سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 24033
سلامت نیوز :MBA مخفف کلمات Master of Business Administration است که معنی تحت الفظی آن، مدیریت راهبردی کسب و کار است. این رشته كه رسالت اصلی آن آموزش مهارت های كاربردی مدیریت به افراد مختلف است، در مدت كوتاهی توانسته توسعه قابل توجهی در جهان پیدا كند تا جایی كه امروزه MBA  پر طرفدارترین و پول سازترین رشته جهان است. افرادی كه وارد رشته MBA می‌شوند اغلب افرادی هستند كه در رشته های غیر مدیریتی اعم از فنی، مهندسی، پزشکی، داروسازی و یا سایر رشته ها فارغ التحصیل شده‌اند، ولی چون در سازمان یا کسب و کار خود نقش و میزان تأثیر مدیریت صحیح و علمی را احساس می‌كنند، دست به دامان رشته MBA شده و با تفکر ارتقای دانش مدیریتی و یا راه اندازی کسب و کار شخصی، وارد این رشته می شوند. در واقع کار MBA این است که به شما در هر تخصص و دانشی امکان می دهد، تا ذهن خود را متوجه خلأ ها، نیازها، شکاف ها و کمبودهای بازار کنید و بر اساس تکنیک ها و تاکتیک هایی که بازار، و کسب و کار شما می طلبد بهترین راه را برای آغاز یک کسب و کار موفق و یا توسعه کسب و کار خود پیدا کرده و سهم خود را از بازار پر رقابت افزایش دهید.
امروزه MBA یکی از معیارهای رشد کشورهای جهان محسوب می شود، که این موضوع باعث شده این رشته، یكی از گرانترین رشته ها در دانشگاه های معتبر جهان شود، تا جایی كه در دانشگاههای معتبر دنیا، هزینه تحصیل MBA چندین برابر سایر رشته ها است. درآمد فارغ التحصیلان رشته MBA هم به مراتب بالاتر از دیگر رشته هاست. شاید ذکر این نکته جالب باشد که در دنیا درآمد فارغ التحصیلان MBA به طور متوسط چندین برابر میانگین درآمد فارغ التحصیلان دیگر رشته ها است.
برخلاف MBAهای آکادمیک که رویکرد اصلی آنها مبانی تئوریک علم مدیریت علی الخصوص در زمینه کارآفرینی است، هدف MBAهای کاربردیِ کوتاه مدت، ارتقاء مهارتهای کاملاً تخصصی و عملیاتی مخاطبینی است که خواهان راه اندازی یک کسب و کار شخصی، یا توسعه کسب و کار فعلی خود، و یا جذب در یکی از چندین شرکت معتبرِ کشور  و ارتقاء پایه شغلی خود هستند.
در کشورمان به دلیل نوپا بودن رشته MBA و تعداد محدود دانشپذیران، بازار كار فوق‌العاده جذاب و مناسبی برای فارغ التحصیلان این دوره فراهم شده است و از همه مهم تر وجود تفکر مدیریت سنتی       کم کارآمد در اغلب مجموعه ها و روی آوردن صاحبان صنایع به جذب نیروهای متخصص در این زمینه، عرصه فعالیت بسیار خوبی در زمینه ارتقاء شغلی و کارآفرینی برای افراد فراهم شده است.

دوره تخصصی-کاربردی MBA در تجهیزات پزشکی و صنایع دارویی، که چکیده و اسانس دورة آکادمیک MBA محسوب می شود، علاوه بر دارا بودن محاسن دوره MBA، به افراد این امکان را می دهد تا با قرار گرفتن در کنار سایر دانشپذیران در صنعت خود (تجهیزات پزشکی و صنایع دارویی) اما با گرایش های مختلف کاری و تحصیلی، ضمن بهره مندی از تجربیات ارزشمند یکدیگر، تیمهای موفق کاری تشکیل داده و راه رسیدن به موفقیت را کوتاه تر نمایند.
علاوه بر مزیت های بالا، سپری کردن چنین دوره ای در یکی از معتبرترین مراکز علمی و کارآفرینی خاورمیانه و آسیا به نام مرکز توسعه نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، این امکان را برای دانشپذیران فراهم آورده تا زمینه کارآفرینی و ایجاد اشتغال را هموارتر یافته و از امکاناتی که این مجموعه می تواند در اختیارشان قرار دهد حداکثر بهره برداری را داشته باشند.

مشخصات منحصر به فرد این دوره

این دوره، تنها دوره آموزشی-کاربردی در کشور با مشخصات ذیل (مختص اشخاص و شرکت های فعال در صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی) است:
-    ارائة سر فصل های جهانی، منطبق بر نیاز های جدید بازار ایران (سرفصل های بومی سازی شده)
-    بهره مندی از اساتید مجرب و برجسته دانشگاهی (داخلی و بین المللی)
-    وجود سیستم مدیریت و کنترل کیفیت نظام آموزشی در طی دوره (تحت نظارت مرکز توسعه نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بعنوان یکی از مراجع قدرتمند آموزشی در کشور)
-    پیروی دروس بر اساس روش Case Methods
-    تشریح و حل سناریو های رایج در صنعت (بصورت کارگاهی)
-    ارائه مشاوره های تخصصی در زمینه راه اندازی کسب و کار و توسعه کسب و کار، در حین دوره
-    تحلیل شخصیت شغلی هر فرد بصورت مجزا، و ارائه مشاوره تخصصی قبل از ورود به بازار کار
-    ثبت ایده و پتنت (برای افراد دارای ایده) به نام فرد بصورت داخلی و بین الملی، با کمک هیأت تجاری سازی طرح های انجمن نخبگان
-    امکان اجرای پروژه های علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

گواهینامه ها

1-    اعطای گواهینامه پایان دوره از سوی مرکز توسعة نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران همراه با کد رهگیری بین المللی از طریق وب سایت مرکز کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به آدرس: www.iedc.utstp.ir
2-    اعطای تأییدیه پایان دوره از سوی IDM International (به زبان لاتین)

مدت زمان دوره

این دوره بصورت Compress MBA در 2 ترم 3 ماهه ارائه می شود. این مدت زمان به منظور پرورش مدیران و کارآفرینانی پویا در محیط پیچیده و چالشی سازمان های فعال در عرصه رقابت جهانی برنامه ریزی شده است. این دوره در عین فشرده بودن به گونه ای طراحی شده تا با شرایط کاری دانشپذیران نیز منطبق باشد (کلاس ها در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می گردند). نکته بسیار کلیدی در خصوص فشرده بودن دوره، طراحی دروس و مدت زمان آن، توسط اساتید، فارغ التحصیلان و متخصصین دوره های MBA و همچنین کارآفرینان و صاحبان صنایع موفق کشور است که طرح آن یک الگو برداری موفق و بومی سازی شده از بهترین برنامه های در حال اجرای MBA است.

شرایط ورود به دوره
1-    داشتن حداقل مدرک كارشناسی یا بالاتر مورد تأیید وزارت علوم تحقیقات و فناوری، و یا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
تبصره1: چنانچه داوطلبانی دارای مدرک تحصیلی مراکز علمی خارج از کشور باشند، در صورتیکه  شرایط عمومی ورود به این دوره را دارا باشند، پس از قبولی در مصاحبه حضوری می توانند به عنوان دانشپذیر این دوره پذیرفته شوند.
تبصره2: افرادی که دارای حداقل 3 سال سابقه مدیریت هستند، در صورت قبولی در مصاحبه اولیه می توانند در این دوره شرکت نمایند.
2-     پذیرش در مصاحبه حضوری
انتظاراتی از دانشپذیران این دوره
دانشپذیران پس از طی این دوره  قادر خواهند بود:
-    فهم عمیقی از جایگاه استراتژیک سازمان ها کسب نمایند و تحول حاصل از روش های نوین مدیریت را بر مدلهای کسب و کار و تجارت در سازمانها بیاموزند.
-    بر مطالب پایه و کاربردی در مباحث بازاریابی و توسعه بازار در دنیای تجارت و تجارت الکترونیکی اشراف کافی داشته و بتوانند در جهت مدیریت استراتژیک بازاریابی سازمانهای امروزی مفید واقع شوند. همچنین توانایی شناسایی فرصت های ناب را کسب نموده و در توسعه استراتژیهای کسب و کار، نقش تعیین کننده ای ایفا نمایند.
-    با انواع روش های تبلیغات و فنون مذاکرات تجاری آشنا شده و استنتاج و تجربه ارزشمندی از طریق مطالعات موردکاوی (Case Study) در خلال درس کسب کنند و چشم انداز شفافی از تحولات داخلی و خارجی مجموعه و تأثیر آن بر کسب و کار خود را کسب نمایند.
-    این دوره همچنین افراد را با مهارت های اصول و فنون مذاکرات تجاری در بازار آشنا کرده و توانایی اداره و راهبری مؤثر و کارآمد سازمان یا یک بخش تخصصی از آن را (نظیر بخش های تولید، بازاریابی، فروش، مالی و سایر واحدهای کلیدی) بدست می دهد. و در نهایت با توانمند کردن افراد و مجموعه ها، این امکان را ایجاد می کند تا در بازار رو به رشد جهانی، همگام با پیشگامان صنعت جهان حرکت نمایند.
گرایش های دوره
یکی از پر طرفدارترین گرایش های دوره MBA، گرایش Marketing (مدیریت بازاریابی و فروش) است. هم اکنون در سطح دنیا، بسیاری از شرکت ها و سازمان ها به دنبال مدیرانی هستند که تحصیلاتشان MBA است تا بتوانند با استفاده از تکنیک های جدیدی که در این دوره فرا گرفته اند، فرشته نجات این مجموعه ها از بحران های جهانی پیشِ رو باشند.
در این گرایش، شما مدیر موفق، با مفاهیم مختلف بازاریابی از جمله تحقیقات بازار، راهکارهای تبلیغات موفق و چگونگی تأثیر بر مشتریان، تکنیکهای فروش موفق، روشهای قیمت گذاری محصولات وپیش بینی رفتار مشتری در برابر قیمت و چگونگی توسعه یک محصول جدید و معرفی و ترویج آن در بازار، راهکارهای موفقیت در بازرگانی خارجی، کانال های توزیع، استراتژی های بازار و روش های مدرن بازاریابی الکترونیکی و بسیاری از مباحث و فنون دیگر بازاریابی آشنا خواهید شد و مهارتهای لازم را کسب خواهید نمود. در این گرایش فرا می گیرید چگونه برای کالا یا خدماتتان مشتری پیدا کنید و چگونه در بازار، مشتریان جدید را جذب و مشتریان فعلی را به کالا یا خدمات خود وفادار نمایید. دانشپذیران دوره های MBA می توانند بسته به نوع فعالیت خود و یا طیف مشتریان هدفی که به دنبال آن هستند، یکی از گرایش های مدیریت بازاریابی و فروش را در دو صنعت تجهیزات پزشکی و یا صنایع دارویی انتخاب نمایند.

مدت زمان دوره
این دوره بصورت 2 ترم 3 ماهه (به مدت 400 ساعت آموزشی) برگزار می شود که دروس ترم اول بصورت مشترک و در ترم دوم دانشپذیران می توانند یکی از گرایش های: 1- مدیریت بازاریابی و فروش تجهیزات پزشکی و  2- مدیریت بازاریابی و فروش صنایع دارویی را انتخاب نمایند.
نکته مهم: دانشپذیرانی که مایل به سپری کردن دو گرایش و اخذ دو مدرک پایان دوره مجزا هستند،      می توانند پس از اتمام ترم دوم، گرایش دیگری علاوه بر گرایش اولیه را انتخاب، و سپری نمایند.

پروژه پایان دوره
دانشپذیران در طی این دوره، موضوعی را در ارتباط با گرایش تخصصی خود جهت پروژه پایان دوره انتخاب و در طی دوره با کمک استاد راهنما و سایر اساتید دوره، به انجام میرسانند.
نحوه ارائه پروژه پایان دوره و سایر اطلاعات مورد نیاز، در طی دوره در اختیار دانشپذیران قرار خواهد گرفت.
محتوی دوره
ترم اول: دوره مدیریت عمومی
ردیف    نام درس
1-1    مدیریت بازاریابی
1-2    مدیریت + منابع انسانی و رفتار سازمانی
1-3    کارآفرینی
1-4    مدیریت مالی
1-5    ایده پردازی عملیاتی
1-6    Business Start-up
1-7    مدیریت زمان
1-8    اصول و فنون مذاکرات تجاری


ترم دوم: گرایش تخصصی مدیریت بازاریابی و فروش تجهیزات پزشکی
ردیف    نام درس
2-1    مدیریت بازاریابی پیشرفته و تدوین استراتژیهای بازار (در تجهیزات پزشکی)
2-2    مدیریت فروش (در تجهیزات پزشکی)
2-3    مدیریت تبلیغات و برند سازی در ایران (در تجهیزات پزشکی) *
2-4    مدیریت استراتژیک
2-5    مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)
2-6    تدوین طرح کسب و کار (Business Plan)
2-7    مدیریت بازاریابی و فروش الکترونیکی (e Business) *
2-8    اقتصاد خرد و کلان
2-9    مدیریت بازرگانی بین الملل (صادرات و واردات، روش ها و راهکارها)
2-10    پروژه پایان دوره و سمینارهای تخصصی

*دانشپذیران می توانند یکی از دروس 2-3 و یا 2-7 را بصورت اختیاری انتخاب نمایند.


ترم دوم: گرایش تخصصی مدیریت بازاریابی و فروش صنایع دارویی
ردیف    نام درس
2-1    مدیریت بازاریابی پیشرفته و تدوین استراتژیهای بازار (در صنایع دارویی)
2-2    مدیریت فروش (در صنایع دارویی)
2-3    مدیریت تبلیغات برند سازی در ایران (در صنایع دارویی) *
2-4    مدیریت استراتژیک
2-5    مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)
2-6    تدوین طرح کسب و کار (Business Plan)
2-7    مدیریت تجارت الکترونیک (e Business) *
2-8    اقتصاد خرد و کلان
2-9    مدیریت بازرگانی بین الملل (صادرات و واردات، روش ها و راهکارها)
2-10    پروژه پایان دوره و سمینارهای تخصصی

    جمع کل ساعات ترم دوم

*دانشپذیران می توانند یکی از دروس 2-3 و یا 2-7 را بصورت اختیاری انتخاب نمایند.


برگزاری سمینارهای آموزشی در حین دوره
سمینارها: از اهم فعالیت های مرکز توسعه نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، برگزاری سمینارهای تخصصی در زمینه های مختلف است. سمینارهایی با حضور اساتید به نام در بخش های: کسب و کار و خود اشتغالی، فرصت های سرمایه گذاری، بهینه سازی انرژی در بنگاه های کوچک، فاینانس و تأمین مالی، حقوقی و .... ده ها سرفصل دیگر که این امکان برای دانشجویان دوره های MBA فراهم آمده تا بتوانند با بهره مندی از تخفیفات ویژه در این سمینارها حضور یافته و اطلاعات خود را در زمینه های مختلف افزایش دهند.
آشنایی با کارآفرینان موفق: یکی از راه های کسب موفقیت، استفاده از تجربیات گرانبها و ارزشمند افرادی است که با تلاش و پشتکار فراوان، توانسته اند به موفقیت های چشم گیری دست پیدا کنند. ما در طی این دوره ضمن مروری کوتاه بر زندگی این افراد و آشنایی با راه های کسب موفقیت ایشان، از این افراد جهت حضور در سمینارهای تخصصی دعوت بعمل خواهیم آورد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha