سلامت نیوز:عضو هیئت‌رئیسه انجمن كار ایران گفت: استفاده كارفرمایان از وسایل كم‌ایمن در محیط‌های كاری به دلیل ارزانی‌ آنها از علل مهم مرگ و میر ناشی از كار است.

هوشنگ جباری در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینكه هر سال تعداد زیادی از كارگران به علت سقوط از بلندی یا عدم استفاده از وسایل ایمنی دچار مرگ و میر می‌شوند اظهار داشت: این موضوع علت‌هایی دارد كه یكی از آنها عدم استفاده آنها از وسایل ایمنی و سهل‌انگاری در استفاده از آنهاست.

وی افزود: عدم استفاده از كلاه، دستكش، كمربند، عینك، ماسك و داربست‌های مطمئن مهمترین علت این مرگ و میرها محسوب می‌شود.

جباری تصریح كرد: موضوع دیگر تهیه ناقص وسایل ایمنی است كه از نظر ساخت مطمئن نیستند لذا كارفرما به خاطر ارزانی آنها به دنبال این وسایل نامطمئن می‌شود چرا كه به سود كارفرما نیست كه به دنبال تهیه وسایل ایمنی مطمئن باشد.

رئیس انجمن ایمنی كار ایران خاطرنشان كرد: بی‌توجهی به آموزش‌های فنی و ایمنی محیط كار نیز از دیگر علل مرگ و میرهای بالا درحین كار است. در محیط‌های كارگری این آموزش‌ها یا ارائه نمی‌شود یا مداوم نیست یا ناقص است.

وی با بیان اینكه متاسفانه تا حادثه‌ای پیش نیاید اقدامات ایمنی جدی گرفته نمی‌شود گفت: به عنوان مثال در ساختمانی كه در حال ساخت است كسی به سراغ كارگران نمی‌رود تا وضعیت ایمنی آنها را پیگیری و بررسی كند.

جباری یادآور شد: حتی ممكن است افرادی هم برای بررسی ایمنی آنها سركشی كنند اما به جهاتی از آن صرفنظر كنند.

به گزارش فارس،‌ عبدالرزاق برزگر، معاون پزشكی و آزمایشگاهی سازمان پزشكی قانونی چندی پیش در اطلاعیه‌ای سقوط از بلندی را بیشترین دلیل مرگ ناشی از حوادث كار اعلام كرد و افزود: سقوط از بلندی 36.3 درصد از حوادث ناشی از كار در سال گذشته را در برمی‌گیرد و این عامل بیش از سایر موارد موجب مرگ افراد در حین كار شده است.

وی تصریح كرد: سال گذشته یك هزار و 224 نفر بر اثر حوادث ناشی از كار جان خود را از دست دادند كه از این تعداد 444 نفر بر اثر سقوط از بلندی، 332 نفر (27.1 درصد) بر اثر برخورد جسم سخت و 143 نفر (11.7درصد) بر اثر برق‌گرفتگی فوت كردند.

برزگر افزود: همچنین از كل فوت شدگان ناشی از حوادث كار در سال گذشته، 4.6 درصد بر اثر سوختگی و 20.3 درصد نیز به دلیل سایر علل جان خود را از دست دادند.

معاون پزشكی و آزمایشگاهی سازمان پزشكی قانونی كشور با اشاره به سیر صعودی مرگ و میر حوادث ناشی از كار در سال‌های 1381 تا 1387 خاطر نشان كرد: در طول این مدت، هر سال مرگ و میر حوادث ناشی از كار در مقایسه با سال قبل از آن با افزایش قابل توجهی مواجه بود به نحوی كه مرگ ناشی از حوادث كار در سال 87 در مقایسه با سال قبل از آن 64.4 درصد افزایش یافت.

برزگر یادآور شد: بر خلاف سال‌های 81 تا 87 خوشبختانه مرگ و میر حوادث ناشی از كار در سال 88 نسبت به سال قبل از آن 17.4 درصد كاهش یافت و از عدد هزار و 481 نفر به هزار و 224 نفر رسید.

وی با اشاره به آمار مرگ حوادث ناشی از كار در سال جاری نیز گفت: در نه ماهه امسال 993 نفر بر اثر حوادث ناشی از كار جان خود را از دست دادند كه در زمان مشابه سال گذشته 951 نفر در این حوادث كشته شده اند و امیدواریم در پایان سال با كاهش آمار نسبت به سال قبل مواجه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha