موضوع علت مسمومیت تعدادی از اهالی شهرستان سپیدان در استان فارس، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

ابهام در علت مسمومیت اهالی سپیدان/عامل ویروسی یا نشت فاضلاب!

سلامت نیوز:موضوع علت مسمومیت تعدادی از اهالی شهرستان سپیدان در استان فارس، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در حالی که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، علت مسمومیت تعدادی از اهالی شهرستان سپیدان را نشت فاضلاب عنوان کرده است، اما یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از احتمال وجود عامل ویروسی به عنوان علت مسمومیت این افراد خبر می دهد.

علاء الدین خادم نماینده مردم سپیدان در مجلس، در مورد آمار دقیق افرادی که در سپیدان به علل نامعلومی مسموم شده‌اند، گفته است که تعداد ۴۸۹ نفر که توسط معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام شده مورد تایید است.

وی با بیان این مطلب که تعدادی از ساکنان این منطقه با علائم مسمومیت مشابه اعم از تهوع، اسهال و استفراغ به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و تمام آنها نیز به صورت سرپایی درمان شده و مرخص شده‌اند، در خصوص علت این اتفاق، عنوان داشته که جلسه ای با حضور مسئولان امور آب استان و معاون سیاسی استاندار به منظور  بررسی علل وقوع این اتفاق برگزار شد تا ضمن دستیابی به دلایل ایجاد این آسیب برای رفع آن نیز چاره‌اندیشی شود.

خادم در عین حال به این موضوع اشاره کرده که تاکنون آزمایشات مختلفی بر روی آب این منطقه صورت گرفته، اما هنوز دلیلی که مرتبط با این مشکل باشد، مشاهده نشده است.

در همین حال، عبدالرسول همتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، می گوید: از ۱۶ فروردین مطلع شدیم تعدادی از ساکنان سپیدان با علائم واحد به بیمارستان و مراکز درمانی  مراجعه کرده‌اند که خوشبختانه مراجعه کنندگان بستری نشده و به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که توصیه‌های بهداشتی را به شهروندان و ساکنان سپیدان اعلام کردیم و از شهروندان خواستیم به بهداشت فردی و خود مراقبتی توجه ویِژه نشان داده و نکات آموزش داده شده را رعایت کنند، از تشکیل جلسه فوق العاده برای رسیدگی این موضوع در شهرستان خبر داده و می افزاید: جلسه فوق العاده شورای سلامت و امنیت غذایی استان با حضور معاون سیاسی امنیتی استان فارس، ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان و سایر نهادهای مرتبط در محل فرمانداری سپیدان برگزار شد و در پایان جلسه سه تصمیم برای برطرف کردن موضوع به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای بهبود آب شرب سپیدان گرفته شد.

همتی درباره علت شیوع این بیماری، می گوید: در چند روز گذشته نمونه گیری‌ از بیماران و آب شرب منطقه انجام شد و در نتیجه‌ این آزمایشات آلوده بودن آب شرب علت شناخته شد، اما هنوز به صورت قطعی نمی‌توان اظهار نظر کرد، ولی به احتمال قوی علت شیوع بیماری آلوده شدن آب شرب سپیدان است. زیرا، بخشی از آب شرب سپیدان از چشمه تامین می‌شود که در مجاورت آن اقامتگاه تفریحی ساخته و احتمالا آلوده شدن آب از آن ناحیه صورت گرفته است. می‌توان گفت که آلودگی انسانی و نشت فاضلاب به آب شهر علت بیماری باشد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که احمد همتی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس، در مورد علل مسمومیت اهالی سپیدان، می گوید: این اتفاق می‌تواند در پی یک عامل ویروسی ایجاد شده باشد، چرا که علائمی که گزارش شده گویای این مطلب است.

وی در مورد اظهارنظر برخی مبنی بر اینکه احتمال دارد ویروس از راه هوا منتقل شده و این علائم را ایجاد کرده باشد، می افزاید: بیماری ویروسی می‌تواند از طریق هوا نیز قابل انتقال باشد، چرا که عموما این نوع بیماری‌ها از راه تنفس یا دست‌های آلوده می‌تواند منتقل شود و علائم آن نیز بستگی به نوع ویروس متفاوت است. هم‌اکنون ممکن است این بیماری نوعی علائم تنفسی، گوارشی یا ترکیبی از هر دو را ایجاد کند یا گاهی روی سیستم ایمنی بدن یا حتی بر روی مفاصل اثر بگذارد و یا اینکه به صورت کوفتگی عضلات ظاهر شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، به این نکته اشاره می کند که اگر عدم ارائه توضیحات لازم برای علت این نوع مسمومیت در این منطقه تداوم پیدا کند، قطعا کمیسیون بهداشت مجلس از مسئولان مربوطه در منطقه می‌خواهد تا در این رابطه گزارشی به مجلس ارائه دهند، به خصوص اینکه در سال گذشته نیز این مشکل وجود داشته و امسال نیز بار دیگر تکرار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha