هر فرد با توجه به سن، جنس و قدی كه دارد یك وزن ایده آل دارد. اگر وزن فرد مناسب سن و قدش نباشد ، این فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی است

سلامت نیوز : هر فرد با توجه به سن، جنس و قدی كه دارد یك وزن ایده آل دارد. اگر وزن فرد مناسب سن و قدش نباشد ، این فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی است.
كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه درباره چاقی گفت: به انباشته شدن غیرعادی چربی در بدن چاقی می گویند وعلل و عوامل محیطی و ژنتیكی در ایجاد چاقی نقش دارند.
دكتر فروزان صالحی ادامه داد: ما برای انجام فعالیت هایی مثل درس خواندن، بازی كردن، ورزش كردن و حتی تماشای تلویزیون به انرژی نیاز داریم و این انرژی را از مواد غذایی كه می خوریم به دست می آوریم. اگر انرژی كه از مواد غذایی می گیریم بیشتر از انرژی كه برای فعالیت های روزانه به آن نیاز داریم، باشد این انرژی در بدن ما ذخیره شده و موجب اضافه وزن و چاقی می شود.
وی با اشاره به ارتباط چاقی با بسیاری از بیماری های غیرواگیر گفت: افراد چاق به مراتب بیشتر از سایر افراد به بیماری های قلبی عروقی، بیماری قند و بعضی از سرطان ها مبتلا می شوند.
كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه اظهار داشت: برای اینكه بدانیم وزن مناسبی داریم یا نه می توانیم از روش هایی همچون اندازه گیری نمایه توده بدنی استفاده كنیم و برای این كار ابتدا وزن و سپس قد خودتان را اندازه گرفته و با استفاده از فرمول وزن تقسیم بر مجذور قد، نمایه توده بدنی خودتان رامحاسبه كنید.
صالحی تصریح كرد: مقایسه نمایه توده بدنی شما  با استاندارد نمایه توده بدنی افراد هم سنتان نشان خواهد داد كه آیا لاغر، طبیعی،‌ دارای اضافه وزن و یا چاق هستید.
وی در ادامه درباره اینكه از چه سنی می توانیم رژیم بگیریم ابراز داشت: معمولاً كودكان از بدو تولد تا 18 سالگی به دلیل این كه در سنین رشد هستند نیاز به دریافت مداوم و مناسب مواد غذایی دارند در نتیجه در این سنین به هیچ وجه به كودكان توصیه نمی شود كه رژیم غذایی برای لاغری بگیرند و اگر كودكان چاق بودند لازم است تحرك و فعالیت بدنیشان را زیاد كنند و عادات بد غذایی كه منجر به چاقی می شود (مثل خوردن غذاهای چرب، شیرین و نوشابه های گازدار) را ترك كنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha