شاید تصور شود که مهمترین مشکل مناطق زلزله ‌زده استان کرمانشاه، بازسازی و تعمیر بیش از صد هزار خانه ویران شده است اما معضل بهداشت این مناطق تا جایی بالا گرفته که احتمال وقوع بیماری‌های همه‌گیردور از انتظار نیست.

سلامت نیوز: شاید تصور شود که مهمترین مشکل مناطق زلزله ‌زده استان کرمانشاه، بازسازی و تعمیر بیش از صد هزار خانه ویران شده است اما معضل بهداشت این مناطق تا جایی بالا گرفته که احتمال وقوع بیماری‌های همه‌گیردور از انتظار نیست.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر ابراهیم شکیبا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا به تشریح وضعیت بهداشتی مناطق زلزله زده استان پرداخت و گفت: کمبود شدید سرویس بهداشتی و حمام یکی از مشکلات مناطق زلزله زده است اما اکنون در شرایطی قرار داریم که حتی این کمبود را در نظر نمی گیریم زیرا مشکل مهمتر کیفیت پایین سرویس های فعلی است.
به اعتقاد شکیبا، عمق فاجعه در سرویس های بهداشتی نصب شده آن قدر بالاست که علاقه‌ای برای نصب سرویس‌های جدید وجود ندارد.
او افزود: 40 تا 50 درصد از سرویس‌های بهداشتی نصب شده به ویژه در شهرهای زلزله زده از نظر بهداشتی وضعیت نامساعدی دارند؛ بسیاری از سرویس های بهداشتی و حمام اهدایی توسط خیران به زلزله زدگان به صورت غیرکارشناسی نصب شده و فاضلاب آن در فضای محل زندگی، اطراف چادرها و پارک ها رها شده است.

**بیماری هایی که در کمین هستند
به گفته شکیبا، رها شدن فاضلاب و آلودگی آب شرب، سبب آلودگی بدن و دست های شهروندان و در نهایت شیوع بیمارهای عفونی از طریق مدفوع – دهان(فکال – اورال) می شود؛ مانند انواع اسهال به ویژه وبا، حصبه، هپاتیپ A و E و بسیاری از بیمارهای منتقل شونده از راه آب و غذا.
این مسئول افزود: این بیماری ها در فصل گرما اوج می گیرد زیرا زمان مناسبی برای رشد میکروب ها است.


**چالش در جمع آوری زباله
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین در باره وضعیت جمع آوری زباله های مناطق زلزله زده گفت: شهرداری سرپل ذهاب اکنون برای جمع آوری انبوه زباله ها با چالش مواجه است که همین موضوع می تواند کانونی برای رشد حیوانات ولگرد و بیماری باشد.


**رفع مشکل آب شرب روستائیان در دستور کار آبفار
دسترسی زلزله‌زدگان به آب شرب هم یکی از موضوعات مطرح این روزهاست که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در باره آن گفت: خوشبختانه در این زمینه در شهرها مشکلی نداریم اما در تعدادی از روستاها مشکل دسترسی به آب شرب وجود دارد که آب و فاضلاب روستایی موظف به حل این مشکل شده است.


**معضلی به نام نخاله‌های ساختمانی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: یکی دیگر از بیماری هایی که به وسیله حشرات منتقل می‌شود و مخزن آن جوندگان به ویژه سگ‌ها هستند، بیماری سالک است که متاسفانه انبوه نخاله‌های ساختمانی در مناطق زلزله‌زده به کانون بسیار مناسبی برای رشد جواندگان، حشرات، مار و عقرب تبدیل شده است.
شکیبا گفت: در جلسات کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان با معاون سیاسی و امنیتی استانداری مصوبات بسیار خوبی در این زمینه داشته ایم اما متاسفانه سازمان های متولی به دلیل حجم کاری بالا، موفق به اجرای این مصوبات نشده اند.

**بسنده کردن به اقدام های حداقلی
شکیبا در این باره گفت: یکی از مصوبات اولیه ما این بود که بنیاد مسکن ‌باید نخاله های ساختمانی را به 20 کیلومتری محدوده شهر منتقل کند اما به دلیل اجرایی نشدن این مصوبه تصمیم گرفتیم که دست کم برای مقابله با رشد جوندگان و حشرات اقدام به طعمه گذاری و سمپاشی شود؛ در واقع تصمیم بر این شد که اگر توان حل اساسی مشکل وجود ندارد دست کم برای کنترل آن و پیشگیری از شیوع بیماری ها، حداقل اقدام ها صورت گیرد.
به گفته او، بیماری سالک یکی از بیماری های بومی منطقه سرپل ذهاب، ثلاث و تا حدودی گیلانغرب بوده است و اکنون یکی از نگرانی‌های جدی، شیوع به این بیماری به وسیله حشرات است زیرا انبوه زباله، فاضلاب های روان و گرمای هوا زمینه بسیار مساعدی را برای رشد حشرات ایجاد کرده است.
براساس آنچه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد، در آخرین مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان، شرکت آب و فاضلاب و شهرداری مناطق زلزله زده با کمک کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی باید اقدام به هدایت فاضلاب ها به منهول کنند یا اگر امکان این کار هم وجود ندارد، نسبت به جمع آوری سرویس بهداشتی اقدام کنند.
او افزود: همچنین برای خشکاندن آب های سطحی هم باید به شیوه های مختلف از جمله استفاده از آهک اقدام شود.
به گفته شکیبا این اقدام باید تا هفته جاری اجرایی شود.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیشترین مشکلات بهداشتی و احتمال وقوع بیماری‌های همه‌گیر ابتدا در شهر سرپل ذهاب و روستاهای این شهرستان وجود دارد سپس در شهرستان های ثلاث باباجانی و قصرشیرین.


**فعلا هیچ خطری وجود ندارد اما...
شکیبا در ادامه خیال زلزله زدگان را راحت و عنوان کرد: تاکنون هیچ موردی از بیماری هایی که به صورت اپیدمی باشد در استان نداشته ایم اما با ادامه وضعیت فعلی امکان شیوع آن وجود دارد.
به گفته او در جریان زلزله 21 آبان حدود 600 نفر جان باختند اما وقوع یک اپیدمی ممکن است به مرگ هزاران نفر بینجامد و یک چهره زشت در منطقه ایجاد کند؛ نکته مهم آن است که زلزله قابل پیش‌بینی نبود اما بیماری های همه گیر کاملاً قابل پیش بینی و پیشگیری است.
این مسئول تاکید کرد که اگر هریک از سازمان های متولی در انجام وظیفه خود به درستی عمل کنند هیچ مشکلی در زمینه بهداشت و وقوع بیماری های همه گیر نخواهیم داشت.
شکیبا در عین حال گفت: شهادت می‌دهم که بسیاری از سازمان‌های مسئول به ویژه استاندار و معاون سیاسی وی به شدت پیگیر حل مشکلات زلزله زدگان هستند اما گستردگی و وسعت مشکلات قابل توجه و زیاد است.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha