سلامت نیوز :آرتروز زانو یكی از شایعترین بیماری‌های مفاصل است كه موجب تخریب مفصل و در نتیجه ایجاد درد در افراد مبتلا می‌گردد.

آرتروز یک بیماری تخریبی در مفصل است که از آن به بیماری مفصلی پیشرونده یاد می‌شود. با توجه به اینکه بیماری با افزایش سن پیشرفت می‌کند از آن با عنوان آرتریت پیری نیز یاد می‌کنند.

به گزارش ایسنا، دكتر یوسف سروری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزایش سن، ‌ضربه‌های ناگهانی، ‌بیماری‌های متابولیك از جمله دبابت، نقرص، روماتیسم، ‌بیماری‌های ناشناخته، ‌پارگی مینیسك، ‌افزایش وزن و نوع نشستن را از جمله عوامل زمینه‌ساز ابتلای به این بیماری برشمرد و افزود: به علت فعالیت و فشار بیشتر، بارداری و ‌فعالیت در محیط كار و منزل میزان ابتلا به این بیماری در خانم‌ها بیشتر از آقایان است.

وی با بیان اینکه از بین رفتن تدریجی غضروف زانو موجب بروز بیماری آرتروز می‌شود، افزود: ایجاد درد در ناحیه زانو، تغییر وضعیت عناصر مفصلی همچون التهاب و درگیرشدن استخوان‌های زیر غضروف، خشکی مفصلی، ‌کاهش دامنه حرکتی، ضعف عضلات اطراف مفصل،گاهی تجمع مایع در مفصل را می‌توان از نشانه‌های این بیماری ذکر کرد.

وی ادامه داد: هر نوع ایجاد درد در ناحیه زانو می‌تواند یك علامت هشدار به شمار آید و افراد به جای استفاده از مسكن برای رفع درد باید به پزشك متخصص مراجعه كنند.

دکتر سروری با اشاره به اینكه از بین رفتن تدریجی غضروف زانو موجب بروز بیماری آرتروز می‌شود، افزود: بسیاری از افراد و بر اساس آمار 85 درصد بانوان در مراحل نهایی بیماری به پزشك مراجعه می‌كنند.

این متخصص ارتوپدی و فوق متخصص جراحی زانو گفت:‌ ناحیه داخلی زانو به علت تحمل فشار وزن بدن بیشتر در معرض تخریب و آسیب دیدگی قرار دارد و بیماری آرتروز در بسیاری از افراد از این قسمت آغاز می‌شود.

وی افزود: پس از تخریب غضروف داخلی زانو با پیشرفت بیماری ناحیه خارجی مفصل نیز درگیر این بیماری می‌شود كه در این مراحل با انجام عمل‌های ارتروسكوپی و غیر تهاجمی و همچنین پیوند غضروف می‌توان از پیشرفت بیماری در افراد جلوگیری كرد.

دكتر سروری با بیان اینكه با پیشرفت بیماری و از بین رفتن كامل غضروف زانو، مفصل‌های مصنوعی جایگزین مفصل زانو می‌شود، گفت: ‌تمامی عمل‌هایی كه در حال حاضر در كشورهای پیشرفته جهان انجام می‌شود با توانمندی متخصصان مشهدی در مراكز درمانی زیر پوشش دانشگاه نیز قابل انجام است.

وی ورزش‌های مناسب، شنا، رعایت نوع نشستن، ‌دو زانو و چهار زانو ننشستن و استفاده از توالت‌های فرنگی را از جمله موارد پیشگیری از این بیماری عنوان كرد و افزود: ‌بهترین ورزش برای افراد مبتلا به بیماری آرتروز زانو شنا و یا راه رفتن در آب است كه بهتر است پس از تشخیص بیماری و مشورت پزشك انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha