مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: گروه نان و غلات دربردارنده آهن، منیزیم و ویتامین های گروه بی است و 30 درصد کلسیم مورد نیاز بدن با مصرف روزانه آنها تامین می شود.

مصرف روزانه نان و غلات، 30 درصد کلسیم بدن را تامین می کند

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: گروه نان و غلات دربردارنده آهن، منیزیم و ویتامین های گروه بی است و 30 درصد کلسیم مورد نیاز بدن با مصرف روزانه آنها تامین می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، زهرا عبداللهی افزود: توصیه می شود در برنامه غذایی نان، برنج یا ماکارونی وجود داشته باشد؛ زیرا این گروه تامین کننده 50 درصد انرژی روزانه انسان است.
وی توصیه کرد: نان به صورت سبوس دار مصرف شود، زیرا سبوس دارای فیبر غذایی است که از جذب مواد قندی و چربی جلوگیری می کند و احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی، سرطان های دستگاه گوارش، چاقی و اضافه وزن را کاهش می دهد.
به گفته وی، نان کامل، برنج قهوه ای و ماکارونی های غنی شده منبع دریافت روزانه سبوس و فیبر به شمار می رود.

** غنی سازی نان
عبداللهی گفت: اکنون نان مصرفی در کشور با آهن و اسید فولیک غنی سازی می شود تا کمبود آهن در مردم برطرف شود، ضمن اینکه برنامه غنی سازی نان ها با ویتامین دی نیز در دستور کار است.
وی تغذیه صحیح را به معنای رعایت اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه اعلام کرد و افزود: تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در 6 گروه اصلی غذایی معرفی می شود.
به گفته وی، بهترین راه اطمینان از تعادل و تنوع مناسب در رژیم غذایی استفاده روزانه از هر 6 گروه اصلی است.
6 گروه اصلی غذایی هرم غذایی عبارت است از گروه نان و غلات، میوه ها و سبزی ها، شیر و لبنیات، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغزها.
آخرین گروه تحت عنوان قندها و چربی ها نیز وجود دارد که باید در کمترین میزان مصرف شود.
مواد غذایی در هر گروه، ارزش غذایی یکسان دارند و می توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha