شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 24115
سلامت نیوز : این متخصصان تاكید دارند: نیترات‌ها كه در سبزیجات دارای برگ‌های پهن و سبزرنگ یافت می‌شوند، قادر هستند كارخانه‌های سلولی تولید نیرو در داخل بدن موسوم به میتوكندری‌ها را تقویت كرده و در نتیجه برای بدن انرژی تهیه كنند.

به گزارش ایسنا، میتوكندری‌ها اجزا بسیار كوچك لوبیایی شكل در داخل تك تك سلول‌های بدن هستند كه انرژی لازم برای فعالیت و رشد سلولی را تامین می‌كند و طبق مطالعات گسترده، سبزی اسفناج به تنهایی برای افزایش توان و عملكرد میتوكندری‌ها كافی است.

روزنامه دیلی میل در این باره گزارش كرد: تا این اواخر متخصصان تصور می‌كردند كه ماده شیمیایی نیترات عاری از ارزش غذایی است اما مطالعات اخیر خلاف این باور را ثابت كرده است.

كارشناسان تغذیه در سوئد نشان دادند كه پس از مصرف دوز اندكی از نیترات غیرارگانیك به مدت سه روز، افراد سالم در حین دویدن و دوچرخه‌سواری كمتر به اكسیژن نیاز پیدا كردند.

نیترات موجود در رژیم غذایی سطح اكسید نیترات را در بدن افزایش می‌دهد. اكسید نیترات مولكولی است كه عروق خونی را باز می‌كند و در نتیجه فشار خون را كاهش داده و گردش خون را بهبود می‌بخشد.

بنا براین گزارش، اسفناج از نظر داشتن ویتامین ب 3 بسیار غنی است و بنابراین داروی مهمی برای برطرف كردن بیماری پلاگر است. پلاگر یک نوع بیماری است که بر اثر کمبود ویتامین ب 3 در بدن تولید می‌شود و نشانه‌های آن ضعف بدن، تشنج، اختلال در دستگاه هاضمه و بوجود آمدن لکه‌های قرمز روی بدن است.

همچنین در اسفناج مقادیر زیادی آهن، ید، لسیتین، کلروفیل، کاروتن، اسید اگزالیک و اسید ارسنیک وجود دارد كه تمام آنها املاح معدنی مفید برای بدن محسوب می‌شوند. برگ اسفناج منبع غنی از ویتامین‌های ث، ب 3 ، آ، آهن و پتاسیم است.

اسفناج با داشتن خاصیت قلیایی حالت اسیدی در بدن را كاهش می‌دهد. خنك كننده بوده و برای پائین آوردن تب مفید است. بعلاوه این سبزی ورم روده كوچك را رفع می‌كند.


اسفناج درعین حال ملین است و یبوست را برطرف می‌كند. برای لاغر شدن و كاهش وزن نیز سودمند است.

اسفناج همچنین به دلیل داشتن ماده‌ای موسوم به «اسپیناسین» هضم غذا را تسریع می‌كند. این ماده باعث تحریك معده و ازدیاد ترشحات آن می‌شود. خوردن اسفناج در رفع تشنگی نیز موثر بوده و برای از بین بردن ورم و درد گلو مفید است.

مطالعات اخیر نیز نشان داده است كه اسفناج موجب رشد کودکان و افزایش شیر مادران شیرده می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد كه اسفناج سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی گوناگون مثل کلسیم، فسفر، پروتئین، چربی، قند و ید است که موجب رشد دندانها، ترمیم استخوان‌ها و جوش خوردگی شکستگی‌ها می‌شود.

اسفناج، تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد و بنابراین بهترین دارو برای افراد مبتلا به كم خونی است.

این مطالعات در مجله متابولیسم سلولی به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha