طبق نتایج یک مطالعه جدید، زنان باردار مبتلا به آنمی (کم خونی) در مقایسه با سایر زنان فاقد این مشکل، دو برابر بیشتر در معرض مرگ در طول بارداری یا بلافاصله بعد از بارداری خواهند بود.

کم خونی دوران بارداری ریسک مرگ مادر را دو برابر افزایش می دهد

سلامت نیوز: طبق نتایج یک مطالعه جدید، زنان باردار مبتلا به آنمی (کم خونی) در مقایسه با سایر زنان فاقد این مشکل، دو برابر بیشتر در معرض مرگ در طول بارداری یا بلافاصله بعد از بارداری خواهند بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، آنمی که با کمبود سلول های سالم قرمز خون همراه است بر ۳۲ میلیون زن باردار در سراسر جهان تاثیر می گذارد و بالغ بر نیمی از تمام زنان باردار در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط درگیر این مشکل هستند.

این زنان به دلیل مشکلاتی نظیر میزان بالا کمبود آهن رژیم غذایی، اختلالات خونی ارثی، کمبود مواد مغذی و عفونت های نظیر مالاریا، HIV و کرم روده دچار آنمی می شوند.

مطالعه محققان دانشگاه کوئین مری لندن نشان می دهد احتمال مرگ مادر در زنان باردار مبتلا به آنمی شدید در مقایسه با زنان فاقد این مشکل در زمان بارداری، دو برابر است. این مطالعه شامل بیش از ۳۰۰ هزار نفر از ۲۹ کشور جهان بود.

آنمی شدید در قالب غلظت هموگلوبین قبل یا بعد از زایمان کمتر از ۷۰ گرم در لیتر در نمونه خونی بدست آمده قبل از مرگ تعریف می شود.

جاناوی دارو، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «اگر زنی در هر مرحله از بارداری یا در مدت ۷ روز بعد از زایمان دچار آنمی شدید شود، در معرض ریسک بالا مرگ قرار دارد و نیاز به درمان فوری دارد.»

محققان در ادامه عنوان می کنند که شیوه های پیشگیری و درمان کم خونی مادر شامل تهیه قرص های خوراکی آهن برای زنان باردار، فرآوری غذا با آهن، بهبود دسترسی به مراقبت های قبل از زایمان در مناطق دورافتاده، درمان کرم روده و دسترسی به خدمات انتقال خون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha