پیش از این دکتر محمَـد حسن عامری، متخصص گوش حلق و بینی و جراحی سرو گردن و عضو آکادمی جراحی پلاستیک صورت اروپا و جامعه جراحان ایران یادداشتی به تأثیر وضعیت قسمت های مختلف صورت بر یکدیگر و تأثیر قابل توجه و موقعیت چانه بر روی ظاهر بینی و همچنین روشهای مختلف جلو آوردن چانه پرداخته بود.

همه چیز در رابطه با پروتز چانه

سلامت نیوز: پیش از این دکتر محمَـد حسن عامری، متخصص گوش حلق و بینی و جراحی سرو گردن و عضو آکادمی جراحی پلاستیک صورت اروپا و جامعه جراحان ایران یادداشتی به تأثیر وضعیت قسمت های مختلف صورت بر یکدیگر و  تأثیر قابل توجه و موقعیت چانه بر روی ظاهر بینی و همچنین روشهای مختلف جلو آوردن چانه پرداخته بود.

این جراحی پلاستیک بینی و زیبایی صورت در یادداشتی تازه که در اختیار سلامت نیوز قرار گرفته به راه‌های جلوآوردن چانه با استفاده از پروتز پرداخته ، دکتر عامری نوشته است: استفاده از پروتز برای تقویت چانه و جلو آوردن آن روش مناسبی است. جنس پروتزها و شکل و اندازه و ابعاد آنها متفاوت است و این امر دست جراح را در انتخاب شکل و نوع مناسب برای هر فرد متقاضی جلو آوردن چانه باز نگاه می دارد.

به طور کلی پروتزها از ماده مخصوصی که شبیه پلاستیک فشرده است ساخته شده اند. جنس آنها به گونه ای است که برای بدن ضرری نداشته باشند. این پروتز ها دائمی هستند، جذب نمی شوند و با ضربه نمی شکنند. شکل بعضی از آنها به نحوی است که فقط چانه را جلو می آورد. بعضی دیگر آنوتومیکال هستند یعنی از آناتومی طبیعی چانه پیروی می کنند و نه تنها چانه را جلو می آورند که انحنای طبیعی چانه را نیز پوشش می دهند.

برای گذاشتن پروتز از دو روش می توان استفاده کرد:

الف) از داخل دهان            ب) از بیرون     

مزیت برش داخل دهانی این است که برش مربوطه روی پوست نخواهد بود و در نتیجه جای اسکار و برشی نخواهیم داشت و عیب آن این است که احتمال عفونت بیشتر از حالتی است که پروتز از طریق زیر چانه کار گذاشته شود.        

در روش داخل دهانی، حدفاصل لب و فک تحتانی را برش می دهیم. نسج نرم را از روی استخوان بلند می کنیم. پروتز را در محل خود قرار داده و آن را با نخ بخیه فیکس می کنیم. سپس محل برش داخل دهان با نخ بخیه قابل جذب دوخته می شود.

برای گذاشتن پروتز از بیرون، محل برش بر روی چین  طبیعی پوست در زیر چانه خواهد بود. نسج نرم را از روی استخوان بلند کرده پروتز را در محل خود گذاشته و سپس فیکس می کنیم و در نهایت پوست را می دوزیم. خوشبختانه جای این برش بر روی پوست در چین طبیعی گم می شود و معمولاً بعد از التیام زخم، جای این برش قابل رویت نیست.
عمل جراحی برای گذاشتن پروتز با دو روش نیمه بیهوشی و بیهوشی عمومی قابل انجام است. در نیمه بیهوشی علاوه بر اینکه جراح مادۀ بی حس کننده را در اطراف چانه تزریق می کند متخصص بیهوشی نیز از طریق رگ داروهای ضد درد و ضد التهاب را به بیمار تزریق می کند. این داروها بیمار را به خواب عمیق و خوشایندی می برند و امکان جراحی را فراهم می کنند.

نتیجۀ عمل جراحی بلافاصله بعد از عمل قابل مشاهده است. این نتیجه دائمی می باشد. ممکن است چند روز اول بعد از عمل چانه بزرگ به نظر برسد ولی باید در نظر داشت که تورم اضافی در عرض یکی دو هفته برطرف خواهد شد. این عمل کبودی به دنبال ندارد.

بدانید:

1- اگر نحوۀ قرارگیری فک ها روی یکدیگر مناسب نباشد، جلو آوردن چانه چاره ساز نیست بلکه ممکن است لازم باشد عمل جراحی فک انجام دهید در این صورت لازم است با جراح فک و صورت مشورت کنید.

2-متقاضی این عمل بهتر است که در عرض شش ماه گذشته از آکوتان (Accutane) استفاده نکرده باشد. آکوتان احتمال پیدایش کلوئید (گوشت اضافی) در محل برش را افزایش می دهد.

3-از دو هفته قبل از عمل مصرف مسکن هایی مثل بروفن، ایندومتاسین، مفنامیک اسید و ... را قطع کنید. این داروها زمان انعقاد خون را طولانی می کنند.

4- عمل جلو آوردن چانه عملی زیبایی است و بیمه ها هزینه های آن را پوشش نمی دهند.

5- از فعالیت های فیزیکی سنگین تا سه هفته بعد از عمل اجتناب نمائید.

همه چیز در رابطه با پروتز چانه1

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha