دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 241228

اقامت گردشگران نوروزی گیلان از 26 اسفندماه گذشته تا 13فروردین ماه، نسبت به دوره مشابه قبل، نزدیک به 26 درصد رشد داشته است.

گیلان امسال در جذب گردشگران نوروزی رکورد زد

سلامت نیوز: اقامت گردشگران نوروزی گیلان از 26 اسفندماه گذشته تا 13فروردین ماه، نسبت به دوره مشابه قبل، نزدیک به 26 درصد رشد داشته است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: اقامت گردشگران نوروزی گیلان از 26 اسفندماه گذشته تا 13فروردین ماه، نسبت به دوره مشابه قبل، نزدیک به 26 درصد رشد داشته است. براساس آمار اعلام شده از سوی مسئولان این استان ظرفیت اسکان مسافران نوروزی استان ‌8.5 درصد افزایش یافته و شهر رشت بین 16 شهرستان گیلان در میزان اقامت و ماندگاری گردشگران نوروزی رتبه اول را به خود اختصاص داده است. شهر فومن هم در ایام تعطیلات نوروز سال 97 از لحاظ بازدید مسافران از جاذبه‌های گردشگری بین شهرستان‌های گیلان رتبه نخست را از آن خود کرد. به طور حتم رشد آمار بازدیدها و اقامت مسافران در استان طی نوروز97 گردش مالی خوبی را در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی گیلان به‌دنبال داشته که بزودی بررسی می شود.

رشد اقامت مسافران نوروزی
«حمیدرضا آذرپور»، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد: سال گذشته از 26 اسفندماه 95 تا 13 فروردین 96، 7 میلیون و 97 هزار و 243 نفر اقامت‌کننده نوروزی در استان داشتیم که این آمار در نوروز امسال به 8 میلیون و 931 هزار و 318 نفر افزایش یافت، به عبارتی با رشد 25.84 درصدی اقامت مسافران نوروزی نسبت به سال گذشته مواجه بودیم.

استقبال گردشگران نوروزی 15 کشور
وی با اشاره به اقامت مسافران خارجی در این ایام در گیلان، گفت: در نوروز امسال 992 نفر اقامت‌کننده خارجی از ملیت‌هایی مانند جمهوری آذربایجان، عراق، ایتالیا، اسپانیا، ژاپن، هلند، آلمان، انگلیس، هند، دانمارک، فرانسه، بلژیک، استرالیا، افغانستان و ترکیه داشتیم که این آمار سال گذشته 624 نفر بود، یعنی این آمار رشد 58.97 درصدی را در نوروز 97 نشان می‌دهد که آمار خوبی است و برای رشد آن باید تلاش و برنامه‌ریزی بیشتری کنیم.

بیشترین بازدید‌کننده در ماسوله
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه ماسوله نوروز امسال بیشترین بازدید‌کننده را داشت، افزود: این شهرک تاریخی و دیدنی نوروز سال گذشته 132 هزار و 317 نفر بازدیدکننده داشت، درحالی که این آمار در نوروز امسال به 138 هزار و 645 نفر افزایش یافت و 4.78 درصد نسبت به نوروزسال قبل رشد داشته است. لاهیجان به‌دلیل تله کابین و بندرانزلی هم به لحاظ بازدید از تالاب از دیگر نقاطی بودند که مورد استقبال قرار گرفتند.

رشد آمارهای نوروزی گیلان
آذرپور علت افزایش و رشد این آمارها را برگزاری نمایشگاه بین‌المللی و جهانگردی تهران در بهمن ماه سال گذشته عنوان کرد و یادآور شد: این نمایشگاه فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی ایران از جمله گیلان بود. برنامه‌ریزی‌های داخلی استان به ریاست «مصطفی سالاری»، استاندار گیلان و برگزاری جلسات ستاد اجرایی خدمات سفر استان با حضور اعضای ستاد و همچنین شرایط مناسب آب و هوایی از دیگر دلایل افزایش حضور مسافران و گردشگران خارجی و داخلی در ایام نوروز در گیلان بوده است.

اجرای برنامه‌های نوروزی
وی اجرای برنامه‌های نوروزی قبل از شروع سال جدید در استان را  دلیل دیگر افزایش ماندگاری و حضور مسافران نوروزی در گیلان دانست و افزود: برپایی جشنواره‌های بومی - محلی در قالب 137 برنامه نوروزگاهی در 20 نقطه استان با محوریت معرفی آداب و رسوم ومناسبت‌های خاص ایام نوروز، برگزاری جشنواره‌های روستایی در راستای معرفی محصولات کشاورزی و تورهای گردشگری روستایی و راه‌اندازی 70 کارناوال شادی، موسیقی سنتی و نوروزی خوانی در خیابان‌ها و روستاهای استان از جمله برنامه‌های ستاد نوروزی قبل از شروع سال جدید بوده است.

برگزاری جشن ازدواج سنتی واقعی در رضوانشهر
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان برگزاری جشن ازدواج سنتی واقعی در رضوانشهر به مناسبت ولادت حضرت علی(ع) را از دیگر برنامه‌های نوروزی عنوان کرد که با استقبال گسترده مسافران هم مواجه شد. وی در راستای ادامه برنامه‌های این ستاد برای ماندگاری بیشتر گردشگران نوروزی در گیلان، تصریح کرد: 72 ایستگاه خیرمقدم به همراه بیش از یکهزار غرفه صنایع دستی در استان برپا کردیم که در این غرفه‌ها، صنایع دستی یا غذاهای سنتی پس ازتهیه و تولید به طور مستقیم از سوی مسافران و میهمانان خریداری می‌شد.

تورهای رایگان گردشگری با اتوبوس
آذرپور یکی از کارهایی  راکه امسال با استقبال مواجه شد برگزاری تورهای رایگان گردشگری با اتوبوس عنوان کرد که روزانه برای خانواده‌هایی که بضاعت مالی مناسبی نداشتند، برگزار می‌شد. این اقدام با هماهنگی بین حوزه ستاد اجرایی خدمات سفر استان، سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری‌های استان و دفاتر خدماتی مسافرتی انجام شد.

بزرگ‌ترین اکوموزه روستایی خاورمیانه
وی از میراث روستایی گیلان هم به‌عنوان بزرگ‌ترین اکوموزه روستایی خاورمیانه یاد کرد و اظهار داشت: با وجود اینکه این اکوموزه هنوز تکمیل نشده، اما در نوروز با استقبال جمعیت زیادی از گردشگران و مسافران روبه‌رو شد. خوشبختانه سامانه رسیدگی به شکایات از نحوه خدمات رسانی‌ها در استان در نوروز امسال صفر بود وهیچ گونه شکایت و انتقادی در این سامانه به ثبت نرسید، همچنین در این خصوص در مبادی ورودی و خروجی استان بنرهای بزرگی را نصب کردیم که اطلاعات دسترسی به مسئولان استان برای رسیدگی به‌شکایات در آنها درج شده بود. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خاطرنشان کرد: 3 هزار و 16 بازدید نظارتی از مراکز اقامتی، واحدهای پذیرایی و دفاتر خدمات مسافرتی نیز از سوی مسئولان مربوطه صورت گرفت که منجر به ارائه 146 تذکر و 46 اخطار کتبی شد. متأسفانه در این مورد 15.62 درصد رشد داشتیم که امیدواریم سال آینده این آمار کاهش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha