شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۱
کد خبر: 24131
سلامت نیوز : رئیس مركز قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: بیش از 70 درصد بودجه درمانی كشورهای مختلف منطقه صرف درمان و تشخیص بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود و اگر نتایج یك تحقیق در شیراز را تعمیم دهیم، 50 درصد زنان ایرانی اضافه وزن دارند.

محمد جواد زیبایی‌نژاد امروز در نشست خبری پنجمین كنگره قلب و عروق افزود: اولین علت مرگ و میر در كشورهای خاورمیانه بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وی گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی بیشترین هزینه بار بیماری را به بهداشت و درمان منطقه تحمیل می‌كند و بیش از 70 درصد بودجه درمانی كشورهای مختلف منطقه صرف درمان و تشخیص بیماری قلبی و عروقی می‌شود.

رئیس مركز قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكی شیراز اضافه كرد: به دلیل مشابهت‌های كه بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ ناشی از آن در كل منطقه وجود داشت، موجب شد كه انجمن قلب و عروق همایش‌های بین‌المللی به زبان انگلیسی برگزار كند تا از عوارض بیماری پیشگیری كند.

زیبا‌یی‌نژاد گفت: دو دوره‌ اول این كنگره در دوبی و سه دوره بعدی در جزیره كیش برگزار شده است و در سال 2012 ششمین كنگره در استانبول تركیه برگزار می‌شود.

وی اضافه كرد: برای پیشگیری از بیماری باید از بروز فاكتورهای خطرزا پیشگیری كنیم. این فاكتورهای خطرزا می‌تواند فشار خون بالا، چربی خون، قند خون بالا و مصرف سیگار باشد.

رئیس مركز قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكی شیراز اضافه كرد: فاكتورهای بیماری‌زا در افرادی كه مبتلا به سندرم متابولیك هستند، بیشتر دیده می‌شوند.

وی افزود: افرادی كه چاق یا اضافه‌وزن دارند و دچار فشارخون و چربی خون بالا هستند، در معرض خطر دیابت قرار دارند كه این افراد به سندرم متابولیك مبتلا هستند كه معمولاً تحرك كافی ندارند و زندگی آنها ماشینی و در كشورهای جهان سوم زندگی می‌كنند.

زیبایی‌نژاد افزود: در كشورهای جهان سوم متأسفانه بیماری‌های قلبی و عروقی بیشتر دیده می‌شود. كه عمدتاً در كشورهای كویت و مصر بیشتر است و همچنین زنان این كشورها بیشتر در معرض سندرم متابولیك قرار دارند و مردان نیز به دلیل مصرف سیگار و بالا بودن فشار خون در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند.

وی گفت: در ایران خوشبختانه پیشگیری در زمینه كاهش فاكتورهای خطر اقدامات مناسب انجام شده است و در جامعه فرهنگی شیراز مطالعه‌ای كه انجام شد نشان داد كه نسبت به كشورهای غربی و خاورمیانه آمار بروز بیماری‌های قلبی پایین‌تر است.

رئیس مركز قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكی شیراز اضافه كرد: با توجه به اینكه فاكتورهای خطرزا از حدود 20 سال پیش مورد توجه بوده است در اصفهان و تهران مطالعاتی انجام شده است و اخیراً در شیراز به كمك دانشگاه علوم پزشكی شیراز و اداره اوقاف خانه قلب سالم راه‌اندازی شده است كه در این خانه پزشكان فاكتورهای خطرزا در افراد 20 تا 60 ساله را شناسایی می‌كنند.

زیبایی‌نژاد اضافه كرد: آموزش و درمان برای كاهش فاكتورهای خطرزا از اولویت خاصی برخوردار است و افرادی كه فاكتورهای خطرزا را دارند تحت آموزش و درمان در خانه قلب سالم در شیراز قرار می‌گیرد.

وی افزود: تحقیقی بر روی 3 هزار و 150 نفر از فرهنگیان شیراز انجام شد كه نشاندهنده این است كه 10.2 درصد این افراد در معرض ابتلا به دیابت بودند، 37.9 درصد زنان و 38.8 درصد از مردان كلسترول بیشتر از 200 و 22.7 درصد در زنان و 48.3 درصد در مردان تری‌گلیسرید بیش از 150 را دارا بوده است.

رئیس مركز قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: دور كمر در زنان بیشتر از 110 و در مردان بیش از 88 سانتی‌متر غیرطبیعی محسوب می‌شود و دور كمر را بر اساس وزن و قد افراد مقیاس می‌شود و در نهایت 49.2 درصد در زنان و 44 درصد در مردان اضافه وزن داشتند.

زیبایی‌نژاد اضافه كرد: 16.2 درصد زنان و 6 درصد مردان به چاقی بیش از حد مبتلا بودند و 1.5 درصد زنان و 12.1 مردان سیگاری بودند. 11درصد زنان و 3.6 مردان نیز در معرض دود سیگار قرار داشتند.

وی گفت: 2.7 درصد زنان و 4.1 درصد مردان مبتلا به دیابت ناشناخته بودند و متوسط سن افرادی كه مبتلا به دیابت بودند 46 سال در زنان و مردان بود.

رئیس مركز قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكی شیراز اضافه كرد: 38.8 درصد زنان و 48.1 درصد مردان در معرض ابتلا به فشار خون قرار داشتند كه 12.3 درصد زنان و 15.4 درصد مردان مبتلا به فشار خون درجه یك و 3.9 درصد زنان و 5.9 درصد مردان مبتلا به فشار خون درجه 2 بودند.

زیبایی‌نژاد افزود: این آماری كه در سطح فرهنگیان شیراز به دست آمده نشان دهنده این است كه توجه به فاكتورهای بیماری‌زا از اهمیت زیادی برخوردار است و باید نسبت به پیشگیری فاكتورهای بیماری‌زا اقداماتی انجام شود.

وی اضافه كرد: پنجمین كنگره قلب و عروق در چهارم و ششم اسفند در جزیره كیش برگزار می‌شود و مهمانانی از كشورهای منطقه داریم كه با توجه به حوادثی كه در شمال آفریقا، لبنان و مصر بروز پیدا كرده است برای دعوت از مهمانان دچار مشكلاتی شده‌ایم.

رئیس مركز قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكی شیراز افزود: امسال با انجمن پژوهشی قلب آمریكا یك ویدئو كنفرانس به صورت زنده برگزار می‌كنیم و در مورد بیماری‌های قلبی و عروقی به بحث و تبادل نظر می‌پردازیم.

زیبایی‌نژاد گفت: 250 مقاله به دفتر دبیرخانه كنگره رسیده است، 30 سخنران و بیش از 250 هزار متخصص قلب و 350 هزار پرستار، 100 هزار دستیار و حدود 50 تا 60 پزشك در رشته‌های دیگر در این همایش شركت می‌كنند و به مقاله و پوستر برتر تا سقف 5 هزار دلار جایزه تعلق می‌گیرد.

وی اضافه كرد: 12 امتیاز باز آموزی برای متخصصان قلب و عروق و برای سایر رشته‌ها از 6 تا 9 امتیاز تعلق می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha