امسال نیز ایرانیان، تعطیلات نوروز خود را با كوله‌باری از بی‌فرهنگی به پایان رساندند و طبیعت و محیط‌زیست كشور را كه در این سال‌ها خود حال و روز خوبی ندارد با چالش بزرگ و لاینحلی به نام زباله مواجه كردند.

طبیعت ایران زیر زباله‌های گردشگران

سلامت نیوز: امسال نیز ایرانیان، تعطیلات نوروز خود را با كوله‌باری از بی‌فرهنگی به پایان رساندند و طبیعت و محیط‌زیست كشور را كه در این سال‌ها خود حال و روز خوبی ندارد با چالش بزرگ و لاینحلی به نام زباله مواجه كردند.

به گزارش سلامت نیوز روزنامه قانون نوشت: مناظر طبیعی،جنگل‌های حاشیه رودخانه‌ها و رودها مملو از آشغال‌های خوراكی‌هایی شده كه انسان‌ها آن را مصرف كرده‌اند و طبیعت زیبای كشورمان باید تاوان سنگین بی‌‌انضباطی و بی‌فرهنگی شهروندانش را بپردازد.

هرچند كه این مشكل فقط مربوط به نوروز و تعطیلات عید نبوده و بسیاری افراد هر زمان برای استراحت و تمدد اعصاب به دامان طبیعت پناه می‌برند، كوهی از زباله از خود به جای می‌گذارند و این موضوع به بخشی از فرهنگ ایرانیان تبدیل شده است. به ‌گونه‌ای كه پس از بازگشت افراد به خانه و كاشانه خود هم در طول مسیر و هم در منطقه‌ای كه اتراق كرده‌بودند مملو از پاكت‌های چیپس و پفك، بطری آب معدنی، دستمال كاغذی و... می‌شود و منظره‌ای كریه و زشت به یادگار می‌گذارندكه هر بیننده‌ای را به تفكر وا می‌دارد كه چرا باید با محیط زیست كشورمان كه این سال‌ها با معضلات جدی روبه‌رو است، چنین رفتاری شود.

البته این پایان ماجرا نبوده و در بسیاری مناطق روشن كردن آتش برای پخت غذا تبدیل به بلایی خانمان‌سوز برای طبیعت شده است؛ به ‌گونه‌ای كه در مواردی خاموش نكردن آتش به درستی، باعث آتش سوزی در آن منطقه شده و بخش عظیمی از جنگل و درختان را در كام آتش می‌كشاند. اما آنچه برخی افراد شاید به آن اشراف نداشته باشند، اینكه ساختن هر ذره از خاك به سال‌ها زمان نیاز دارد و نابودی هر متر از آن می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

موضوع انشا، چگونه در تعطیلات نوروز طبیعت را نابود كردیم؟

سال‌ها قبل زمانی كه در مدرسه درس می‌خواندیم پس از پایان تعطیلات در زنگ انشا، معلم از ما می‌خواست تا بنویسیم كه تعطیلات خود را چگونه گذراندیم و ما هم فقط از دید وبازدیدها و مسافرت‌هایی كه رفته بودیم، می‌نوشتیم و می‌گفتیم كه در این سفر از مكان‌های دیدنی و مناظر طبیعی شهرها دیدن كردیم و بسیار نیز لذت بردیم اما شاید آن روزها هرگز از بی‌مهری‌هایی كه به طبیعت روا داشتیم و معضلاتی كه برای محیط زیست با دست خودمان فراهم كردیم، چیزی ننوشتیم. شاید اگر به جای تدریس موضوعات كلیشه‌ای و برخی دروسی كه هرگز در زندگی به كارمان نیامد ، معلم با جان و دل نحوه نگهداری از محیط‌زیست را به تك تك ما می‌آموخت، امروز شاهد این حجم از بی‌مهری ها به محیط زیست نبودیم.بی مهری‌هایی كه در این سال‌ها به قیمت نابودی محیط زیست كشور تمام شده‌است؛ از زمین‌خواری، دریا خواری، ساخت و‌ساز بی‌رویه در حریم كوه‌ها، رودخانه‌ها و... گرفته تا ریختن زباله در طبیعت، همگی از جمله معضلاتی هستند كه محیط‌زیست كشور با آن دست و پنجه نرم می كند.

یكی از مناظر بسیار زیبا و دیدنی در شهر لاهیجان كه افراد بسیاری نیز تمایل داشتند تا از نزدیك این منطقه را ببینند، جنگلی زیبا در ارتفاعات این شهر است كه به آن شیطان كوه گفته می‌شود. جنگلی پر از درختان تنومند كه از پایین این كوه آغاز شده و و تا بالای آن كوه نیز ادامه دارد و مناظر بسیار دیدنی و شگفت آوری را خلق كرده است. اما با نگاهی كوتاه از پایین كوه به جای دیدن مناظر طبیعی بیشتر زباله‌ها و آشغال‌های برجای مانده از مسافران در این مناطق خودنمایی كرده و كام مسافران جدید را تلخ می‌كند. هرچند خود این مسافران نیز با دیدن این تصاویر زشت دوباره زباله‌های مصرفی خود را در این مناطق رها می‌كنند و با این كار خود نه تنها اعمال این افراد را نفی نمی‌كنند بلكه مهر تاییدی بر رفتار زشت آن‌ها می‌زننداما چرا با توجه به اینكه در این سال‌ها مشكلات و مضلات محیط زیست بر همگان و عموم جامعه محرز شده دوباره افراد مبادرت به تباهی آن می‌كنند؟ مگر این محیط زیست را كه پدران و اجداد ما آن را به دست ما سپرده‌اند نباید به فرزندان خود و نسل دیگر واگذار كنیم كه با این سرعت سعی در تخریب آن داریم؟در این زمینه نهادهای مسئول به ویژه سازمان حفاظت از محیط زیست چه اقداماتی برای كاهش چنین رفتارهایی می‌توانند انجام دهند؟ و سوال آخر اینكه در این زمینه نیز باید با استفاده از مجازات بتوان افراد را متوجه رفتارهای خلاف واقع خود كرد؟

تلاش برای کاهش تخلفات زیست محیطی

در این راستا مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضاییه کار‌های انجام شده در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی قوه قضاییه را خوب ارزیابی کرده و گفته است: رویکرد دستگاه قضایی به اقدامات پیشگیرانه متمایل شده است.

سید علی اصغر رفاهی درگفت‌وگو با میزان در رابطه با سامانه سجام گفت: سیستم جامع اطلاعات مردمی (سجام) طراحی شده تا بتوان از ظرفیت‌های مردمی که همان دیده‌بان‌های پیشگیری هستند، استفاده کرد.

وی کار‌های انجام شده در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی قوه قضاییه را خوب ارزیابی کرد اما آن‌ها را ناکافی دانست و گفت: رسیدگی به پرونده‌های قضایی، یک پنجم وظایف ما را شامل می‌شود و چهار وظیفه دیگر در قانون برای قوه قضاییه در نظر گرفته شده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پیشگیری از وقوع جرم است.

این مقام قضایی افزود: رویکرد امروز قوه‌قضاییه به اقدامات پیشگیرانه متمایل شده است.رفاهی وظیفه دیده‌بانان پیشگیری را در قبال جامعه مهم خواند و از آنان خواست تمام تلاش خود را برای جامعه‌ای امن و سالم به‌کار گیرند.وی در ادامه بهره‌مندی از ظرفیت سامانه «سجام» و دیده‌بانان پیشگیری رابرای جلوگیری از وقوع جرایم زیست محیطی و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی مطرح کرد. رفاهی در این رابطه بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که خوشبختانه در سال ۹۶ برای اداره کل پیشگیری‌های مردمی در نظر گرفته شده و اصرار بر اجرای آن وجود دارد، برنامه دیده‌بانان پیشگیری یا همان سامانه سجام (سیستم جامع اطلاعات مردمی) است.

اجرای برنامه‌ای با نام دیده‌بانان پیشگیری

این مقام قضایی ادامه داد: با تشکیل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم نیز این هسته‌ها همچنان به صورت پراکنده فعال بودند اما از حدود دو سال قبل با تاکید مستمر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بر اجرای سریع و دقیق این برنامه با نام دیده‌بانان پیشگیری، فعالیت‌های این هسته‌ها به‌صورت جدی‌تر احیا شد و در حال حاضر مبنای معاونت بر این است كه هم کسانی که درگذشته در این مجموعه فعالیت می‌کردند و هم افرادی که در حاضر قصد همکاری و فعالیت دارند، در این سامانه عضو شوند و مشخصات خود را ثبت کنند تا مشکلات و معضلات مورد نظر را از طریق سامانه به این معاونت ارسال و سپس به سازمان مربوطه ارجاع شود.رفاهی با اشاره به وجود دغدغه‌ها برای کاهش آسیب و جرایم در همه زمینه‌ها از جمله درباره محیط زیست، اظهار کرد: با راه‌اندازی سجام و فعالیت دیده‌بانان پیشگیری، این امکان وجود دارد که اگر عده‌ای در میان گشت‌وگذار و تفریح خود در جنگل‌ها، سواحل یا هر عرصه طبیعی دیگری یک مشکل یا تخلف محیط‌زیستی را مشاهده کردند، گزارش آن را ارسال کنند تا مورد بررسی و حل و فصل قرار گیرد. وی گفت: در استان‌ها تاکنون نزدیك به ۲۵ هزار نفر در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند که قرار است از این ظرفیت‌ها به نحو مناسبی استفاده شود. همچنین قرار است که از افراد با اولویت فعالیت در زمینه پیشگیری از زمین‌خواری، جرایم مرتبط با محیط زیست و ... ثبت‌نام شود تا با گزارش مواردی که نیاز به بررسی و پیشگیری دارد، از ابتدا جلو آسیب و تخلف را بگیریم و اجازه ندهیم که پرونده‌ای در دستگاه قضایی تشکیل شود.رفاهی تصریح کرد: به‌عنوان مثال، اگر یک دیده‌بان پیشگیری مشاهده کرد که فردی در حریم رودخانه شروع به ساخت و ساز کرده است، می‌تواند موضوع را در سامانه گزارش کند تا از همان ابتدا بتوان جلوی تخلف را گرفت و از گسترش ابعاد آن جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه اگر مردم پای کار نیایند و سیاست مشارکتی کامل نشود نمی‌توان کاری از پیش برد، بر لزوم عملیاتی کردن برنامه‌های مرتبط با سامانه سجام تاکید کرد و افزود: یکی از پیشنهادهای من این است که جلسه‌ای با حضور رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برگزار شود که با بحث و تبادل نظر، به پیشگیری از جرایم مرتبط با محیط زیست با استفاده از ظرفیت سجام دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha