مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه ایرانیان با کمبود ویتامین D مواجه هستند، گفت: باید از طریق محصولات غذایی غنی شده این ویتامین را به مردم رساند، بنابراین توصیه می‌شود برای تامین ویتامین D موردنیاز بدن از شیر و ماست غنی شده استفاده شود.

کمبود ویتامین D در ایرانیان/لبنیات غنی‌شده بخورید

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه ایرانیان با کمبود ویتامین D مواجه هستند، گفت: باید از طریق محصولات غذایی غنی شده این ویتامین را به مردم رساند، بنابراین توصیه می‌شود برای تامین ویتامین D موردنیاز بدن از شیر و ماست غنی شده استفاده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی با بیان اینکه گروه لبنیات در هرم غذایی، مهم‌ترین منبع تامین کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن به شمار می‌رود، گفت: کلسیم در تشکیل استخوان و دندان و استحکام آنها نقش ضروری دارد. ۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوان‌ها قرار دارد که در صورت فقر کلسیم در بدن، پوکی استخوان بسیار محتمل است.

وی با بیان اینکه پوکی استخوان به مرور زمان منجر به شکستگی‌های خودبخودی استخوان می‌شود، در خصوص ویتامین‌ها و موادمغذی موجود در لبنیات افزود: این گروه دارای کلسیم، فسفر، پروتئین، ویتامین B۲، ویتامین B۱۲، ویتامین A و سایر مواد مغذی است. مصرف گروه شیر و لبنیات به علت آنکه مهم ترین منبع کلسیم و فسفر است، برای استحکام استخوان ها و دندان ها لازم است. همچنین به علت داشتن ویتامین A برای رشد و سلامت پوست هم مفیدند.

عبداللهی با تاکید بر اینکه هر فردی روزانه باید ۲ تا ۳ واحد از گروه شیر و لبنیات مصرف کند، خاطرنشان کرد: در این گروه علاوه بر شیر، فرآورده های آن مثل ماست، پنیر، کشک و بستنی قرار می‌گیرند و خامه، کره و سرشیر جزو گروه لبنیات نیست.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص میزان مصرف گروه شیر و لبنیات تصریح کرد: یک واحد از گروه لبنیات معادل یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست کمتر از ۲.۵ درصد چربی یا ۴۵ تا ۶۰ گرم پنیر (معادل یک و نیم قوطی کبریت پنیر)، یا یک چهارم لیوان کشک یا ۲ لیوان دوغ یا یک و نیم لیوان بستنی است.

وی با تاکید براینکه به منظور جلوگیری از ابتلا به چربی خون، فشارخون، گرفتگی عروق، چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی باید از لبنیات کم چرب استفاده شود، افزود: باتوجه به اهمیت تامین کلسیم، فسفر و پروتئین برحسب اینکه کدامیک از این موادغذایی در محل زندگی بیشتر یافت می‌شوند، افراد بزرگسال سالم روزانه ۲ تا ۳ واحد از این گروه باید مصرف کنند. مثلا اگر در طول روز یک لیوان شیر، یک لیوان ماست و یک و نیم قوطی کبریت پنیر مصرف شود، در واقع ۳ واحد از گروه شیر و لبنیات خورده شده است و یا اگر دو لیوان ماست و یک و نیم قوطی کبریت پنیر در طول روز مصرف شود، در این صورت ۳ واحد از گروه شیر و لبنیات مصرف شده است.

عبداللهی با بیان اینکه توصیه می‌شود از شیرهای پاستوریزه شده ۲.۵ درصد چربی و یا کمتراستفاده شود، گفت: در صورت عدم دسترسی به شیر پاستوریزه باید شیر تازه را مدت ۱۰ دقیقه در حال هم زدن جوشانید و سپس مصرف کرد.

وی با تاکید براینکه از مصرف پنیر تازه باید پرهیز شود مگر اینکه با شیر پاستوریزه تهیه شده باشد، اظهار داشت: هنگام استفاده از کشک باید دقت شود کپک زدگی و بوی نامطبوع نداشته باشد. کشک مایع قبل از مصرف باید به مدت ۵ دقیقه جوشانده شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه باید از بستنی‌هایی که با شیر جوشیده شده و یا پاستوریزه تهیه شده‌اند، استفاده شود، گفت: باید توجه داشت که مصرف زیاد بستنی به دلیل کالری بالای آن می‌تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود.

بنابر اعلام وبدا، عبداللهی با بیان اینکه مصرف شیر و لبنیات برای کودکانی که در سنین رشد قرار دارند، بسیار مهم است، گفت: علاوه بر آن در سن بلوغ و در دوران بارداری برای رشد جنین، مصرف شیر و لبنیات بیش از مقدار توصیه شده، ضروری است.

وی در خصوص باورهایی درباره شیرهای فرا دما که ماندگاری طولانی دارند، گفت: برخلاف باور مردم، شیرهای استریلیزه یا فرا دما که مدت ماندگاری آنها بیش از شیرهای معمولی است، مواد نگهدارنده  ندارند، بلکه این شیرها به دلیل اینکه در درجه حرارت بالا و در محیط خلا بسته بندی می‌شوند، مدت ماندگاری بیشتری دارند، بنابراین چنانچه بسته بندی آن باز شود، باید سریعا مصرف شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص غنی‌سازی شیر با ویتامین D گفت: با توجه به کمبود ویتامین D در ایرانیان، باید از طریق محصولات غذایی غنی شده این ویتامین را به بدن آنها رساند و در حال حاضر شیر و ماست غنی شده در بازار موجود است. بنابراین توصیه می شود برای تامین ویتامین D موردنیاز بدن از شیر و ماست غنی شده استفاده شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha