دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات در سال روزجهانی سرطان (15 بهمن ماه) گفت: استعمال سیگارعامل ابتلا به 50 تا 55 نوع سرطان و 80 تا 85 نوع بیماری است

استعمال سیگارعامل ابتلابه50 نوع سرطان است
سلامت نیوز : دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات در سال روزجهانی سرطان (15 بهمن ماه) گفت: استعمال سیگارعامل ابتلا به 50 تا 55 نوع سرطان و 80 تا 85 نوع بیماری است. افراد غیرسیگاری در معرض دود این ماده دخانی نیز مستعد ابتلا به حدود 40 درصد این بیماری‌ها و سرطان‌ها هستند.

دكتر محمد رضا معدنی در گفت وگو با ایسنا، افزود: مواد درون دود سیگار روی اجسام می‌نشیند و اطرافیان فرد سیگاری از جمله كودكان این اشیاء را لمس می‌كنند و از این طریق سموم موجود در دود سیگار به بدن آنان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینكه سرطان ریه، شایع‌ترین سرطان در بین افراد سیگاری است، گفت: 78 درصد از سیگار‌ی‌ها به سرطان ریه مبتلا می‌شوند. 5 درصد آنان به سرطان مری، 4 درصد به سرطان پانكراس، 3 درصد به سرطان مثانه و دهان، 2 درصد به سرطان معده، حنجره و كلیه، یك درصد به سرطان خون و یك درصد از زنان سیگاری به سرطان گردنه رحم مبتلا می‌شوند.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینكه با هر پك سیگار 4 هزار نوع ماده سمی وارد ریه‌ می‌شود، گفت: این مواد سمی به دو دسته ذره‌ای و گازی تقسیم می‌شوند كه همه آن‌ها سرطان زا هستند. قطران، هیدروكربن‌های ارومتیك، فنول، كروزول، بی‌نفتیل آمین، ان ـ نیتروز نورنیكوتین، بنزوپیرین، كاتكول و فلزات نادر مانند نیكل از جمله مواد ذره‌ای هستند. از بین این مواد ایندول و كربازول تومورهای سرطانی را تشدید می‌كنند.

معدنی در پایان با اشاره به مواد گازی دود سیگار گفت: مونوكسید كربن، انتقال و مصرف اكسیژن را در بدن مختل می‌كند .هیدروسیانیك ،استالدئید، آكرولین و فرمالدئید باعث ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان ریه و نای می‌شوند. نیتروز آمین، هیدرازین و ونیل كلوراید نیز از مواد گازی سرطان‌زا در دود سیگارهستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha