پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱

تصادف، تلفات و مرگ بخشی جدانشدنی از تعطیلات و سفرهای نوروزی شده است. هر سال با پایان تعطیلات، رسانه‌ها و افکار عمومی منتظر آمار جدید از تعداد کشته‌شدگانی هستند که تصادفات راهنمایی و رانندگی سالشان را با مرگ گره زده است.

افزایش کشته‌های نوروزی بعد از ٥ سال کاهش

سلامت نیوز: تصادف، تلفات و مرگ بخشی جدانشدنی از تعطیلات و سفرهای نوروزی شده است. هر سال با پایان تعطیلات، رسانه‌ها و افکار عمومی منتظر آمار جدید از تعداد کشته‌شدگانی هستند که تصادفات راهنمایی و رانندگی سالشان را با مرگ گره زده است. آماری که در سال‌های اخیر به روایت مسئولان پلیس راهور همیشه روندی کاهشی داشته است و امسال و برای نوروز ٩٧ هم برخی اخبار اولیه حکایت از همین ماجرا داشت؛ تا اینکه روز گذشته خبری با تیتر «گلایه‌ سرپرست اورژانس کشور از پلیس راهور» منتشر شد که در آن آمده است آمارهای مصدومان تصادفات در نوروز واقعی نبود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق این خبر را فارس منتشر کرد و در آن به نقل از پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور این‌طور گفته شده: در تعطیلات نوروز روزانه حدود دو هزار مصدوم توسط نیروهای اورژانس به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شده‌اند. آماری که پلیس در این زمینه در هفته اول تعطیلات اعلام کرده یعنی از ٢٤ اسفند تا هفت روز پس از آن روند کاهشی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. آیا واقعا ٢٧ اسفند امسال ١٦ کشته سر صحنه تصادفات بیشتر از سال گذشته نداشتیم؟! چرا باید با آمارها بازی کرد و حقیقت را به مردم نگفت. سرپرست اورژانس کشور با تأکید بر اینکه تشخیص مصدومان بر عهده ماست و هیچ دستگاهی نمی‌تواند در این زمینه اظهارنظر کند، خاطرنشان کرد: «متأسفانه پلیس آمار مصدومان تصادفات نوروز را کمتر از میزان واقعی اعلام کرده است».
بر اساس آمارهای موجود در وب‌سایت سازمان پزشکی قانونی در سال‌های گذشته تعداد تلفات حوادث راهنمایی و رانندگی در بازه زمانی ٢٥ اسفند تا ١٥ فروردین به ترتیب به این شرح بوده است: نوروز ٩٦ در مجموع ٨٧٤ نفر در تصادفات کشته شدند که در نوروز سال قبل از آن یعنی ٩٥ تعداد ٧٢ نفر بیشتر کشته شدند و تعداد کل قربانیان ٩٤٦ نبود. در نوروز ٩٤ نیز این تعداد ٩٦٨ نفر بوده‌اند که نسبت به سال پیش از آن یعنی ٩٣ که هزارو ٨٤ نفر در نوروز کشته شده بودند ١١٦ نفر کمتر کشته شده‌اند. در نوروز ٩٢ نیز تعداد باز هم بیشتر از این بود و در مجموع هزارو ٢٢٧ نفر در سفرهای نوروزی به خانه برنگشتند. نوروز ٩١ اما تعداد کل کشته‌های تصادفات نوروزی به روایت آمار سازمان پزشکی قانونی هزارو ١٤١ نفر بوده ‌است.
حالا و بر اساس آمارهای اعلام‌شده نوروز امسال مانند سال ٩١ تعداد تلفات جاده‌ای در مسافرت‌های نوروزی بیشتر از سال پیش از آن ثبت شده و روند کاهشی سال‌های اخیر را قطع کرده است.
واکنش کولیوند سرپرست اورژانس کشور درباره تعداد تلفات تصادفات نوروزی امسال احتمالا در پاسخ به صحبت‌های اشتری فرمانده نیروی انتظامی در روز سوم فروردین بوده که در وب‌سایت پلیس منتشر شد. فرمانده نیروی انتظامی در این اظهارنظر خود گفته بود: براساس آمارهای به‌دست‌آمده از آغاز طرح نوروزی پلیس در سال جدید تا امروز تعداد جان‌باختگان در تصادفات جاده‌ای کشور چهار درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور ادامه داد: این رقم کاهش تصادفات در حالی صورت گرفته که در مدت مذکور با افزایش ١٠درصدی مسافرت‌های نوروزی مردم در جاده‌های کشور مواجه بودیم. وی با بیان اینکه برخی از تصادفات فوتی در جاده‌های دوطرفه رخ می‌دهد، عنوان کرد: رانندگی در راه‌های دوطرفه، شرایط خاصی را می‌طلبد و باید رانندگان در این راه‌ها توجه لازم را به جاده و خودروهایی که از روبه‌رو می‌آیند، داشته باشند و از سبقت غیرمجاز در این راه‌ها پرهیز کنند.
بحث شکل‌گرفته پیرامون این ماجرا در نشست بررسی سفرهای نوروزی برنامه تیتر شبکه خبر اتفاق افتاد. در این برنامه پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور و سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه کشور به صحت و سقم آمارهای اعلام‌شده درخصوص شمار مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز پرداختند.
کولیوند در این نشست مدعی شد اورژانس تنها مرجع اعلام شمار مصدومان است و هیچ دستگاهی نمی‌تواند در این خصوص اظهار نظر کند. وی همچنین نسبت به عملکرد پلیس گلایه کرد و گفت: پلیس اعلام کرده که تعداد جان‌باختگان از ٢٧ اسفند تا هفته اول فروردین کاهش داشته این در حالی است که تنها در روز ٢٧ اسفند تعداد کشته‌شدگان در سر صحنه امسال نسبت به سال گذشته ١٦ نفر افزایش داشته است.
آمارهای اورژانس در ابهام
در ادامه اما سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه کشور در واکنش به سخنان سرپرست اورژانس گفت: در یک حادثه اتوبوس هشت سرنشین داشته اما همکاران اورژانس شمار مصدومان را ٣٦ نفر اعلام‌ کرده‌اند. وی تأکید کرد: پلیس راه آمارهایی را که در مراجع قضائی تشکیل پرونده شده، اعلام می‌کند. دکتر کولیوند در واکنش به اظهارات سردار حمیدی یادآور شد: اگر مواردی مبنی بر تناقض آمار اعلام‌شده از سوی اورژانس وجود دارد، پلیس مدارک آن را به وی اعلام کند. همچنین سرپرست اورژانس تأکید کرد: اسناد و مدارک مصدومان تمامی حوادث موجود است زیرا اورژانس شمار مصدومان، تشخیص اولیه، تشخیص ثانویه و اسامی منتقل‌شده‌ها به بیمارستان‌ها را در دسترس دارد و هیچ‌گونه تناقضی دیده نمی‌شود.
پذیرش افزایش تلفات
این بحث در شبکه خبر در شرایطی شکل گرفت که روز گذشته سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه راهور ناجا در گفت‌وگو با ایلنا افزایش تعداد تلفات تصادفات نوروزی را تأیید کرد و از افزایش پنج‌درصدی کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای در نوروز ۹۷ خبر داد.
سردار حمیدی دراین‌باره گفت: تا این لحظه آمار فوت‌شدگان سر صحنه نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش داشته، البته هنوز جمع‌بندی نهایی طرح نوروزی اعلام نشده است. فصل‌الخطاب ما در زمینه کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای در طرح نوروزی امسال آمار پزشکی قانونی است که هنوز اعلام نشده است. وی با بیان اینکه آمار مجروحان جاده‌ای در طرح نوروزی امسال نیز افزایش داشته است، افزود: آمار دقیق مجروحان تصادفات نوروزی نیز در پایان طرح نوروزی اعلام می‌شود. خوشبختانه نوروز امسال به جز دو مورد که یکی در محور گیلان و دیگری در محور خراسان رضوی بود، تصادف سنگین نداشتیم. رئیس پلیس راه راهور ناجا خاطرنشان کرد: با وجود افزایش پنج‌درصدی سفرهای ناوگان اتوبوس‌رانی بین‌شهری خوشبختانه تصادفات ناوگان اتوبوس‌رانی در طرح نوروزی امسال بیش از ۸۹ الی ۹۰ درصد کاهش داشت که رکورد بسیار خوبی محسوب می‌شود.
سردار حمیدی به افزایش بیش از ۱۳ درصدی کل ترددها در طرح نوروزی امسال اشاره کرد و افزود: بی‌شک افزایش تردد در سطح جاده‌ها طبیعی است که بروز حوادث را نیز افزایش می‌دهد؛ اما در مجموع سه درصد از تخلفات رانندگان به وسیله دوربین‌ها رصد و دو درصد دیگر نیز از سوی همکاران ما رصد شد و در مجموع ۹۵ درصد رانندگان قوانین را رعایت می‌کردند و رعایت قوانین باعث شد که افزایش ناگهانی تصادفات را با توجه به رشد تصادفات نداشته باشیم و تصادفات جاده‌ای در طرح نوروزی امسال شیب ملایمی داشته باشد. او درباره آمار خودروهایی که به دلیل تخلفات حادثه‌ساز متوقف شدند، گفت: بیش از ۴۷ هزار خودرو و موتورسیکلت به دلیل تخلفات حادثه‌ساز در سفرهای نوروزی از سوی نیروهای پلیس راهور توقیف شدند که این آمار بسیار بالایی بود و نشان می‌دهد که تخلفات این گروه می‌توانست باعث بروز تصادفات شود که خوشبختانه با توقیف آنها این اتفاق نیفتاد. خودروهایی که توقیف شده، نیز طبق روال قانونی بعد از پایان طرح به مالکان خودرو تحویل داده خواهد شد.
رئیس پلیس راه راهور ناجا درباره نظارت بر تخلفات رانندگان تریلی‌ها و کامیون‌ها نیز تصریح کرد: قصد داریم سامانه سپهتن را که باعث ایجاد نظم در ناوگان حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری شد و اِشراف ما را بر ناوگان اتوبوس‌رانی بیشتر کرد، روی کامیون‌ها، تریلی‌ها و تانکرهای حمل سوخت هم نصب کنیم.
سردار حمیدی ادامه داد: قطعا نگاه‌های سنتی بدون استفاده از ابزارها و تکنولوژی نوین نمی‌تواند به ما در کنترل تخلفات کمک کند. حجم بالای ترددها در سطح جاده‌های کشور و تعداد بالای خودروی شخصی، اتوبوس، کامیون و تریلی دیگر با روش‌های سنتی کنترل‌شدنی نیستند و طبیعی است که باید استفاده از این سامانه‌ها به صورت جدی‌تری در دستور کار پلیس راه قرار گیرد و تمام جاده‌های کشور در فواصل کوتاه مجهز به دوربین‌های کنترل سرعت شود.
او افزود: همچنین سامانه‌های کنترلی برای انضباط ناوگان مسافربری و باربری استفاده شود. برنامه ما این است که هرچه سریع‌تر این اقدامات انجام شود تا با وجود افزایش سفرهای بین‌شهری در کاهش تصادفات توفیقات زیادی در این حوزه نیز حاصل شود.
کاهش تصادفات منجر به فوت در تهران
در‌این‌حال رئیس پلیس راهور پایتخت هم از کاهش تصادفات منجر به فوت در پایتخت خبر داد و این‌طور گفت: نوروز امسال در حوزه تصادفات خسارتی ١١ درصد، تصادفات منجر به جرح ١٠ درصد و تصادفات منجر به فوت حدود ٢٥ درصد کاهش را شاهد بوده‌ایم.
سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت، با اعلام خبر فوق به اقدامات این پلیس در نوروز ٩٧ پرداخت و گفت:‌ طرح ترافیکی نوروز در سراسر کشور اجرا می‌شود و در همین راستا این طرح در تهران بزرگ نیز اجرا شد. در چند سال گذشته تهران به یکی از مراکز گردشگری تبدیل شده و هر سال تعداد زیادی از هم‌وطنان برای بازدید از اماکن زیارتی، تاریخی و تفریحی به تهران مراجعه می‌کنند که این موضوع وظیفه ما را سنگین می‌کند.
او ادامه داد: ترافیک سنگینی که در روزهای معمول در تهران شاهدیم، در ایام نوروز وجود ندارد و این مسئله باعث افزایش سرعت در بزرگراه‌ها می‌شود که می‌تواند یکی از عوامل خطرساز برای بروز تصادفات باشد؛ به همین خاطر ما برنامه‌های خود را در قالب دو موضوع طبقه‌بندی و اجرا کردیم تا ضمن اینکه در این ایام به همشهریان و هم‌وطنان عزیز خدمت ارائه می‌دهیم، شاهد کاهش تصادفات نیز باشیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره اثرات اجرای این طرح گفت: حضور گسترده همکاران من در تقاطع‌ها، میادین و به‌ویژه نقاطی که محل مراجعه بود، از موارد برجسته‌ای است که در این طرح دنبال کردیم و توانستیم حضور پررنگی را در سطح شهر داشته باشیم تا هم به مسافران کمک کنیم و هم تصادفات را در اسرع وقت جمع‌آوری کنیم. خوشبختانه نتایجی که در پایان طرح به دست آمد، نشان می‌دهد که اقدامات پلیس در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش و همچنین کنترل‌‌های عملیاتی توانسته مؤثر باشد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت تصریح کرد: آمارها حاکی از این است که در حوزه تصادفات خسارتی ١١ درصد کاهش داشته‌ایم و در حوزه تصادفات منجر به جرح کاهش ١٠درصدی را شاهد بوده‌ایم و در حوزه تصادفات منجر به فوت نیز حدود ٢٥ درصد کاهش داشته‌ایم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت درباره برگشتن وضعیت طرح ترافیک به وضعیت عادی نیز گفت: از صبح روز چهاردهم طرح ترافیک به حالت عادی خود برگشته؛ اما کسانی که در سال ٩٦ مجوز ورود به طرح ترافیک داشته‌اند، می‌توانند تا پایان فروردین نیز در این محدوده تردد کنند.
٢١ هزار عمل جراحی اورژانسی
پیرحسین کولیوند، سرپرست سازمان اورژانس کشور، درباره اقدامات سازمان اورژانس در تعطیلات عید، گفت: حضور پزشکان و متخصصان اورژانس در بیمارستان‌ها خیلی خوب بود. در این مدت تمام مراکز درمانی و بیمارستانی کل کشور در حالت آماده‌باش بودند. تعداد عمل‌های جراحی انجام‌شده در این مدت کم‌نظیر است؛ همچنین باید از پزشکانی که از تعطیلات و تفریح خود گذشتند، تشکر ویژه کرد. کولیوند اظهار كرد: در این مدت ٢١ هزار عمل جراحی انجام شد که بسیار کم‌نظیر است. او افزود: ٢١ تا ٢٢ درصد کل مأموریت‌ها ترافیکی بود و به علت تصادف‌های شهری یا جاده‌ای اتفاق افتاد و پس‌از‌آن به ترتیب مشکلات قلبی، تنفسی، گوارشی و مغزی بیشترین آمار را به خود اختصاص دادند. او در پایان گفت:‌ ما باید حتما‌ اورژانس را تقویت و امکانات آن را بیشتر کنیم؛ همچنین باید در اورژانس با توجه به اینکه ٥٠ درصد بیماران خانم هستند، تکنیسین خانم استخدام کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha