چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 240229

متاسفانه الگوی غذایی در ایران مناسب نیست. تغذیه در خانواده‌ها عمدتا بر اساس نشاسته و پروتئین است و کمتر از فیبر و سبزیجات استفاده می‌شود. اگر بتوان در ایام نوروز از گوشت ماهی، فیبر، سبزیجات و مواد گیاهی استفاده کرد، تاثیرات مثبتی روی سلامتی خواهد داشت.

آخر شب آجیل نخورید

به گزارش سلامت نیوز، همایون هاشمی- عضو کمیسیون بهداشت مجلس در آرمان نوشت: تعطیلات در همه کشورهای دنیا وجود دارد و معمولا در این ایام مقداری نظم ساعات بیداری و خواب افراد به‌هم می‌ریزد، حتی الگوی غذایی نیز تغییر می‌کند.

اگر افرادی شب بیداری دارند، حتما نیاز است که بین خواب و آخرین مصرف وعده غذایی‌شان فاصله بیندازند. با این حال بایدها و نبایدهای تغذیه در دوران تعطیلات عید نوروز ویژگی‌های خاص خود را دارد. یکی از مباحث بسیار مهم این است که باید همه گروه‌های سنی به‌ویژه سالمندان و افرادی که پا به سن گذاشته‌اند، برخی مباحث سبک زندگی را رعایت کنند، چرا که در این دوران مردم عمدتا به استراحت می‌پردازند و فعالیت و تحرک شان نسبتا کم است.

بنابراین باید سعی کنند که تا حدودی به فعالیت‌های ورزشی خودشان توجه کنند و پیاده روی را در دستور کار خودشان قرار دهند. برای مثال اگر امکان دارد صبح‌ها کمی پیاده‌ روی کنند و مراقب خوردن و آشامیدن خود باشند. به این دلیل که ما به‌صورت سنتی سفرهای عیدی را داریم که اقلامی مثل آجیل و شیرینی در آن به وفور یافت می‌شوند. از این رو توجه به میزان مصرف این خوراکی‌ها به‌ویژه برای افرادی که شرایط خاصی دارند، بسیار ضروری است.

می‌دانید که مصرف آجیل و شیرینی تغییرات اساسی در میزان چربی خون و قند خون ایجاد می‌کنند و افرادی که در معرض خطر هستند، باید مراقبت‌های لازم را از همان روز اول عید از خود داشته باشند.

الگوی غذایی نامناسب

متاسفانه الگوی غذایی در ایران مناسب نیست. تغذیه در خانواده‌ها عمدتا بر اساس نشاسته و پروتئین است و کمتر از فیبر و سبزیجات استفاده می‌شود. اگر بتوان در ایام نوروز از گوشت ماهی، فیبر، سبزیجات و مواد گیاهی استفاده کرد، تاثیرات مثبتی روی سلامتی خواهد داشت. از سوی دیگر، باید به میزان خوردن هم در دوران نوروز توجه کرد. در واقع پرخوری تبعاتی را با خود به‌همراه دارد. بارها و بارها گفته شده است که حتما نسبت به مصرف مواد غذایی با ماندگاری‌ طولانی در معده و سیستم گوارشی دقت کنیم.

باید در ابتدا این مواد غذایی مورد مصرف قرار گیرند و سپس موادی که زمان ماندگاریشان در معده کمتر است، در فاز دوم مصرف شوند. در غیراین صورت سوء هاضمه به وجود خواهد آمد. این در حالی است که باید فاصله بین وعده‌های غذایی رعایت شود. همچنین در ایام نوروز از نوشیدنی‌های سالم به‌ویژه آب آشامیدنی و شیر بیشتر استفاده و در مقابل از نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه که تاثیرات منفی بر بدن دارد و میزان قند و شکرشان زیاد است، پرهیز کنیم.

آخر شب آجیل نخوریم

تنقلاتی مانند آجیل جزو اقلامی هستند که دیر هضم می‌شوند. بنابراین نباید آخر شب مورد مصرف قرار گیرند. همچنین باید از چربی‌ها کمتر استفاده کنیم. همواره در بحث پزشکی و تغذیه سالم مطرح است که منشأ مواد غذایی تهیه شده و مسیر دسترسی‌ها سالم باشند نحوه مصرف مواد غذایی نیز از طریق منطقی و علمی صورت گیرند. بنابراین باید خانواده‌ها به اندازه کافی در مورد زنجیره مصرف مواد غذایی آموزش ببینند. آن چنان که رسانه‌ها در این راستا تکالیف بسیار بالایی دارند و می‌توانند مراقبت‌های غذایی، دانش مصرف غذایی و پیشگیری از مصرف برخی غذاها را در حد عموم به مردم اطلاع‌رسانی کنند. این در حالی است که باید در ایام تعطیلات باید و نبایدهای تغذیه نیز مورد تذکر قرار گیرند. متاسفانه در سنوات گذشته برخی از شهروندان بر اثر عدم رعایت مصرف درست مواد غذایی تجربه‌های تلخی را پشت سر گذاشته و در طول تعطیلات آسیب‌های جدی دیده‌اند. بنده به‌عنوان یک پزشک به هموطنان عزیز توصیه می‌کنم که با رعایت الگوی مناسب مواد غذایی عید شاد و سالمی را برای خود به ارمغان بیاورند.

تنقلاتی مانند آجیل جزو اقلامی هستند که دیر هضم می‌شوند. بنابراین نباید آخر شب مورد مصرف قرار گیرند.

ممنوعیت تهیه غذا از دوره‌گردها

در دوران نوروز میزان مسافرت‌ها افزایش می‌یابد و به تبع خانواده‌ها امکان دارد که از رستوران‌های بین راهی استفاده کنند. بنابراین ضروری است که افراد در جاهایی که شناخته شده نیست، غذا نخورند و غذای خود را در رستوران‌های معتبر سرو کنند. همچنین توجه به ماندگاری غذاها نیز ضروری است. در واقع مصرف مواد غذایی در سفر ویژگی‌ها و اصول خود را دارد. عمدتا رستوران‌های معتبر مجوزهای لازم را برای عرضه غذاهای سالم دارند. از این رو نباید از دوره گردها غذا تهیه کنیم.

همچنین باید به کمیت غذا نیز توجه شود. با این حال همواره به افرادی که در سفر هستند از نظر علمی توصیه می‌شود که میزان غذای خود را نسبتا کم کنند تا سفر خوبی داشته باشند. به‌ویژه افرادی که رانندگی می‌کنند و پشت فرمان هستند. به آنها نیز توصیه می‌شود که حتما برخی مواد غذایی را مصرف نکنند. در ایران خوشبختانه مصرف الکل مجاز نیست. با وجود این، به رانندگان توصیه می‌شود که الکل و مواد دخانی را مصرف نکنند. همچنین نباید در طول مسافرت و در حین رانندگی دوغ و مواد غذایی پر چرب را مصرف کنیم.

در جاده و در طول مسیر باید از مواد غذایی سرخ کردنی و پروتئینی پرهیز و از غذاهای ساده مانند تخم‌مرغ و املت استفاده کنیم. در واقع باید مواد غذایی ساخته شده از گوشت و پروتئین در درجه دوم قرار گیرند. همچنین به رستوران‌های بین راهی‌ای برویم که غذا را جلوی چشم مشتری طبخ می‌کنند.

خوشبختانه نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو نظارت‌های خود را بر رستوران‌های بین راهی به‌صورت شبکه‌ای و جزیره‌ای افزایش داده‌اند و قبلا یکسری دستورالعمل‌ها و بحث‌های نظارتی بر تمام رستوران‌ها اعمال شده است. از سوی دیگر، فردی که قصد خدمات دهی دارد، باید نظارتی بر سلامتی‌اش صورت بگیرد. با این حال تا جایی که بنده اطلاع دارم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شبکه نظارتی‌اش بر رستوران‌های بین راهی را تقویت کرده و از روز اول نوروز این شبکه فعال خواهد شد.

این در حالی است که اگر تخلفی در این راستا صورت گیرد، پرونده برای خاطیان تشکیل می‌شود و نهایتا کار به قوه قضائیه کشیده خواهد شد. با وجود این، همگی می‌دانیم که تخلف در حوزه غذا و دارو تخلف نابخشودنی است، چرا که نمی توان با سلامت مردم بازی کرد. حتما در سنوات گذشته هم دیدید که واحدهای صنفی متخلف مشمول برخورد قانونی و مجازات‌هایی شدند. بنده خطاب به خاطیان می‌گویم که مردم هموطنان شما هستند و باید با صداقت تام با آنها رفتار کنید. بنابراین اگر محصولی را عرضه می‌کنید، باید محصولی باشد که در درجه اول خودتان بتوانید آن را مصرف کنید و به سلامتی‌اش ایمان داشته باشید.

نکاتی برای کیفیت سلامت در عید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نیوز، بسیاری از مردم در طول فصل تعطیلات پیش رو احتمالاً در زندگی خود استرس‌هایی دارند که شامل ثابت نگه داشتن حساب‌های بانکی، پایین نگه داشتن سطح استرس و کنترل سایز کمر می‌شود.

اولیویا موزز، دکتر پی اچ، مدیر سلامت و تندرستی شرکتی در بهداشت دانشگاه لوما لیندا، می گوید که موضوع افزایش تدریجی وزن طولانی مدت ناشی از پرخوری ناسالم در تعطیلات است.

موزس می‌گوید: «در طول تعطیلات، ما در حالت جشن هستیم، که باعث می‌شود چند پوند اضافه کنیم. مشکل این است که ما اغلب وزن اضافی خود را از دست نمی دهیم و سال به سال به همین روال ادامه می دهیم.

موسی می گوید که هدف تعطیلات جشن گرفتن و حفظ سلامتی شماست. در اینجا چند باید و نباید برای زنده ماندن سالم در طول تعطیلات آورده شده است:

خودتان را کاملا محدود نکنید

با خانواده و دوستانشان جشن بگیرند. موزس می‌گوید: «نیازی نیست در حالی که همه در حال خوردن غذاهای فوق‌العاده تعطیلات هستند، با سالاد بنشینید.

در فصل تعطیلات لذت خود را به حداقل برسانید

موسی می‌گوید: «اگر می‌دانید که می‌خواهید وعده غذایی کاملی در کنار خانواده‌تان بخورید، فقط در آن یک وعده شکرگزاری زیاده‌روی کنید. قبل و بعد از آن، سعی کنید در هر گردهمایی یا رویداد کاری دیگر سالم غذا بخورید.

«اگر میزبان غذا هستید، پس از جشن از شر تمام باقیمانده‌های آن خلاص شوید. «مردم عاشق بردن غذا با خود هستند و اگر چیزی برایتان باقی نماند، وسوسه نمی‌شوید که از همان خوراکی‌های تعطیلات لذت ببرید.»

فقط چیزهای مورد علاقه خود را بخورید

در مهمانی ها و بوفه ها غذاها را با دقت انتخاب کنید. موسی می‌گوید برای جلوگیری از پرخوری، جستجوی بوفه برای دانستن آنچه در دسترس است مفید است. غذاهایی را که دوست دارید و همچنین غذاهایی را که می دانید سالم و خوشمزه هستند، انتخاب کنید. اگر می خواهید خوراکی بخورید، فقط موردی را انتخاب کنید که بیشتر از همه لذت می برید.

کالری زیادی ننوشید

اگرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد که آن لیوان اضافی شکلات داغ یا سیب سیب را داشته باشید، اما می توانید با محدود کردن آب میوه ها، نوشابه ها و سایر نوشیدنی های پر کالری، کل کالری مصرفی خود را در فصل تعطیلات تا حد زیادی کاهش دهید. در عوض، کالری خود را برای مواد غذایی که دوست دارید ذخیره کنید، که برخی از مزایای تغذیه ای را نیز به همراه خواهد داشت. موسی توصیه می‌کند که بین وعده‌های غذایی با آب هیدراته بمانید.

ظرف غذای خود را بیاورید

موسی می‌گوید: «اگر نمی‌دانید در یک گردهمایی چه نوع غذایی خواهد بود، ظرفی بیاورید که از خوردن آن احساس گناه نخواهید کرد.

مواد غذایی باقی مانده را نگه ندارید

موسی می‌گوید: «اگر میزبان غذا هستید، پس از جشن از شر تمام باقیمانده‌های آن خلاص شوید. «مردم عاشق بردن غذا با خود هستند و اگر چیزی برایتان باقی نماند، وسوسه نمی‌شوید که از همان خوراکی‌های تعطیلات لذت ببرید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha