بحران اعتیاد به تلفن همراه تنها به افراد بزرگسال محدود نشده و مطالعات نشان می‌دهد حتی کودکان زیر شش سال نیز به این مشکل مبتلا بوده و از هر چهار کودک انگلیسی زیر شش سال، یکی از آن‌ها دارای تلفن همراه بوده و یا به‌طور دائم از این فناوری استفاده می‌کنند.

کودکان و بحران تلفن همراه

سلامت نیوز:    بحران اعتیاد به تلفن همراه تنها به افراد بزرگسال محدود نشده و مطالعات نشان می‌دهد حتی کودکان زیر شش سال نیز به این مشکل مبتلا بوده و از هر چهار کودک انگلیسی زیر شش سال، یکی از آن‌ها دارای تلفن همراه بوده و یا به‌طور دائم از این فناوری استفاده می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا پرس،بر اساس نتایج تحقیقات جدید انجام‌شده مشخص شد که در حال حاضر ۲۵ درصد از کودکان زیر شش سال دارای تلفن همراه هستند و این موضوع در حالی است که بیشتر والدین اعتقاد دارند سن مناسب برای داشتن فناوری تلفن همراه، ۱۱ سال است. در این بررسی‌ها مشخص شد که تقریباً نزدیک به نیمی از کودکان یادشده دست‌کم ۲۱ ساعت در طول هفته با تلفن‌های همراه خود مشغول بوده و از برنامه‌های مختلف آن استفاده می‌کنند. از سوی دیگر پژوهشگران دریافتند که حدود هشتاد درصد از والدین موردمطالعه قرارگرفته شده نیز هیچ نوع محدودیت زمانی برای استفاده کودکان خود از تلفن همراه اعمال نکرده و حتی دوسوم از این افراد نیز توجهی به اعمال محدودیت برای دانلود مطالب از اینترنت است در تلفن‌های همراه کودکان خود نداشته و این کودکان به‌تمامی محتوای موجود در اینترنت دسترسی دارند.

[quote-left] در حال حاضر ۲۵ درصد از کودکان زیر شش سال دارای تلفن همراه هستند و این موضوع در حالی است که بیشتر والدین اعتقاد دارند سن مناسب برای داشتن فناوری تلفن همراه، ۱۱ سال است.
[/quote-left]
   
لیام هاولی (Liam Howley) از کارشناسان مرکز اینترنتی musicMagpie که در این مطالعات از وی به‌عنوان کارشناس استفاده‌شده بود در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد: «تلفن‌های همراه هوشمند، تبدیل به مهم‌ترین فناوری شده‌اند که ما آن‌ها را در اختیارداریم. ما به کمک این فناوری با دوستانمان در ارتباط بوده، از اخبار روز دنیا مطلع شده و از بهترین لحظات زندگی خود تصویر تهیه می‌کنیم. امروزه سن مالکیت تلفن همراه بسیار پائین آمده و حتی کودکان به این فناوری دسترسی دارند. این موضوع در حالی است که بسیاری از والدین اعتقاد دارند که سن مشخصی برای دادن یک تلفن همراه به یک کودک وجود ندارد، اما آن‌ها می‌توانند به‌گونه‌ای عمل کنند که اطمینان حاصل شود زندگی روزمره کودک توسط این فناوری مختل نشده و تهدید نمی‌شود. محدودیت‌هایی مانند وضع قوانین مدت‌زمان استفاده و نوع دسترسی به اینترنت و محدودیت دانلود و دسترسی به محتوا از این موارد محسوب می‌شوند که والدین می‌توانند به کمک آن‌ها استفاده از این فناوری را توسط کودکان خودکنترل کنند.»

این موضوع در حالی است که تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد استفاده از تلفن همراه و تبلت توسط کودکان بزرگ‌تر و سنین ۸ تا ۹ ساله نیز بسیار خطرناک است. پروفسور الیزابت انگلند (Elizabeth Englander)، استاد روانشناسی در دانشگاه ایالتی بریج واتر (Bridgewater) در ماساچوست ایالات‌متحده آمریکا در رابطه با خطرات استفاده از تلفن همراه و تبلت می‌گوید: « پدر مادرها اغلب در مورد مزایای استفاده از تلفن همراه و تبلت سخن می‌گویند اما تحقیقات ما نشان می‌دهد که ممکن است این دستگاه‌ها خطرات پیش‌بینی‌نشده بسیاری را نیز داشته باشند.»

تحقیقات این گروه نشان می‌دهد، احتمال زیادی وجود دارد که بچه‌های بزرگ‌تر یعنی کودکان مقطع پنجم،  تلفن همراه و تبلت داشته باشند و از آن‌ها استفاده کنند. اما نیمی از کودکان مقطع چهارم و در حدود ۴۰ درصد از کودکان مقطع سوم نیز از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. محققان در این رابطه توضیح می‌دهند که داشتن یک تلفن همراه یا تبلت به کودکان این فرصت را می‌دهد که ارتباطی مثبت یا منفی را از طریق رسانه‌های اجتماعی مجازی و ارسال پیامک با همسالان خود برقرار کنند. این دسترسی دائمی به تلفن همراه یا تبلت،دریافت یا ارسال پیامک و ارتباط با افرادی که به زورگیری‌ها یا سو استفاده‌های مجازی می‌پردازند، را آسان می‌کند.

محققان دانشگاه ایالتی بریج واتر ماساچوست به والدین کودکان گروه‌های سنی ۸ تا ۹ سال هشدار می‌دهد که برای کاهش احتمال چنین زورگیری‌هایی بهتر است از ارائه و در دسترس قرار دادن تلفن‌های همراه و تبلت ها به کودکان خود خودداری کنند تا احتمال بروز هرگونه سوءاستفاده‌های مجازی کاهش پیدا کند.

انگلندر در یک مصاحبه خبری در آکادمی پزشکی کودکان آمریکا اعلام کرد: « حداقل می‌توان گفت که بهتر است تا والدین با کودکان خود در مورد خطرات استفاده از تلفن‌های همراه یا تبلت صحبت کرده و مسئولیت‌های داشتن چنین دستگاه‌هایی و همچنین قوانین عمومی ارتباطات در حوزه اجتماعی مجازی را برای آن‌ها متذکر شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha