اغلب بیماران مبتلا به هپاتیت ناشی از چربی از شرایط خود بی اطلاع هستند زیرا دچار علامتی نبوده و در اغلب موارد افزایش مختصری در آنزیم های كبدی دیده می‏شود كه البته ممكن است در دیگر بیماری های كبدی نیز افزایش صورت گیرد.

سلامت نیوز :اغلب بیماران مبتلا به هپاتیت ناشی از چربی از شرایط خود بی اطلاع هستند زیرا دچار علامتی نبوده و در اغلب موارد افزایش مختصری در آنزیم های كبدی دیده می‏شود كه البته ممكن است در دیگر بیماری های كبدی نیز افزایش صورت گیرد.

هپاتیت ناشی از چربی نوعی التهاب كبد است كه همراه با تجمع چربی در كبد ایجاد می شود و ارتباطی با دیگر علل بیماری های مزمن كبدی از جمله هپاتیت ویروسی B وC، بیماری های خود ایمنی، الكل، مسمومیت دارویی و تجمع مس یا آهن در كبد ندارد.

بر اساس این گزارش این بیماری ممكن است با الكلیسم، دیابت قندی، بالا بودن چربی های خون چون كلسترول و تری‏گلیسیرید، چاقی و سوء تغذیه افراد ارتباط داشته باشد.

مركز تحقیقات گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره علت هپاتیت ناشی از چربی معتقد است  كه هنوز علت مشخصی برای این بیماری پیدا نشده است و هنوز معلوم نیست كه تجمع چربی در كبد علت التهاب است یا علت دیگری برای هپاتیت وجود دارد. محققین معتقدند بخاطر اینكه كبد نمی‏تواند چربی را به فرمی تبدیل كند كه قابل دفع باشد در كبد تجمع می‏یابد.

در گذشته پزشكان معتقد بودند كه این نوع هپاتیت بیماری خوش خیمی است كه پیشرفت نمی‏كند و یا به كندی پیشرفت می‏كند. مطالعات اخیر و تجربیات پزشكان ثابت كرد كه هپاتیت ناشی از چربی می‏تواند حداكثر تا 40 درصد موارد باعث لیفی شدن (تنبلی) كبد شود و یا می‏تواند در 5-10 درصد بیماران به سمت سیروز (تخریب بافت و نارسائی كبد) پیشرفت كنند.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال حاضر درمان مشخصی كه همگان با آن موافق باشند وجود ندارد. اما در افرادی كه چاق، دیابتی و دچار افزایش چربی خون هستند توصیه می‏شود كه وزن خود را كاهش دهند و قند خون و چربی خون خود را كنترل كنند. برای بیماران دیابتی، معمولاً یك رژیم كم چرب با كالری كم همراه با انسولین یا داروهای خوراكی پایین آورنده قند خون توصیه می‏شد. برای بیمارانی كه افزایش وزن و دیابت ندارند نیز اغلب یك رژیم كم چرب توصیه می‏شود.

اجتناب از كارهایی كه كبد را تحت استرس قرار می دهد از جمله نوشیدن الكل، مصرف بی‏رویه داروهای غیرضروری حتی داروهایی كه نیاز به نسخه ندارند مثل استامینوفن و مصرف غذاهایی همچون  سبزیجات، لوبیا، كاهو و میوه‏های تازه. می‏توانند سلامتی شما را در مقابل این بیماری حفظ كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha