سلامت نیوز : یك متخصص اطفال گفت: "لارنژیت " یكی از بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی در كودكان است كه بیشتر در فصول سرد سال كودكان را گرفتار می‌كند؛ در این بیماری صدای كودك خشن و پرده‌های صوتی وی ملتهب می‌شود.

ناصر كلانتر در گفت‌وگو با  فارس  "لارنژیت " را یكی از بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی در كودكان دانست و اظهار داشت: منشأ این بیماری ویروس است.

وی با بیان اینكه بیماری لارنژیت بیشتر در فصول سرد سال كودكان را گرفتار می‌كند، گفت: در این بیماری صدای كودك خشن و پرده‌های صوتی وی ملتهب می‌شود همچنین عبور هوا از دهان كودك به سختی انجام و هنگام دم صدای ناهنجاری از حنجره بیرون می‌آید كه اصطلاحا به آن خرناس یا خروسك می‌گویند.

این متخصص اطفال ادامه داد: از آنجایی كه بیماری لارنژیت موجب سرفه كردن كودك می‌شود همین مسئله منجر به تورم غدد لوزه سوم در كودك شده ضمن اینكه سقف كام طفل دچار خشكی، سوزش و التهاب می‌شود كه در نهایت گلو درد در كودك را به وجود می آورد.

وی افزود: در بیماری لارنژیت ممكن است همراه با گلودرد ضخامت مخاط بینی و سینوس‌های كودك افزایش پیدا كند كه در این وضعیت ترشح طبیعی مخاط بینی و سینوس افزایش پیدا می‌كند كه به شكل خروج آب شفاف و كمی چسبنده از بینی طفل خارج شود كه در نتیجه سرفه را برای كودك به وجود می‌آورد چرا كه ترشحات قسمت بالایی سینوس در بافت نای و نایژك پیدا و پس از آن این ترشحات از سینه به ریه می رسد و مغز را نیز تحریك می‌كند و در اینجا سرفه به عنوان عامل دفاعی بدن تمامی مخاط كه لغزنده شده است را این ترشحات به بیرون هدایت می كند.

این متخصص اطفال، گرم نگه داشتن كودك خصوصا راه‌های هوایی را در پیشگیری از ابتلا طفل به بیماری لارنژیت مؤثر دانست و افزود: رعایت نگات بهداشتی می‌تواند موثر باشد همچنین استفاده از دستگاه بخور برای مرطوب نگه داشتن منزل در هوای سرد می تواند كمك كننده باشد.

وی در پایان خاطرنشان كرد: مخزن بخور بهتر است برای قارچ زدایی با محلول آب و سركه استریل شود چرا كه قارچ‌ها در محیط مرطوب رشد می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha