وزارت بهداشت در تلاش است دستگاه های بادر حلزونی موجود در کارخانجات صنایع غذایی را حذف و نوعی دیگر از دستگاه های بادر را جایگزین نماید

تکنولوژی جدید برای تولید سوسیس و کالباس های بهداشتی
سلامت نیوز :وزارت بهداشت در تلاش است دستگاه های بادر حلزونی موجود در کارخانجات صنایع غذایی را حذف و نوعی دیگر از دستگاه های بادر را جایگزین نماید

 بهروز جنت که در ابتدای مصاحبه از نداشتن مشکل در تکنولوژی دستگاه بادر خبر داد ، زمانی که از وی پرسیده شد دستگاه‌های بادر حلزونی موجود در کارخانجات صنایع غذایی ایران که در حال حاضر کاربرد دارد، 35 سال پیش در سطح دنیا منسوخ اعلام شده، اظهار داشت: در حال حاضر همکاران ما در وزارت بهداشت به دنبال حذف کامل این نوع دستگاه‌ها و جایگزین کردن نوع دیگر دستگاه بادر هستند که این کار در طی شش ماه تا یکسال دیگر انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: دستگاه بادر حلزونی از این نظر منسوخ اعلام شده که احتمال دارد به هنگام جدا سازی گوشت از استخوان، قسمتی از استخوان وارد دستگاه شود و به خمیر مرغ تبدیل گردد.

مدیر کل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی افزود: با توجه به اینکه از 10 سال گذشته دستگاه‌های بادر حلزونی در کارخانجات صنایع غذایی کاربرد دارد، نمی‌توان به صورت ناگهانی و زمانی مانع این تکنولوژی شد که هنوز جایگزینی برای آن طراحی نشده است.

وی با اشاره به اینکه اصطلاح خمیر مرغ از فعالیت زیرپله‌ای برخی از کارخانجات صنایع غذایی رشد کرد که از قسمت‌های غیر مجاز مرغ به شکل خمیر و غیر خمیر در فراورده‌های پروتئینی استفاده کردند که باعث نگرانی همکاران در وزارت بهداشت شد و منجر به حذف دستگاه بادر به مدت 5 ماه انجامید که این تصمیم‌گیری معقولانه نبود و به جای اینکه مانع علت وجود خمیر مرغ شویم به حذف دستگاه بادر که یک معلول بود نه علت، اقدام کردیم.

 دکتر جنت حذف دستگاه‌های بادر از صنایع گوشتی را در حالی غیر معقولانه اعلام کرد که از یکسال گذشته با حضور دستگاه‌های مختلف دولتی و غیر دولتی به صورت کارشناسی به بحث گذاشته شد و خرداد ماه امسال به حذف این دستگاه اقدام کردند که وی در این رابطه گفت: جلسات کارشناسی صورت گرفت اما به یک جمع‌بندی نرسیدیم به صورتی که در همان زمان هم  سازمان دامپزشکی زیر بار حذف دستگاه بادر نرفت و در یک زمانی این تصمیم به صلاح کشور بود که باید درست یا غلط بودن آن را بر اساس زمان تصمیم‌گیری باید قضاوت کرد.

آنچه در این میان قابل تامل است اینکه برای تولید فراورده‌های گوشتی نیاز به تهیه یکسری از وسایل و دستگاه‌های تولیدی است که اگر کسی بتواند چنین دستگاه‌های فراهم کند قطعا به دنبال مجوز بهداشتی می‌رود و انجام کار زیر پله‌ای برای فردی که تمام امکانات تولیدی فراورده گوشتی را فراهم کرد یک کم غیر قابل منطقی و باور است.

مدیر کل نظارت بر مواد غذایی تصریح کرد: تاکنون جلسات متعددی با سازمان دامپزشکی، سلامت محیط کار، تولید فراورده‌های پروتئینی، توزیع کننده‌های مرغ به شکل صنعتی گرفته شد که از ورود بخش‌های غیر مجاز مرغ و مواد اولیه به چرخه تولید ممانعت شود که هم‌اکنون همکاران به دنبال راه‌حل این مسئله هستند.

وی اضافه کرد: به منظور اجرایی کردن این مسئله هماهنگی با تولید کننده‌ها، کشتارگاه‌ها ، انجمن‌های پروتئینی شده و قدم به قدم به دنبال حذف کامل یا ورود مواد اولیه غیر مجاز به کارخانجات تولیدی فراورده‌های گوشتی هستیم.

دکتر جنت با بیان اینکه در نه ماه اول سال، بیش از 30 هزار بازدید از  کارخانجات صنایع غذایی شد، ادامه داد: در حال حاضر آمار دقیقی از فعالیت کارخانجات زیر زمینی در دست نداریم .

وی با اشاره به اینکه مشکل خاصی در صنایع تولیدی نداریم که به معنی تخلف عجیب و غریب باشد، افزود: در صنایع زیر نظر وزارت بهداشت یک خلط مبحثی در مورد تولید کننده‌های معتبر و تولیدات زیرپله‌ای پیش امده که اشتباه و سوء برداشت شد که منجر به عدم اجازه و استفاده از تکنولوژی دستگاه بادر شد.

 
درهمین رابطه:
رشد کارگاه‌های زیرزمینی تولید خمیر مرغ
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha