پنجشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱

ترافیک سنگین جاده های غرب مازندران در تعطیلات نوروز 97 کام مسافران را تلخ کرده و همین مساله سبب شده تا بار دیگر ضرورت ساخت کمربندی و راه های جدید در این استان دو چندان شود.

سلامت نیوز: ترافیک سنگین جاده های غرب مازندران در تعطیلات نوروز 97 کام مسافران را تلخ کرده و همین مساله سبب شده تا بار دیگر ضرورت ساخت کمربندی و راه های جدید در این استان دو چندان شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، به طور معمول جاذبه‌های گردشگری زمانی قابل دسترس و توسعه یافته هستند که جاده‌ها و امکانات تکمیلی داشته باشند.
حمل و نقل به عنوان یکی از بسترها و لوازم اساسی توسعه صنعت گردشگری، دسترسی به جاذبه‌ها را برای گردشگران آسان و امکان پذیر می‌کند.
فراهم بودن امکانات حمل و نقل مناسب، مطمئن، راحت و سریع و ارزان پیش نیاز توسعه گردشگری همگانی است چرا که گردشگران در تصمیم های خود دو عامل هزینه و زمان را مد نظر دارند و برای دسترسی به مقاصد گردشگری انتخاب نوع سامانه حمل و نقل و یا فراهم بودن سیستم مناسب بر این دو عامل تاثیر گذار خواهد بود.
به هر حال، برای برخی از مقصدهای گردشگری، محدودیت‌هایی که به وسیله سامانه حمل و نقل و ساختار زیربنایی مقصد ‌(‌مثل فرودگاه و جاده) اعمال ‌می‌شود، به صورت بزرگ‌ترین مانع و عامل بازدارنده در مسیر رشد گردشگری قرار ‌می‌گیرد.
هر سال با آغاز تعطیلات نوروزی میلیون ها مسافر و گردشگر از سراسر ایران به استان های شمالی کشور سفر می کنند تا خستگی یک سال کار و تلاش را از تن بیرون کنند.
سیل بزرگ و انبوهی از خودروهای شخصی در تعطیلات نوروزی با گذر از جاده قدیمی و پر پیچ و خم کندوان به شهرهای غرب مازندران سرازیر شده اند و همین مساله باعث ایجاد ترافیک سنگین در مسیر کناره شده و این وضعیت هم کلافگی و خستگی مسافران و هم نارضایتی مردم بومی منطقه را به همراه داشته است.
شهرهای هچیرود، کلارآباد، سلمانشهر، عباس آباد، نشتارود و شیرود بیشترین بار ترافیکی را در ایام نوروز دارد و بسیاری از مسافران و گردشگران برای گذر از این شهرها باید ساعت ها وقت صرف کنند که علاوه بر افزایش هزینه ها با تصادفات ناگواری نیز همراه است.
در سال های گذشته اقداماتی از قبیل تعریض جاده ها و احداث پل های جدید جهت کاهش بار ترافیکی این منطقه در ایام تعطیلات نوروز و تابستان صورت گرفته، اما تعداد خودروهای عبوری در این مسیر ها آن قدر زیاد است که سبب شده تا مدیران دستگاه های اجرایی در شهرستان های غرب مازندران به فکر احداث کمربندی بیفتند .
در این میان تنها شهر تنکابن است که به سبب داشتن کمربندی از بار ترافیکی سبک و روانی در طول سال برخوردار بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
در نوروز 97 نیز جاده های غرب مازندران بار دیگر از بار ترافیکی سنگینی برخوردار شده اند به طوری که مسیر یک ساعته چالوس به تنکابن را باید سه تا چهار ساعت پیمود.
همچنین برای عبور از شهر رامسر که در شرایط عادی 30 دقیقه زمان نیاز است باید 2 ساعت در ترافیک منتظر ماند تا مسیر عبور خودروها باز شود و همین وضعیت موجب نارضایتی بسیاری از مردم و مسافران شده است.
یکی از مسافران نوروزی که غرب مازندران را برای گذراندن تعطیلات انتخاب کرده به خبرنگار ایرنا گفت : امسال بر خلاف سال های قبل که در ایام تعطیلات نوروز همراه با خانواده به شهرهای جنوبی کشور سفر می کردیم تصمیم گرفتیم به شهرهای غرب مازندران که از امکانات تفریحی ، رفاهی و اقامتی خوبی برخوردار است سفر کنیم اما آنقدر ترافیک سنگین است که از آمدن به شمال پشیمان شده ایم.
پرویز پور حسین نداشتن کمربندی را معضل اصلی شهرهای غرب مازندران دانست و افزود : جاده کناره یک جاده ترانزیتی است و همه نوع خودرو سبک و سنگین از آن عبور می کند و باید یک کمربندی در این منطقه زده شود تا حداقل خودروهای سنگین از آن عبور کنند و بار ترافیکی جاده کناره کمتر شود.
وی اظهار داشت: با وجود چنین ترافیکی خودروهای امدادی از قبیل آمبولانس و آتش نشانی به طور کامل زمینگیر شده اند و معلوم نیست از چه طریقی می توانند به نیازمندان یاری برسانند.
این مسافر گفت: با وجود چنین ترافیکی هزینه سفر به واسطه مصرف زیاد بنزین و استهلاک خودرو زیاد شده و سفر به شمال دیگر مقرون به صرفه نیست.
طول مسیر راه مواصلاتی غرب مازندران از چالوس تا رامسر 90 کیلومتر است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم پیش از این، امنیت جاده ها را شرط اعتماد گردشگران عنوان کرده بود و بر ضرورت افزایش امنیت جاده ها جهت رفت و آمد روان و ایمن مسافران و گردشگران تاکید داشت.
محمد رضا رضایی کوچی منابع مالی وزارت راه و شهر سازی در ســال 96 را رقمی بالغ بر هشــت هزار و 200میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: عمده این اعتبار در حوزه توسعه راه های اصلی و راه های روستائی هزینه شد.
وی اظهار داشت: اکنون بیش از 200 هزار کیلومتر در کشـور جاده های اصلی و روستائی داریم که تقریبا نزدیک 90 هزارکیلومتر از آن آزاد راه ها و بزرگ راه ها و جاده های اصلی هستند.
رضایی کوچی با بیان اینکه توسعه راه های زمینی ، هوائی، ریلی و دریائی می تواند در جذب گردشگر خارجی و داخلی بسیار موثر باشد، گفت: در این راستا لایحه ای در دولت دنبال می شود تا ایمنی را در جاده ها و در مجموع حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی افزایش دهیم تا گردشگر با اطمینان خاطر بتواند سفر کند.
بر اساس آمارهای موجود، در ایران به ازای هر هزار نفر 2.6 کیلومتر جاده وجود دارد که در خیلی از کشورها با همین جمعیت، این رقم چند برابر است.
یکی از بازاریان سلمانشهر با انتقاد از ترافیک سنگین در تعطیلات نوروز، گفت: وجود ترافیک سنگین و نبود فضای کافی برای پارک خودرو تاثیر مستقیم بر کاسبی بازاریان می گذارد و بسیاری از آنها نسبت به این موضوع گلایه دارند .
محسن میرزایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عبور تریلی، کامیون و اتوبوس به همراه خودرو های سبک از خیابان های مرکز شهر، فرصتی به گردشگران نمی دهد که خودروی خود را پارک کنند و به خرید و گشت و گذار بپردازند.
وی اظهار داشت: خیابان های این شهر بسیار قدیمی و کم عرض است و گنجایش این تعداد خودروهای ورودی به این شهر را ندارد و همین مساله سبب ایجاد ترافیکی به طول چند کیلومتر می شود.
این شهروند خواستار احداث کمربندی جهت رفع معضل ترافیکی شهر سلمانشهر شد.
فرماندار شهرستان عباس آباد نیز پیرامون آخرین وضعیت احداث رینگ شهری شهرهای کلارآباد، سلمانشهر و عباس آباد به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون برای آزاد سازی، آماده سازی و اجرای زیر ساخت های رینگ شهری، از منابع داخلی این سه شهر استفاده شده و تلاش های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
حق الله کثیری با بیان اینکه پروژه رینگ شهری سلمانشهر بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: تاکنون تنها 300 میلیون تومان اعتبار برای مراحل مطالعاتی این پروژه تخصیص یافته است.
وی اظهار داشت: رینگ شهری عباس آباد و کلارآباد نیز تنها 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون برای مراحل مطالعاتی آن به ترتیب 200 و 300 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
به گفته کثیری، در صورت تخصیص اعتبارات در نظر گرفته شده برای این پروژه ها ، روند احداث آنها شتاب بیشتری خواهد گرفت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران از اختصاص 80 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای کمربندی 6 شهر غرب مازندران خبر داده بود و گفت که با تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان مازندران، مبلغ 80 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای کمربندی شهرهای هچیرود ، کلارآباد ، سلمانشهر ، عباس آباد ، نشتارود و شیرود اختصاص داده شد.
حسن خیریان پور افزود: این پروژه ها که از مصوبات سفر ریاست جمهوری به مازندران است از مهم ترین نیازهای مردم غرب استان مازندران بوده که با پیگیری های انجام شده محقق و مصوب شد.
وی به معضل ترافیک بویژه در تعطیلات نوروز و تابستان در شهرهای غرب مازندران اشاره کرد و بیان داشت : شهرداران این شهرها و فرمانداران این مناطق پیگیری و اقدام جدی در جهت آزادسازی مسیرها و اجرای سریع پروژه و نیز جذب به موقع اعتبار به عمل آورند.
خیریان پور گفت: طبق مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان چنانچه شهرداری نتواند این اعتبار را به موقع جذب نماید به شهرداری دیگری که از عملکرد بهتری داشته باشد اختصاص داده خواهد شد.
استاندار مازندران نیز لازمه گسترش گردشگری و درآمدزا کردن آن برای استان را فراهم کردن حمل و نقل مدرن و ترکیبی در استان دانست و گفت که یکی از برنامه ها در این زمینه اتصال متروی تهران به مازندران است .
محمد اسلامی که عصر دیروز چهارشنبه از غرب مازندران بازدید کرد ، افزود : مهم ترین بستر مورد نیاز توسعه مازندران هم توسعه زیرساخت های حمل و نقل به صورت توامان اعم از حمل و نقل دریائی ، هوائی ، جاده ای و ریلی است اما متاسفانه تاکنون تنها به حمل و نقل جاده ای توجه شده است.
وی از برنامه ریزی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت برای حل مشکل حمل و نقل استان خبر داد و گفت: در برنامه کوتاه مدت، احداث کمربندی برای چهار شهر غرب مازندران و همچنین اصلاح گذرها برای رفع موانع ترافیکی در دستور کار قرار دارد .
اسلامی تاکید کرد: راه حل میان مدت هم برطرف کردن اتصالات مربوط به گره های داخلی جاده ها بود که بخشی از آن در منطقه سوادکوه و هراز انجام شد و بخش دیگر آن نیز در جاده چالوس در دست انجام است .
وی اتصال راه آهن تهران به مازندران و همچنین احداث راه آهن در مسیر کناره (ساحلی) برای برقرار ارتباط ریلی با استان گیلان، گسترش آزاد راهها در غرب و شرق استان و فعال تر شدن فرودگاهها را از برنامه های بلند مدت در این زمینه عنوان کرد.
مازندران در حال حاضر دارای سه فرودگاه در ساری، نوشهر و رامسر است که تنها فرودگاه ساری بین المللی محسوب می شود و دو فرودگاه دیگر تنها در دو تا سه مسیر داخلی پرواز دارند.
هم اکنون راه آهن شمال که از گرمسار شروع و به گرگان ختم می شود بخشی از بار حمل و نقل مازندران را بر عهده دارد ولی مسیر آن به گونه ای است که تنها شهرهای مرکزی و شرقی استان را پوشش می دهد و دستکم نیمی از 22 شهرستان استان از این ظرفیت بی بهره هستند.
ایجاد راه آهن کناره علاوه بر این که می تواند مازندران را به استان گیلان متصل کند، زمینه بهره گیری شهرستان های غربی و تعدادی از شهرستان های ساحلی مرکزی را هم از خطوط ریلی برخوردار می کند.
استاندار مازندران گفت که مطالعات احداث راه آهن حداقل 2 تا سه سال به طول می انجامد و کلنگ آن به سرعت به زمین زده نخواهد شد.
وی یادآور شد: اجرای این طرح ها با وزارت راه و شهرسازی هماهنگ شده و مذاکرات اولیه با سرمایه گذاران نیز صورت گرفته است که با جدیت پیگیر آن هستیم.
استاندار مازندران روز چهارشنبه در سفری به شهرهای غرب استان، با خودرو این مسیر را پیمود و از نزدیک ترافیک سنگین حاکم بر جاده های درون شهری و بیرون شهری را مشاهده کرد.
شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در کنار نوشهر، چالوس، کلاردشت و نور از شهرستان های غرب مازندران و مهم ترین کانون های گردشگری استان هستند.
بر اساس آمارهای رسمی دستکم نیمی از مسافران گردشگرانی که به مازندران سفر می کنند، در این شهرستان ها اقامت می گزینند.
ستاد خدمات سفر مازندران اعلام کرد که در 10 در گذشته بیش از هشت میلیون نفر شب اقامت نوروزی در استان ثبت شد.
مازندران در تعطیلات نوروزی گذشته میزبان بیش از 12 میلیون نفر شب گردشگر بود.
همزمان با آغاز موج دوم سفرهای نوروزی ، جاده های مازندران بویژه سه مسیر هراز، کندوان و سوادکوه که به پایتخت کشور منتهی می شوند از ظهر چهارشنبه زیر بار ترافیک سنگین قرار گرفته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha