمیل می‌شود. اگر سیاستمداران و قانونگذاران بتوانند كشور را از راه علم اداره كنند قطعا شرایط بهتر می‌شود.»

رییس سازمان محیط‌زیست معتقد است كه نباید بحث انتقال آب را به چشم مشكل اساسی كشور بنگریم: «آب‌های انتقالی تنها دو درصد آب‌های موجود را تشكیل می‌دهد و مشكل اساسی كشور بحث انتقال آب نیست بلكه كاهش مصرف آب است. مشكل آب نگرش و سیاست‌های كلان مثل سیاست خودكفایی است كه به دستگاه‌های اجرایی تحمیل می‌شود. باید بپذیریم كه ظرفیت تولیدی كشور چقدر است. اگر حاكمیت، سیاستمداران و مردم ظرفیت تولیدی كشور را درك كنند می‌توانیم به سمت پایداری حركت كنیم.»

محیط‌زیست نباید برای مردم مشكل ایجاد كند

عیسی كلانتری در پاسخ به سوالی در مورد تغییرات مناطق حفاظت شده با مصوبات اخیر شورای عالی محیط زیست گفت كه این مصوبات آیات الهی نیستند كه نتوان آنها را تغییر داد: «این مصوبات ۴۰ سال بود تغییر نكرده بود، آن زمان ۳۰ میلیون نفر جمعیت داشتیم و الان ۸۰ میلیون جمعیت داریم. همه آن تغییرات كمتر از ۳ در هزار بود كه در مناطق كاهش داشتیم و پیشنهادهای افزایش هم داشته‌ایم و در دو مورد افزایش داشتیم و در ۲۴ مورد كاهش داشتیم.»كلانتری معتقد است كه محیط‌زیست نباید برای زندگی مردم ایجاد مشكل كند: «جایی كه باید مناطق حفاظت شده كاهش یابد كم می‌شود و جایی كه باید افزایش یابد اضافه خواهد شد. هیچ جای دنیا هم هیچ چیز ثابتی وجود نخواهد داشت. به هر حال محیط زیست مال مردم است و باید رفاه مردم را هم در نظر بگیریم و اینكه هزاران نفر به خاطر محیط زیست مشكل پیدا كنند سیاست ما نیست.»

او در بخشی از سخنان خود به موضوع آلودگی هوا نیز اشاره و اعلام كرد كه حدود دو سوم آلودگی هوا ناشی از تردد كامیون‌های فرسوده و حدود ۱۰ هزار دستگاه مینی‌بوس است و به همین دلیل با كمك استانداری تهران جلوی ورود كامیون‌های بالای ۱۵ سال را به شهر تهران گرفته شد و همچنین حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس‌های فرسوده اتوبوسرانی تهران وارد نشدند: «برای رفع آلودگی هوا هم خودرو باید درست شود و هم سوخت. حتی در شهرهای بزرگ دنیا هم تصمیم گرفته‌اند در چند ماه آلوده سال ورود خودروهای گازوییل‌سوز به شهر ممنوع شود. حدود دو ماه پیش مدیران عامل خودروسازان پیش ما آمدند و گفتند اگر به تعهد بنزین یورو ۵ بدهید ما حتی یك خودرو با موتور قبلی نخواهیم داد. البته سوخت ما به ویژه بنزین در كلانشهرها شرایط بهتری پیدا كرده است اما هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله داریم و قول داده‌اند تا پایان برنامه ششم این شرایط محقق شود اما با سوخت غیراستاندارد و خودروی غیراستاندارد نمی‌توانیم هوای سالم و پاك داشته باشیم.»

اطلاع دقیقی از فعالان محیط‌زیستی بازداشت شده نیست

بهمن ماه بود كه خبر دستگیری چند تن از فعالان محیط‌زیست خبرساز شد. حالا پس از گذشت هفته‌ها از این موضوع رییس سازمان محیط زیست گفت كه در مورد وضعیت و پرونده آنها همچنان اطلاع دقیقی ندارد: «اطلاعات دقیقی در این مورد ندارم. رییس‌جمهوری گروه چهار نفره‌ای را برای پیگیری این موضوع و انجام مذاكرات مامور كرده است. ما هم منتظریم ببینیم كه چه می‌شود اما امیدوارم هر چه سریع‌تر تكلیف این افراد روشن شود. اگر كسی مقصر است طبق قانون با او برخورد شود و اگر كسی مقصر نیست هر چه سریع‌تر آزاد شود.»

كلانتری به خبرنگاران گفت كه افراد بازداشت شده را نمی‌شناسد و نمی‌تواند در مورد بازداشت آنها قضاوت خاصی داشته باشد: «تنها با هومن جوكار آشنا و او را چند باری در جلسات دیده بودم. از نظر من این فرد اصلا اهل سیاست نیست و گمان می‌كنم اصلا نمی‌داند كه الان به لحاظ تاریخی در دوره پهلوی قرار داریم یا در دوره انقلاب اسلامی. هومن جوكار غیر از یوز و رفتن به بیابان چیز دیگری نمی‌داند. مگر اینكه چهره‌ای داشته باشد كه من نمی‌شناسم. باید یادآوری كنم كه دوربین‌هایی كه ادعا می‌شود از طریق آنها جاسوسی اتفاق افتاده بردشان تا ۲۰ متر است و قطعا این دوربین‌ها شتر را از یوز تشخیص نمی‌دهند.» او گفت كه رییس‌جمهور چهار وزیرش را مامور پیگیری پرونده كرده اما هنوز این پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده. او یكی از دلایل به نتیجه نرسیدن این پرونده را «اهل گفت‌وگو نبودن یك طرف از ماجرا» دانست: «متاسفانه یك طرف ما قدرت دارد و اهل گفت‌وگو هم نیست و فشارهای‌شان را هم تحمل می‌كنیم.

مساله آب كه مساله پنهانی نیست. آقای وزیر اطلاعات گفتند اینها اطلاعات آب را به امریكا می‌داده‌اند. من گفتم این حتما درست نیست چرا كه من اطلاعات دقیق دریاچه ارومیه را از یك دانشگاه امریكایی می‌گرفتم.» معاون سازمان محیط زیست هم گفت كه پروژه یوز ادامه دارد و دستگیری‌ها در اصل پروژه خللی ایجاد نكرده است: «پروژه یوز یك پروژه بین‌المللی بوده است كه با بازداشت فعالان یك شركت همكار متوقف نخواهد شد و پروژه‌های آن ادامه خواهد یافت. شركت میراث پارسیان به عنوان همكار این پروژه وارد شده بوده است. بنابراین سرنوشت میراث پارسیان ارتباطی به سرنوشت پروژه نخواهد داشت.» حمید ظهرابی افزود: «اینكه UNDP خود را كنار كشیده و بیرون آمده شایعه بود. موضوع این بود كه UNDP گفته بود من دیگر نمی‌توانم كمك مالی بكنم. الان با دیوان محاسبات پیگیریم كه بتوانیم منابع مشترك برای حفظ یوزپلنگ دریافت كنیم.»

تنها با هومن جوكار آشنا و او را چند باری در جلسات دیده بودم. از نظر من این فرد اصلا اهل سیاست نیست و گمان می‌كنم اصلا نمی‌داند كه الان به لحاظ تاریخی در دوره پهلوی قرار داریم یا در دوره انقلاب اسلامی. هومن جوكار غیر از یوز و رفتن به بیابان چیز دیگری نمی‌داند. مگر اینكه چهره‌ای داشته باشد كه من نمی‌شناسم. باید یادآوری كنم كه دوربین‌هایی كه ادعا می‌شود از طریق آنها جاسوسی اتفاق افتاده بردشان تا ۲۰ متر است و قطعا این دوربین‌ها شتر را از یوز تشخیص نمی‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha