همایش معاونین بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در مجتمع دارویی هلال احمر با حضور معاون بهداشت، درمان و توانبخشی، مدیران ستادی و معاونین برگزار شد.

سامانه درمان اضطراری کشور ارتقاء می‌یابد

سلامت نیوز: همایش معاونین بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در مجتمع دارویی هلال احمر با حضور معاون بهداشت، درمان و توانبخشی، مدیران ستادی و معاونین برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایلنا، حسن صفاریه در آغاز همایش معاونین بهداشت، درمان وتوانبخشی سراسر کشور با تاکید اینکه بودجه سال 97 نسبت به سال گذشته افزایش نیافته و فقط دچار تغییراتی شده است که ما را به سمت اهدافمان معطوف می کند، اظهار کرد: در رابطه با اقداماتی که در سال جاری باید انجام دهیم بودجه های لازم  مشخص شده و زمینه های لازم به منظور دستیابی به اهداف مهیا است.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی در ادامه تاکید کرد: از آنجاییکه سال 2018 از منظر سازمان بهداشت جهانی سال توانبخشی است؛ بنابراین به دلیل نقش جمعیت هلال احمر در موضوع توانبخشی، قدمت حدود 60 ساله هلال احمر در این زمینه، رفع نیاز کشور و همچنین براساس دستور رییس جمعیت و نظر ایشان جهت ایجاد تحول در بخش توانبخشی، در سال جاری اولویت ما از نظر عملکردی و بودجه نویسی به بخش توانبخشی تعلق گرفته است.

صفاریه با اشاره به بودجه درمان اضطراری در سال 97، عنوان کرد: بر اساس نقش درمان اضطراری در اساسنامه جمعیت هلال احمر و همچنین با توجه به ماده 77 برنامه ششم توسعه کشور، بودجه خاصی به این بخش به عنوان اولویتی دیگر تعلق گرفته است.

وی با اشاره به تقسیم بندی حوزه بهداشت و درمان به دو بخش اضطراری و عادی، خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت و درمان عادی، مسئولیت خاصی در مورد بحث درمان داخل کشور نداریم چراکه رسیدگی به این بخش بر عهده وزارت بهداشت و درمان کشور است.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی در ادامه افزود: بر اساس گزارش های عملکرد مقایسه ای سال های 95 و 96 مشخص شد که تعدادی از درمانگا‌ه‌های ما در سطح کشور غیر فعال شده اند و تلاش می‌کنیم تا مجددا آنها را به حالت فعال درآوریم که به سبب ادامه حیات مراکز یک همکاری تنگاتنگ جهت تامین نیروهای انسانی ضروری است.

صفاریه افزود: در رابطه با موضوع فعالیت های بهداشتی در سال های گذشته مراکز مشاوره ای بیماری های رفتاری را داشتیم که منجر به ایجاد نقش موثری از جمعیت در مقابله با این بیماری‌ها مانند ایدز و همچنین ارایه خدمات مشاوره ای به افراد شد،  که به دلایلی این مراکز غیر فعال شدند. خوشبختانه در برنامه ریزی های انجام شده بر روی راه‌اندازی این مراکز تاکید بسیاری شده است تا به کمک آنها علاوه بر بیماری های رفتاری در زمینه بیماری مسری و غیر مسری، سبک زندگی مردم، رفع مشکلات اجتماعی و... اقدامات موثری صورت خواهد گرفت.

وی در رابطه با عملکرد حوزه درمان اضطراری گفت: سال گذشته اقدامات شایسته ای در حوزه ستادی صورت گرفت که مهمترین آن تایید حضور تیم های بهداشت و درمان در عرصه بین المللی بود و همچنین اقدامات شایسته ای نیز در بخش های دیگر مانند حضور به موقع تیم های بهداشت و درمان در سانحه زلزله کرمانشاه و ارایه خدمات به مردم بنگلادش و ... صورت گرفت که منجر به ارتقای جایگاه جمعیت هلال احمر شد.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی با تاکید بر موضوع آمایش سرزمینی درمان اضطراری خاطرنشان کرد: در صورتی که تملک خوبی در این زمینه به ما تعلق بگیرد، سامانه درمان اضطراری که در حال حاضر با ظرفیت و توانایی مشخصی در کشور وجود دارد، در بخش های سخت افزاری و نرم افزاریبا توجه به وسعت سرزمینی ارتقا خواهیم داد.

صفاریه در ادامه با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر دارای 36 داروخانه در سطح کشور است، افزود: قرار بر این است که در تمام مراکز استانی یک داروخانه داشته باشیم و همچنین در جهت رفع مشکلات موجود آنها نیز اقدامات بسیاری مانند ایجاد یک سامانه کنترلی در دست اقدام است.

وی خاطرنشان کرد: نظر رییس محترم جمعیت مبنی بر این است که باید در حوزه توانبخشی انبساط قابل قبولی را از نظر کیفیت خدمات، کمیت خدمات، حرکت به سمت فن‌آوری های جدید و همچنین افزایش مراکز در سطح کشور ایجاد کنیم و به همین منظور تاسیس مراکز جامع توانبخشی شامل ارتوپدی فنی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتار درمانی در 10 استان در دستور کار است.

صفاریه با تاکید بر این مطلب که در حوزه توانبخشی با چالش های بسیاری از جمله نیروی انسانی، ابنیه، تجهیزات، رقبا و تکنولوژی روبرو هستیم، عنوان کرد: نگاه ما در حوزه توانبخشی حرکت به سمت توانبخشی تخصصی است، بنابراین تاسیس کلینیک های تخصصی حرکت بعدی ما در این حوزه و راه اندازی مراکز توانبخشی تحت حاد را نیز در سطح کشور داشته باشیم.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالاهای ایرانی، افزود: بر همین اساس تلاش می‌کنیم تا در حد امکان از خرید اجناس غیر ایرانی ممانعت کنیم؛ بنابراین اقداماتی توسط حوزه توانبخشی انجام شده است و با ایجاد روابطی با دانشگاه‌های داخل کشور و شرکت‌های دانش بنیان در جریان حمایت از تولیدات ایرانی و توسعه یافتگی گام خواهیم برداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha