رییس انجمن تحقیقات راینولوژی گفت: داروها و كرم‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند جایگزین روش‌های جراحی و غیرجراحی برای جوان سازی پوست شوند، بنابراین اگر در تبلیغات نتیجه استفاده از كرم‌ها معادل به كار گیری این دو روش عنوان شود باید به صحت اثرگذاری كالای تبلیغ شده شك كرد.

سلامت نیوز:رییس انجمن تحقیقات راینولوژی گفت: داروها و كرم‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند جایگزین روش‌های جراحی و غیرجراحی برای جوان سازی پوست شوند، بنابراین اگر در تبلیغات نتیجه استفاده از كرم‌ها معادل به كار گیری این دو روش عنوان شود باید به صحت اثرگذاری كالای تبلیغ شده شك كرد.

دكتر محسن نراقی، در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا،  افزود: اثر كرم‌ها بسیار محدود، تدریجی و بیشتر پیشگیرانه است تا درمانی. این محصولات باعث حفظ رطوبت و طراوت پوست می‌شوند البته كرم‌های مختلفی تبلیغ می‌شود اما ممكن است هیچ كدام از آنها به اندازه یك كرم ضد آفتاب و مرطوب كننده معمولی اثر نداشته باشد.

وی توصیه كرد:  افراد كرم ضدآفتاب را باید نیم ساعت پس از بیداری استفاده و در طول روز چند بار تكرار كنند. كرم‌های مرطوب كننده را نیز باید شب‌ها پیش از خواب به پوست بمالند، البته اگر فردی قصد داشته باشد اقدام بیشتری برای جوان سازی پوست خود انجام دهد باید به متخصص پوست یا فوق تخصص پلاستیك صورت مراجعه كند.

 یك روش جوان سازی پوست را برای همه افراد نمی‌توان تجویز كرد

نراقی تاكید كرد: یك روش جوان سازی پوست را برای همه افراد نمی‌توان تجویز كرد چراكه برای صورت هر فرد، یك روش مناسب است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینكه بیشتر تبلیغات مربوط به روش‌های جوان سازی و زیبا كردن پوست، قابل باور نیست، گفت: تولید كنندگان این محصولات با سوء استفاده از خلاء نظارتی موجود و  با اهداف سودجویان، كالاهای خود را تبلیغ می‌كنند،  این در حالیست كه بیشتر این كالاها فاقد مجوز وزارت بهداشت هستند.

این عضو آکادمی جراحان پلاستیک و ترمیمی صورت آمریکا تاكید كرد: مجوز نداشتن یك محصول به معنای ورود آن از طریق كانال‌های غیرمجاز و فرعی به ایران و همانند انسانی بدون شناسنامه است. در این شرایط نمی‌توان به ادعاهای مطرح شده در تبلیغات چنین محصولاتی اطمینان كرد و اصلی یا تقلبی بودن آنها را تشخیص داد.


از نظر علم پزشكی هیچ محصولی یك شبه روی پوست معجزه نمی‌كند

نراقی افزود: تولیدكنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی سعی می‌كنند كالای خود را معجزه گر معرفی كنند كه در مدت كوتاهی پوست مردم را جوان می‌كند، این درحالیست كه از نظر علم پزشكی هیچ محصولی یك شبه روی پوست معجزه نمی‌كند و ایجاد تغییرات بافتی و بازسازی پوست نیازمند گذشت زمان است بنابراین باید به ادعاهای تاثیرسریع محصولات تبلیغ شده بر پوست شك كرد.

نراقی در پاسخ به این پرسش ایسنا كه آیا می‌توان چین و چروك پوست را با استفاده از كرم از بین برد، گفت: یكی از آرزوهای افراد، جوانتر به نظر رسیدن است و علم جوان سازی یكی از مباحث مهم كتاب‌های جراحی پلاستیك است چراكه بیشترین آثار افزایش سن در صورت نمودار می‌شود بنابراین با استفاده از روش‌های جراحی و غیر جراحی، تلاش می‌شود تا پوست جوانتر به نظر برسد.

رییس انجمن تحقیقات راینولوژی افزود: روشهای جراحی ، روش‌های موثری هستند اما به علت بیهوش شدن بیمار و هزینه‌های زیاد آن، استفاده از این روش برای برخی از بیماران مشكل است. روش‌های غیر جراحی نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند.

نراقی درباره روش‌های غیرجراحی گفت: در برخی روش‌ها برای بیمار، دارو تجویز می‌شود اما در بعضی دیگر دارو تجویز نمی‌شود و پزشك فراورده‌هایی را در صورت بیمار به كار می‌برد كه تزریق بوتاكس یا مواد پركننده (فیلر) برای كاهش خطوط پایین صورت، چینهای دور لب از جمله این موارد است. علاوه بر آن با روش‌های لیزری و غیر لیزری می‌توان لایه‌های سطحی پوست را برداشت تا لایه‌های زیرین، پوست تازه تری را بسازند. البته روش‌های غیرجراحی را برخلاف روش‌های جراحی می‌توان هر سال تكرار كرد.


 اجتناب از آفتاب مستقیم و استعمال سیگار باعث پیشگیری از پیری پوست می‌شود


این عضو آکادمی جراحان پلاستیک و ترمیمی صورت آمریکا درباره راه‌های پیشگیری از پیری پوست صورت اظهار كرد: دو عامل به شدت باعث پیری پوست می‌شوند؛ یكی از این عوامل، اشعه ماورای بنفش خورشید است، البته خانواده‌های آفتاب هم در این گروه قرار می‌گیرند. به عنوان نمونه تمایل به برنزه كردن پوست، عادت غلطی است كه تا حدودی در ایران شایع شده است چراكه اشعه دستگاه‌های برنزه كردن باعث پیر شدن پوست می‌شوند چون به الیاف بافت همبند پوست صدمه می‌رسانند و آن‌ها را مستعد چروك خوردن می‌كنند.

وی سیگار كشیدن را عامل موثر دیگری در پیری پوست برشمرد و گفت: پوست سیگاری‌ها همیشه چند سال پیرتر از افراد دیگر است، بنابراین اجتناب از استعمال سیگار و حتی در معرض دود آن قرار گرفتن برای حفظ جوانی پوست لازم است.

رییس انجمن تحقیقات راینولوژی درباره راه‌های دیگر پیشگیری از پیری پوست اظهار كرد: دوری از استرس و فشارهای روحی و روانی ، نوشیدن مایعات كافی و خوردن میوه‌ها و سبزی‌های تازه و انجام حركات ورزشی در حفظ جوانی پوست موثر است.

نراقی در پایان با بیان اینكه استفاده از كرم‌های ضد آفتاب در پیشگیری از پیری پوست نقش دارند،گفت: افراد دارای پوست خشك از كر‌م‌های مرطوب كننده به ویژه در فصول سرد استفاده كنند و اگر احساس می‌كنند كه چین‌های پوست آن‌ها در حال افزایش است، به متخصصان پوست یا فوق تخصص‌های پلاستیك صورت مراجعه كنند. علاوه بر آن این افراد اگر عضلات صورت خود را بیش از حد منقبض می‌كنند می‌توانند با استفاده از بوتاكس از افزایش چین‌های ناشی از انقباض زیاد عضلات صورت خود پیشگیری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha