سلامت نیوز :استاد داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: اسانس نعناع فلفلی (منتول)‌ برای رفع عوارض سرماخوردگی، دردهای موضعی، رفع خستگی، ایجاد آرامش و نشاط مفید است.

محمد صالحی سورمقی در گفت‌وگو با فارس، افزود: گیاه دارویی نعناع فلفلی از سالیان دور به اشكال مختلف خوراكی، موضعی و تنفسی به عنوان یك داروی ایده‌آل و بدون عوارض جانبی مصرف می‌شده است.

وی گفت: اسانس داروی نعناع فلفلی منتول نام دارد كه در تسكین عوارض سرماخوردگی، دردهای موضعی، رفع خستگی و ایجاد آرامش و نشاط به كار برده می‌شود.

استاد داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: منتول ضد احتقاق و ضد دردهای موضعی است و برای سردرد و دردهای موضعی سر و صورت و گردن مصرف می‌شود.

صالحی سورمقی گفت: سرماخوردگی موجب بروز سردرد، دردهای موضعی، خستگی، كوفتگی، كسالت و احتقان بینی مصرف می‌شود و عاملی مانند مشغله‌های كاری، ترافیك، آلودگی هوا این عوارض را تشدید می‌كند كه استفاده از داروی گیاهی منتول می‌تواند این دردها را تسكین بخشد.

وی اضافه كرد:‌ مقدار قابل مصرف این ماده برای نوزدان و كودكان برای باز شدن بینی آنها 5 تا 10 قطره از اسانس نعناع فلفلی كه منتول نام دارد است كه در دو طرف بالش یا روی یقه نوزاد چكانده شود كه پس از مدت كوتاهی بینی باز می‌شود و موجب آسان شدن خوردن شیر و غذا برای نوزاد می‌شود.

وی اضافه كرد: برای باز شدن بینی بزرگسالان 4 تا 5 قطره محلول در ابتدای بینی مالیده شود كه در عرض كمتر از 30 ثانیه بینی باز می‌شود.

استاد داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: برای رفع سردرد 10 تا 15 قطره از اسانس منتول را روی پیشانی و شقیقه‌ها مالیده شود در عرض چند دقیقه محلول جذب پوست می‌شود و موجب كاهش یا درمان سردرد می‌شود.

سورمقی افزود: برای رفع خستگی، كوفتگی و كسالت می‌توان 15 تا 30 قطره از اسانس منتول را در وان حمام، تشت آبگرم یا در كناره‌های حمام ریخته شود كه تبخیر اسانس و جذب سریع‌ آن از طریق پوست یا تنفس موجب نشاط و رفع خستگی روزانه می‌شود.

وی گفت: می‌توان از اسانس منتول در دستگاه بخور نیز استفاده كرد كه 10 تا 20 قطره را در دستگاه ریخته و از بخور آن استفاده كرد و حتی می‌توان این اسانس را در محل گرمی مانند پشت شوفاژ‌ها بر روی سطح زمین چكانده شود كه گرمای آن موجب تبخیر اسانس و ضدعفونی كردن فضا و موجب رفع گرفتگی بینی و خستگی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هما خدایی ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    2 0
    از نظر آقای دکتر صالحی استفاده خواهم کرد راجع به گرفتگی بازو وپیچش ماهیچه بازو آیا میتوان از قطره متنول استفاده کرد طریقه استفاده رو بیان فرمایید