سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 24045
سلامت نیوز :با تجربه چندین روز هوای گرم که تصور میشد دیگر زمستان از کشور رخت بسته است، حالا بار دیگر سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده که باید منتظر برف و باران و سرما بود.

بر اساس گزارشهای سازمان هواشناسی، با ورود توده هوای سرد از سه‌شنبه بعدازظهر هوای همه مناطق کشور سرد می‌شود، همچنین با برخورد این توده با سامانه بارشی که در حال حاضر درکشور مستقر است، بارش‌ برف اکثر مناطق کشور را در بر میگیرد.

همچنین با اینکه با حاکم شدن جریانات جنوبی از برودت هوا در چند روز اخیر کاسته شده و همین جریانات گرم سبب شده که ریزش‌های آسمانی در 24 ساعت گذشته بیشتر به صورت باران باشد، با این وجود از فردا بعدازظهر یک توده هوای سرد از سمت غرب اروپا و از عرض‌های بالاتر و سواحل دریای خزر وارد کشور می‌شود. با استقرار این سامانه هسته‌های بارندگی به سواحل دریای خزر منتقل می‌شود که موجب می‌شود استانهای گیلان، اردبیل و مازندران اوج بارندگی‌ها در کشور را به خود اختصاص دهند.

با استقرار سرما از روز سه‌شنبه به بعد بارش‌ها در اکثر مناطق به صورت برف است که اوج بارندگی در استان‌هایی که در امتداد کوه‌های زاگرس قرار دارند، رخ می‌دهد.

با توجه به سرمای هوای پیش‌بینی شده و با توجه به تعطیلات پیش رو، کسانی که قصد سفر دارند باید توصیه‌ها را جدی بگیرند. دکتر فرهاد رضوانی، معاون آموزشی اورژانس کشور با توجه به شدت بارندگیها در سطح جاده ها، رعایت نکات ایمنی را برای رانندگی در چنین روزهایی توصیه کرد و گفت: رانندگی در روزهای برفی شرایط خاصی دارد که باید آنها را مورد توجه قرار داد تا از وقوع حوادث احتمالی و ماندن در برف و یخبندان پیشگیری کرد.

وی افزود: رانندگان ابتدا باید از این که باتری اتومبیل‌ شارژ کافی دارد مطمئن شوند زیرا اگر باتری به اندازه کافی شارژ نباشد، موتور اتومبیل در شرایط سرمای شدید قدرت کمی خواهد داشت همچنین از مناسب بودن لاستیک اتومبیل‌ برای حرکت در خیابانهای برفی مطمئن شوند.

به گزارش مهر،‌ رضوانی در ادامه به استفاده از لاستیکهای عاج دار و زنجیر چرخ در مسافرتها و مسیرهایی که بر اثر بارش برف، دچار یخبندان شده اند تاکید کرد و افزود: رانندگان باید از عملکرد درست و صحیح برف‌پاک‌کن‌های شیشه جلو و عقب اتومبیل‌ اطمینان حاصل کنند و مطمئن شوند در مخزن آب برای پاک ‌کردن شیشه جلوی اتومبیل، آب مخصوص حاوی ضد یخ ریخته‌اند.

اما آن‌ها که در تهران می‌مانند نیز می‌توانند امیدوار باشند که هوای سالم تنفس کنند. در کنار بارشهایی که خبرها برای روزهای آینده از آن خبر میدهند، بارشهای پراکنده‌ای هم صورت گرفته که با این بارشها این انتظار میرفت که آلودگی هوا در کلانشهرها کاهش یابد. اینطور هم شد و دوشنبه تهران شاهد هوای سالم در چند منطقه بود. بر اساس گزارش‌ها بارش‌ها در تهران باعث شد که میزان غلظت همه آلاینده‌های هوا کاسته شود ولی با وجود این مهار اعلام کرد که شاخص کیفیت هوا غیر از مناطق پرتردد و شلوغ در سایر نقاط شهر در شرایط سالم بوده است.

به گزارش ایلنا و بنا بر اعلام مرکز هماهنگی اطلاع رسانی آلودگی هوا، بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران از میزان غلظت همه آلاینده‌ها کاسته شد و به این ترتیب میانگین غلظت همه آلاینده‌ها در حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا روز دوشنبه در شرایط سالم قرار داشت. تهرانی‌ها در سال جاری، تنها 14 روز هوای پاک، ‌210 روز هوای سالم، 90 روز هوای ناسالم و ‌یک روز هوای بسیار ناسالم را استشمام کرده اند و حالا امیدوارند با بارشهایی که در راه است بتوانند چند روز بیشتر در هوای سالم زمستانی تنفس کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha