شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 24137
سلامت نیوز :یك متخصص اطفال گفت: یك سوم كودكان كشور دچار فقر آهن هستند و بی‌حالی، رنگ‌پریدگی و ضعف چسمانی از علائم كم‌خونی ناشی از فقر آهن در كودكان است كه به آسیب سیستم عصبی، كاهش قدرت یادگیری و تأثیر سوء بر عملكرد مغز كودك منجر می‌شود.

منصور بهرامی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینكه آهن یك عنصر مهم برای سلامت انسان است، اظهار داشت: در ساختار گلبول قرمز خون، آهن به كار رفته و نقش خون‌رسانی و انتقال اكسیژن از بافت ریه به سایر بافت‌های بدن را بر عهده دارد؛ آهن در سلامت گلبول قرمز خون نیز بسیار تأثیر‌گذار است.

وی گفت: یكی از شایع‌ترین انواع كم‌خونی، فقر آهن است كه در حال حاضر معضل بهداشتی بسیاری از مردم دنیا محسوب شده و بیشتر در دختران و زنان به خاطر عادات ماهانه و زایمان دیده می‌شود.

این متخصص اطفال به كمبود آهن در كودكان اشاره كرد و افزود: یك ‌سوم كودكان كشور دچار فقر آهن هستند؛ كودكان نیاز به خونرسانی دارند. آهن علاوه بر خونرسانی؛ در رشد تفكر و سلامت مغز نقش بسیار مهمی را ایفا می‌كند و به همین خاطر مادران نباید در دادن قطره آهن به كودكان، كوتاهی كنند.

بهرامی بی‌حالی، رنگ‌پریدگی و ضعف چسمانی را از علائم كم‌خونی ناشی از فقر آهن در كودكان دانست و ادامه داد: لطمه به سیستم عصبی، كاهش قدرت یادگیری و تأثیر سوء بر عملكرد مغز از عوارض فقر آهن در كودكان است.

وی درباره نحوه استفاده از قطره آهن در كودكان اظهار داشت: برای كودكانی كه دارای وزن مناسب هستند، خوراندن قطره آهن باید از 6 ماهگی و همراه با غذاهای كمكی آغاز شود؛ البته در خصوص نوزادان نارس و كم‌وزن، هنگامی كه وزنشان 2 برابر شد و از آغاز 2 ماهگی می‌توان از قطره آهن استفاده كرد؛ قطره آهن باید 2 ساعت قبل یا بعد از دادن شیر یا غذای كمكی به كودك خورانده شود.

این متخصص اطفال با بیان اینكه استفاده از قطره آهن در كودكان باید تا 2 سالگی انجام‌ شود، خاطرنشان كرد: از آنجایی كه این قطره موجب سیاه شدن دندان‌های كودك می‌شود، بهتر است برای پیشگیری از این مسئله مادران قطره آهن را از پشت دندان كودك داخل دهان او بریزند و پس از آن مقداری آب به طفل داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha