درحالی‌که آمارهای هوای نوروزی تهران در هفت سال گذشته نشان می‌دهد که حداقل تهران نوروز خود را با هوای سالم گذرانده است. اما امسال تهران در نوروز چهار روز هوای ناسالم را در سامانه‌های کنترل کیفیت هوا ثبت کرد.

آلودگی بی‌سابقه در ١٠ سال اخیر، عید تهران را آلوده کرد

سلامت نیوز: درحالی‌که آمارهای هوای نوروزی تهران در هفت سال گذشته نشان می‌دهد که حداقل تهران نوروز خود را با هوای سالم گذرانده است. اما امسال تهران در نوروز چهار روز هوای ناسالم را در سامانه‌های کنترل کیفیت هوا ثبت کرد.


بی‌سابقه در ۱۰ سال اخیر
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق نوشت: با ثبت اولین روز آلوده عید تهران، نگرانی‌ها آغاز شد. کارشناسان محیط‌ زیست، این مسئله را برای آغاز بهاری که ترافیک آن تقریبا در روزهای ابتدایی نوروز به صفر می‌رسد، خطرناک عنوان می‌کردند. تا جایی که وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دراین‌باره اعلام کرده بود: آلودگی هوای نوروزی تهران در ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. در دهه اخیر اندازه‌گیری آلاینده‌های جوی به‌صورت جدی با استناد به معیارهای متداول جهانی در تهران انجام شده و برایند شاخص‌های کیفیت این دهه نشان می‌دهد نوروز ۹۷ آلوده‌ترین بوده است. در شرایطی که هوای نوروز هر سال شامل باکیفیت‌ترین روزهای سال بود و بیشترین روزهای پاک سال را در خود جای می‌داد، امسال هوا روی بد خود را به پایتخت‌نشینان نشان داد و تا ۱۱ فروردین، هوا پنج روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود که این رکوردی منفی در ۱۰ سال اخیر به شمار می‌رود. همچنین ۱۲ فروردین طبق پیش‌بینی‌ها هوا آلوده خواهد بود. کیفیت هوای پایتخت در ١١ روز گذشته از سال جدید با وجود تعطیلات نوروز و کاهش تردد خودروها در سطح شهر در وضعیتی بی‌سابقه نسبت به ١٠ سال گذشته، پنج روز برای گروه‌های حساس ناسالم، پنج روز سالم و تنها یک روز پاک بود. این وضعیت در ١٠ سال اخیر به‌واسطه پنج روز هوای ناسالم ایام تعطیلات نوروز در شهر تهران بی‌سابقه است.
براساس آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هوای پایتخت در ١١ روز ابتدایی سال ٩٦ شامل هفت روز پاک و چهار روز سالم بوده که این شرایط در مدت مشابه امسال تنها یک روز پاک با پنج روز سالم همراه با پنج روز ناسالم بوده است. «شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ٥٠ در شرایط پاک (سبز)، ٥١ تا ١٠٠ در شرایط سالم (زرد)، ١٠١ تا ١٥٠ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ١٥١ تا ٢٠٠ در شرایط ناسالم (قرمز)، ٢٠١ تا ٣٠٠ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ٣٠١ تا ٥٠٠ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است».
در همین حال و براساس آمارهای ثبت‌شده شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هوای پایتخت در ١١ روز نخست سال گذشته (١٣٩٦)، هفت روز پاک و چهار روز سالم بوده است.
کیفیت هوای تهران در ١١ روز ابتدایی سال ٩٦ در روز سه‌شنبه هشتم فروردین با بیشترین میزان آلایندگی با شاخص ٦٧ در شرایط سالم بوده است. شاخص کیفی هوای تهران در ١١ روز نخست سال گذشته در هفت روز کمتر از ٥٠ (شرایط پاک) و در چهار روز نیز کمتر از صد (شرایط سالم) قرار داشته که این وضعیت در مقایسه با مدت مشابه امسال نشان‌دهنده افزایش محسوس میزان آلودگی هوای پایتخت است. همچنین کیفیت هوای تهران در ١١ روز نخست سال ٩٥ نیز در پنج روز پاک و در شش روز سالم بوده است. در همین حال، شاخص کیفی هوای تهران در ١١ روز نخست امسال شامل یک روز کمتر از ٥٠ (شرایط پاک)، پنج روز کمتر از صد (شرایط سالم) و در پنج روز نیز با عددی بیشتر از صد (ناسالم برای گروه‌های حساس) قرار داشته است.


گردوغبار دلیل آلودگی نوروزی
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شاخص کیفی هوای پایتخت در روزهای اخیر، گفت: ورود گردوغبار به فضای استان تهران یکی از عوامل اصلی افزایش غلظت آلاینده‌های جوی پایتخت در روزهای اخیر است. وحید حسینی افزود: در روزهای اخیر با پدیده گردوغبار و سامانه آلوده ناشی از آن در پایتخت مواجه بودیم که همین امر تأثیر مستقیمی در افزایش غلظت آلاینده‌های شهر در روزهای تعطیل نوروز داشت. وی اظهار کرد: البته حجم ترافیک معابر سطح شهر تهران نیز در هفت روز نخست سال جدید بیش از حد انتظار بود که همین امر نیز منجر به افزایش شاخص آلایندگی هوای تهران در روزهای نخست تعطیلات نوروز شد. به همین دلیل امسال شاهد افزایش آلودگی هوا و تعداد روزهای ناسالم شهر تهران در ایام نوروز بودیم که نسبت به سال‌های گذشته چشمگیر بود.
حسینی با بیان اینکه پنج روز هوای ناسالم تهران در ایام نوروز در ١٠ سال اخیر بی‌سابقه است، افزود: وجود گردوغبار در سطح استان و همچنین حجم تردد خودروها و ترافیک دور از انتظار معابر پایتخت (با توجه به تعطیلات نوروز) از دلایل اصلی بروز این پدیده است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: به نظر می‌رسد امسال شرایط کیفی هوای تهران در مقایسه با سال‌های گذشته مطلوب نباشد و شاهد افزایش روزهای آلوده و ناسالم هوای شهر در طول سال در مقایسه با سال گذشته باشیم.
به گفته حسینی، به‌طور متوسط هوای شهر تهران در ١٥ روز از سال پاک است که بیشتر این روزهای پاک نیز مربوط به فروردین ماه هستند.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط کیفی هوای تهران در ١١ روز نخست سال جاری و آلوده‌بودن پنج روز در این مدت، پیش‌بینی می‌کنیم امسال تعداد روزهای آلوده هوای شهر تهران نسبت به سال گذشته بیشتر باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بخش عمده پدیده گردوغبار به‌عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای شهر تهران منشأ داخلی دارد، اظهار کرد: راهکار اصلی مقابله با این پدیده، مدیریت منابع آبی کشور با هدف مقابله با ریزگردهاست.
به گفته کارشناسان ورود پدیده گردوغبار به هوای شهر تهران، باعث افزایش قابل‌ ملاحظه ذرات معلق (١٠ PMو ٢,٥ PM) در هوا شد و کاری کرد که کیفیت هوا از شرایط پاک با شاخص ۴۵ به شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس با شاخص ۱۰۳ برسد؛ این شرایط در حالی ا‌ست که فروردین امسال کیفیت هوای تهران بدترین شرایط را در ١٠ سال اخیر داشته است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha