سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود خواستار کاهش رشد جمعیت جهان قبل از تبدیل شدن آن به یک بحران شد.

سلامت نیوز :سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود خواستار کاهش رشد جمعیت جهان قبل از تبدیل شدن آن به یک بحران شد.
این سازمان اعلام کرد برای ایجاد ثبات در جمعیت جهان باید نرخ زاد و ولد به پایین‌تر از سطح جایگزینی برسد. سطح جایگزینی میزان زاد و ولد یک جمعیت است که در طی آن یک نسل جایگزین نسل بعدی می‌شود.
جمعیت جهان امسال به 7 میلیارد نفر رسید و بنا بر گزارش سازمان ملل اگر هیچ اقدام موثری برای پیشگیری از رشد روز افزون آن صورت نگیرد تا سال 2100 تعداد مردم جهان دو برابر شده و به بیش از 14 میلیارد نفر خواهد رسید.
در این میان کشورهایی که کم‌ترین میزان توسعه یافتگی را داشتند بیش‌ترین نگرانی را در این میان به خود اختصاص داده‌اند. رشد جمعیت در این کشورها سریع‌ترین میزان را در سراسر جهان دارند و به همین دلیل آن‌ها با احتمال بسیار بالایی در طی سال‌های آینده با خطر قحطی روبه رو خواهند شد.
بخش جمعیت سازمان ملل متحد تا کنون 6 پروژه مختلف برای بررسی آینده جمعیت جهان و عوامل موثر در آن انجام داده است.
در بخش مهمی از تاریخ بشر رشد جمعیت بسیار کند بود، اما ناگهان در طول 50 سال گذشته جمعیت دو برابر شد و در اواخر سال 1999 به 6 میلیارد و در سال 2006 به 6.7 میلیارد نفر رسید. کاهش مرگ و میر، افزایش امید به زندگی، جوان شدن جمعیت در بسیاری از کشورهای جهان از مهم‌ترین عوامل رشد شگفت‌انگیز جمعیت در طول این مدت بوده است.
در یکی از تحقیقات انجام شده در این سازمان پیش‌بینی شده در صورتی که اقدامات موثری برای کنترل جمعیت صورت گیرد، جمعیت جهان در سال 2070 به بالاترین حد خود رسیده و تعداد مردم جهان به 9.4 میلیارد نفر خواهد رسید. بعد از این زمان به آرامی جمعیت جهان رو به کاهش می‌گذارد. اگرچه برای این که این موضوع محقق شد باید نرخ زاد و ولد در بسیاری از کشورهای در حال توسعه جهان به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.
اگرچه هانیا زلاتنیک مدیر بخش جمیت سازمان ملل متحد در این باره می‌گوید: هیچ تضمینی نیست که این سناریو محقق شود. دلیل اصلی این موضوع این است که نرخ زاد و ولد در برخی از کشورهای جهان بسیار بالاست و متاسفانه مسوولان آن‌ها نیز تلاش زیادی برای ایجاد تغییر در این روند انجام نمی‌دهند.
این در حالی است که حتی کشورهایی که دارای نرخ مرگ و میر متوسط هستند نیز باید برای کاهش رشد جمعیت خود تلاش کنند، چرا که کنترل جمعیت یک وظیفه جهانی است.
مطالعات بیش‌تر نشان داده است حتی تغییرات کوچک نرخ زاد و ولد می‌تواند اثرات بسیاری روی اندازه جمعیت جهان داشته باشد.
در بهترین حالت اگر هر زن به طور متوسط بین 2.2 تا 2.3 فرزند داشته باشد، آن‌گاه جمعیت جهان در سال 2300 نزدیک به 30 میلیارد نفر خواهد رسید.
در این گزارش آمده است حتی اگر نرخ زاد و ولد جهان به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند باز هم جمعیت قاره آفریقا تا سال 2100 نزدیک به 150 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و جمعیت بسیاری از کشورهای جهان نیز 4 برابر خواهد شد.
جمعیت بالای 60 سال به سرعت در حال افزایش است
در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان رشد جمعیت بالای 60 سال سریع‌ترین میزان را به خود اختصاص داده و این روند هر سال 1.9 درصد افزایش پیدا می‌کند. پیش‌بینی می‌شود تا 4 دهه آینده این روند نزدیک به 50 درصد رشد داشته باشد و از 264 میلیون در سال 2009 به 416 میلیون در سال 2050 برسد.
جمعیت بالای 60 سال در کشورهای جهان سوم نیز با رشد 3 درصدی در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود از 475 میلیون نفر در سال 2009 به 1.6 میلیارد نفر در سال 2050 برسد.
منبع : خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha