چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 240836

فوق تخصص کلیه و دیالیز از دیابت (بیماری قند خون ) به عنوان یکی از علل مهم ابتلا به بیماری های نارسایی کلیه نام برد و گفت که تشخیص دیرهنگام دیابت احتمال دیالیزی شدن افراد را افزایش می دهد .

دیابت خاموش ، احتمال دیالیزی شدن را افزایش می دهد

سلامت نیوز: فوق تخصص کلیه و دیالیز از دیابت (بیماری قند خون ) به عنوان یکی از علل مهم ابتلا به بیماری های نارسایی کلیه نام برد و گفت که تشخیص دیرهنگام دیابت احتمال دیالیزی شدن افراد را افزایش می دهد .


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر رقیه اکبری در ساری خواستار توجه همگانی برای شناسائی افراد مبتلا به دیابت شد و افزود : با پیشگیری و تشخیص بموقع این بیماری ، ایجاد نارسایی مزمن کلیه در آنها 10 تا 20 سال به تعویق می افتد.


وی توضیح داد : بالا بودن قند خون موجب افزایش سختی شریان های خون و از کار افتادن نفرون ها (واحدهای اصلی کلیه ) می شود و با از بین رفتن نفرون ها ، کلیه کارکرد خود را از دست می دهد و فرد برای ادامه حیات به دیالیز نیاز پیدا می کند .
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : برای این منظور باید اطلاع رسانی شود تا افراد با رعایت توصیه های پزشکی برای شناسایی بموقع دیابت اقدام کنند .


وی با اشاره به اینکه شناسایی بیماران دیابتی می تواند در کنترل و پیشگیری از دیالیزی شدن این بیماران کمک حال باشد ، ادامه داد : در صورت شناسایی بیماران دیابتی ، می توانیم امیدوار باشیم که روند ابتلا به بیماری های کلیوی در استان کنترل و به تعویق بیفتد .
اکبری با تاکید بر اینکه بیماری های کلیوی فاقد علائم هستند ، گفت : انجام سالانه آزمایش های های ادرار ، خون و اندازه گیری مرتب فشار خون می تواند در جلوگیری و کنترل این بیماری کمک کند .


وی افزود : با توجه به روند کنونی و هشداردهنده بیماران فشار خون و دیابت در مازندران ، جدی گرفتن شناسایی این بیماران می تواند در کنترل و کاهش مبتلایان به بیماران کلیوی آینده اثرگذار باشد.
آمارهای رسمی مراجع بهداشتی در مازندران نشان می دهد که صدها هزار نفر از جمعیت بیش از سه میلیونی این استان به خاطر ابتلا به دیابت و فشار خون در معرض خطر بیماری های کلیوی قرار دارند این در حالیست که در این میان آگاه نبودن بیشتر افراد به بیماریشان خود به مساله حساس تری در این خصوص تبدیل شده است .
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل کنترل مرتب فشار خون ، انجام ورزش مرتب و داشتن وزن مناسب را در کاهش فشار خون و جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری های کلیوی موثر دانست و به افراد توصیه کرد که خوردن مقدار مناسب مایعات را در برنامه روزانه خود قرار دهند تا با این کار به کلیه ها در دفع اوره و سموم کمک کنند .
به گفته این فوق تخصص کلیه و دیالیز ، استعمال دخانیات از عواملی که منجر به کندی جریان خون در و عدم خون رسانی کافی به کلیه ها می شود که این کار می تواند بر عملکرد صحیح این عضو بدن تاثیر منفی بگذارد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha